TAROM estimează o pierdere de 62 de milioane de lei în 2023

Avioane TAROM în fața hangarului / Foto: BoardingPass

Compania aeriană de stat a bugetat pentru anul 2023 un venit de două miliarde de lei și estimează o pierdere de 62 de milioane de lei.

TAROM estimează că veniturile totale record pentru anul 2023, în valoare de 2,01 miliarde de lei, mai mari decât cele pentru anul 2022 cu 33,93%, respectiv cu suma de 509 milioane de lei.

Potrivit bugetului de venituri și cheltuieli planificat pentru 2023, compania aeriană de stat se așteaptă la o creștere de 43,67%, aproximativ 474 de milioane de lei, a veniturilor generate de transportul pasagerilor și a mărfurilor pe zboruri regulate, a chiriilor, mentenanță și alte activități comerciale.

Veniturile financiare, în valoare de 332 de milioane de lei, au fost estimate pentru 2023, de asemenea, ca fiind mai mari decât preliminatul/realizatul anului trecut cu 11,88%, respectiv cu suma de 35,27 milioane de lei.

De asemenea, veniturile din transportul curselor de pasageri charter, au fost programate în creștere cu 14,08% față de anul 2022, respectiv cu suma de 25 de milioane de lei.

Cheltuielile totale au fost estimate în proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli pentru 2023 pe baza programului de zbor cuprins în planul de restructurare 2020-2029 corelat cu flota de avioane previzionate în exploatarea companiei.

Acestea țin cont și de necesitățile desfășurării activităților și activităților anexe, de ieșiri de avioane din flotă prin vânzare dar și de intrări de avioane achiziționate prin leasing financiar și leasing operațional.

Cheltuielile totale pe anul 2023 au fost estimate în valoare de 2,07 miliarde de lei, în creștere față de preliminatul/realizatul anului 2022 cu 14,81%, respectiv cu suma de 267 milioane de lei lei.

Cheltuielile aferente activității de exploatare, în valoare de 1,71 miliarde de lei, au fost estimate în creștere cu 20,18% față de preliminatul/realizatul anului 2022, respectiv cu suma de 288 de milioane de lei.

Cheltuielile financiare în valoare de 357 milioane de lei, au fost estimate în scădere față de preliminatul/realizatul anului trecut cu 5,47%, respectiv cu suma de 21 de milioane de lei.

În structura cheltuielilor totale în valoare de 2.,07 miliarde de lei, cheltuielile din exploatare în valoare de 1,71 miliarde lei dețin o pondere 82,78%, iar cheltuielile financiare dețin o pondere de 17,22%.

Cheltuielile cu impozite, taxe şi vărsăminte asimilate pentru 2023 vor fi în valoare de 1,03 milioane de lei și au o pondere de 0,06% în total cheltuieli de exploatare. Acestea au fost estimate în creștere cu 9,73% față de cele preliminate/realizate în anul 2022.

Compania aeriană va avea cheltuieli cu personalul în valoare de 214 milioane de lei și reprezintă 12,45% din totalul cheltuielilor de exploatare. În anul 2023 acestea vor avea o creștere de 14,30 % față cele aprobate în anul 2022.

Cheltuielile de natură salarială, în valoare de 179 de milioane de lei lei, au fost estimate în creștere cu 19,69%, respectiv cu suma de 29,4 milioane de lei, față de cele aprobate în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2022.

Creșterea cheltuielilor de natură salarială în se datorează:
– creșterii cheltuielilor de natură salarială, aferente indicelui mediu de creștere a prețurilor prognozat pentru anul 2023, cu suma de 10,1 milioane de lei, iar suma a fost calculată sub indicele de 9,6% aplicat la cheltuielile de natură salarială aprobate în bugetul anului 2022;
– creșterii câștigului mediu brut pe salariat datorat majorării salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată pentru anul 2023 şi alte cheltuieli de natură salarială aferente acestuia în valoare de 576 de mii lei;
– creșterii cheltuielilor de natură salarială aferente reîntregirii acestora, pentru întreg anul 2023, determinate ca urmare a acordării unor creșteri salariale și bonusuri în anul 2022, cu suma de 19,2 milioane de lei.

Cheltuielile aferente contractului de mandat şi a altor organe de conducere şi control, comisii şi comitete, în valoare de 1,89 milioane de lei, se împart după cum urmează:
– pentru directori – valoarea este de 805 mii de lei;
– pentru consiliul de administrație – valoarea este de 1,08 milioane de lei.

În proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli pentru anul 2023, s-a estimat un rezultat brut negativ – pierdere, în valoare de 62,4 milioane lei, în scădere cu 28,79%, respectiv cu suma de 154,35 milioane de lei față de rezultatul brut – pierdere, aprobat în bugetul de venituri și cheltuieli aferent anului 2022 și în scădere cu 20,53%, respectiv cu suma de 242 milioane de lei față de rezultatul brut – pierdere, preliminat/realizat la data de 31.12.2022.

Sursele de finanțare a investițiilor prevăzute pentru anul 2023, în valoare de 115,5 milioane de lei, au fost estimate în creștere cu 4322,45%, respectiv cu suma de 112,85 milioane de lei față de cele preliminate/realizate în anul 2022.

Sursele de finanțare a investițiilor sunt constituite din:
– surse proprii, în valoare de 32,9 milioane de lei;
– credite de investiții, în valoare de 82,6 milioane de lei.

Câștigul mediu lunar pe salariat (lei/persoană) determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială, în valoare de 10.592,85 lei/salariat, a fost estimat în creștere cu 18,03 față de cel preliminat/realizat în anul 2022.

De asemenea, numărul de personal prognozat la finele anului 2023 este de 1.314 salariați și a fost estimat în scădere cu 4 salariați față de cel aprobat în bugetul de venituri și cheltuieli aferent anului 2022.

Totuși, numărul mediu de salariați (1.250) pentru anul 2023 a fost estimat în creștere cu 4 salariați față de cel aprobat în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2022.

La momentul întocmirii bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2023, TAROM înregistrează plăți restante la Bugetul de Stat în valoare de 103 milioane de lei.

Până la finele anului 2023, aceasta își propune ca după aprobarea ajutorului de restructurare să obțină o reeșalonare a acestor sume. Plățile restante în valoare de 507,6 milioane de lei pentru 2023 vor fi în creștere cu 81,71% față de cele aprobate pentru anul 2022.

Potrivit companiei, aceste plăți restante sunt compuse din:
– 103 milioane de lei datorii la bugetul de stat;
– 404,67 milioane de lei datorii față de furnizorii interni și externi.

Pentru perioada 2020-2029, conform planului de afaceri (n.r. care nu este public), TAROM și-a propus să ofere un produs corespunzător și avioanele potrivite pentru fiecare segment de piață în parte, optimizând astfel gradul de ocupare și obținerea unui venit mediu pe pasager care să permită menținerea unui trend pozitiv.

Astfel vor fi create condițiile necesare pentru obținerea de profitabilitate pe toate segmentele de piață deservite de aceasta, se arată în documentul oficial.

În planul de restructurare, profitabilitatea viitoare a TAROM a fost analizată în diferite scenarii, reflectând potențiale schimbări în condițiile interne și de piață, respectiv în „scenariul de bază” – scenariul standard, considerat cel mai realist, potrivit căruia anul 2024 ar fi anul în care rutele ajung profitabile, iar anul 2023 ar fi anul în care fluxurile de numerar devin pozitive.

Potrivit „scenariului pesimist”, construit pornind de la scenariul de bază cu anumite ajustări, anul 2027 ar fi anul în care rutele companiei TAROM ajung profitabile, iar după anul 2029 fluxurile de numerar ar deveni pozitive.

Abonează-te la BoardingPass Plus
Abonamentul BoardingPass Plus îți oferă acum acces la versiunea fără reclame a site-ului nostru și acces la articolele care conțin informații obținute în exclusivitate de BoardingPass.

Deții deja un abonament BoardingPass Plus?

⚠️ Acest articol este proprietatea Aviation Geek SRL (www.boardingpass.ro) și este protejat de Legea dreptului de autor și drepturilor conexe (8/1996). În lipsa unui acord scris din partea Aviation Geek SRL, preluarea informațiilor din acest articol se poate face, potrivit reglementarilor în vigoare, doar în limita a maximum 200 de caractere și precizarea sursei cu link activ! Încălcarea acestor prevederi va fi supusă procedurilor pentru intrarea în legalitate și recuperarea daunelor.





Total
0
distribuiri
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Articolul anterior

EXCLUSIV Carpatair recepționează al doilea Airbus A319 (galerie foto)

Articolul următor

EXCLUSIV HiSky poate opera zboruri comerciale regulate spre SUA (document)

Articole similare

Abonează-te la BoardingPass Plus pentru:

  • ai acces la articolele și analizele publicate în exclusivitate pe site;
  • poți accesa un număr nelimitat de articole publicate pe site;
  • ai acces la profilurile complete ale companiilor aeriene din România;
  • ai acces la versiunea fără reclame a site-ului nostru;
  • vei fi printre primii care află cele mai importante știri din industrie.
Abonează-te acum nou
Profilul complet al acestei companii aeriene va fi disponibil în curând.

Abonament BoardingPass Plus

Dacă ești deja abonat la BoardingPass Plus, te rugăm să te conectezi pe site folosind numele de utilizator și parola contului tău.

În cazul în care nu ești abonat dar dorești să o faci, poți să te abonezi acum la BoardingPass Plus rapid și simplu.

De ce să cumperi un abonament BoardingPass Plus? Află aici.

Abonează-te la buletinul informativ Din aviație

Abonează-te gratuit la buletinul nostru informativ și îți trimitem în fiecare dimineață de vineri pe e-mail cele mai noi și importante știri din industria aviatică locală și globală.

Abonament BoardingPass Plus

Dacă ești deja abonat la BoardingPass Plus, te rugăm să te conectezi pe site folosind numele de utilizator și parola contului tău.

În cazul în care nu ești abonat dar dorești să o faci, poți să te abonezi acum la BoardingPass Plus rapid și simplu.

De ce să cumperi un abonament BoardingPass Plus? Află aici.

Abonează-te la buletinul informativ Din aviație

Abonează-te gratuit la buletinul nostru informativ și îți trimitem în fiecare dimineață de vineri pe e-mail cele mai noi și importante știri din industria aviatică locală și globală.

Total
0
Share