5 motive care mă fac să aleg companiile low-cost doar în ultimă instanță

Foto: Gabriel Bobon

Primul meu zbor a fost în octombrie 2014, am zburat de la Varșovia la Amsterdam cu KLM pentru a ajunge la unul din cele mai bune festivaluri de muzică organizate în capitala Olandei. La vremea aceea nu aveam zbor direct din Cracovia, oraș unde am locuit până în februarie 2016, așadar m-am dus la Varșovia cu trenul și de acolo cu KLM.

Acela a fost primul zbor și KLM m-a făcut să-mi doresc să zbor și mai mult. Așteptam cu nerăbdare să mă întorc la Varșovia, dar în același timp m-am îndrăgostit de Amsterdam și parcă nu voiam să mă mai întorc în Polonia.

De la primul zbor, din 18 octombrie 2014, cu un Boeing 737-800NG (PH-BGM), până acum, am zburat de 46 de ori, iar din aceste zboruri trei au fost cu Blue Air, cinci cu Wizz Air și alte două cu Ryanair.

Zborurile cu Blue Air le-am făcut doar pentru a-mi putea forma o părere despre serviciile pe care operatorul român le oferă, iar experiența rezultată a fost una pozitivă, însă, ca și alte companii low-cost, câteva din problemele de mai jos se regăsesc și la Blue Air.

Mai jos am enumerat cinci motive care mă fac să aleg să zbor cu o companie aeriană low-cost doar în ultimă instanță sau când am alternative scumpe sau lipsa altor zboruri care să mi se plieze pe nevoile de călătorie.

1. Problema rerutării în cazul zborurilor anulate, suprarezervate sau întârziate major

Una din cele mai mari și dese probleme care le putem întâlni la o companie aeriană low-cost sunt cu siguranță întârzierile mari sau chiar anulările zborurilor care sunt deseori rezultate de gradul foarte ridicat de utilizare a avioanelor și a turn-around-urilor foarte scurte (timpul alocat debarcării, pregătirii avionului pentru următorul zbor și a îmbarcării pasagerilor).

Aceste companii low-cost, precum Ryanair, Wizz Air și Blue Air, au o rețea de destinații foarte mare. Cu toate acestea, ele nu pot să mă reruteze pe zborurile altor companii aeriene dacă zborul este anulat, întârziat major sau suprarezervat.

Politica lor, cel puțin a Wizz Air, este ca în cazul unei anulări sau suprarezervare să-ți ofere cazare și să călătorești abia cu următorul lor zbor, dacă este loc. Atenție, cazarea și despăgubirea se oferă în multe din cazuri doar după mare scandal, drame, certuri și așa mai departe.

Ei bine, această problemă nu este atât de des întâlnită, dar nu lipsește, la companiile aeriene de linie (legacy).

Un caz concret: zbor TAROM de la Iași la Tel Aviv prin Otopeni. Zborul București – Tel Aviv a fost anulat, din oarecare motiv, pasagerilor li s-a oferit posibilitatea de a fi despăgubiți conform reglementărilor europene sau rerutați.

Mai mulți pasageri au ales să fie rerutați, așadar TAROM le-a asigurat bilete de avion cu o altă companie de linie, British Airways, de la București până la Tel Aviv prin Londra.

O companie aeriană low-cost nu o să facă asta niciodată și, rareori, face rerutare pe zborurile proprii, în ciuda rețelei de mari de rute care acoperă zeci de aeroporturi din Europa.

2. Costul nesimțit al apelării centrului de suport clienți

Nu știu vreo companie aeriană de linie care să mă taxeze pentru că apelez la callcenterul de suport (în afară de taxele percepute de operatorul de telefonie) pentru a primi ajutor.

Ei bine, chiar dacă probleme sunt cauzate de companiile low-cost, acestea taxează fiecare client într-un mod nesimțit. Din această cauză, probabil, mulți clienți, în momentul în care văd costul apelului, renunță în a mai cere ajutor.

Aceste companii aeriene au o prezență foarte activă în social media, însă se folosesc de ea doar pentru marketing 🙂 și tot ce pot să-ți spună pe Facebook/Twitter e să contactezi telefonic suportul.

Cât costă să apelezi call-center-ul lor pentru a rezolva o problemă cauzată de zborurile întârziate, anulate, suprarezervate, sau pentru a modifica un bilet, etc?
– Blue Air – 0.62EUR/minut
– Wizz Air – 0.62EUR/minut
– Ryanair – 0.13£/minut + tarif pentru apeluri internaționale percepute de operatorul telecom.

Deoarece companiile aeriene în cauză au destul de multe zboruri întârziate sau anulate, foarte multă lume îi contactează telefonic, că prin alte metode doar la Ryanair se poate – acel live chat disponibil uneori, așadar timpul de așteptare până când un operator preia apelul tău este mare mare.

Presupunând că durează minim cinci minute, atunci 5 minute x 0.62EUR/minut + timpul petrecut cu un agent = aproape sau chiar peste costul biletului.

Despre acest subiect a mai scris și Claudiu Fărcaș pe blogul său, puteți citi povestea sa aici.

Atenție, pentru a evita eventualele dezbateri, aici punctez și discut strict despre costul apelării suportului, nu analizez calitatea sa. Știm cu toți că sunt prea puține companii aeriene care excelează cu adevărat la suportul oferit clienților.

3. Aeroporturile regionale pe care aceștia operează

Zeci de rute, zeci de zboruri zilnice și prețuri de zeci de bani pentru un bilet de avion. Ok, exagerez, sunt zeci de lei :).

Cu toți știm de prețurile super mici pentru zborurile Ryanair și Wizz Air, mai ales către așa-numitul Oslo sau Stockholm, doar două exemple concrete.

Aeroporturile Oslo Moss Rygge (RYG) – acum închis, Oslo Sandefjord (TRF) și Stockholm Skavsta (NYO) se află la o medie de aproape 100 de km de orașele unde pasagerul vrea să ajungă.

Distanța, costul ridicat și timpul pierdut pentru a ajunge în Oslo sau Stockholm sunt elemente pe care companiile aeriene nu le promovează – contează doar costul de 10EUR 🙂 pe segment, atenție.

Exemplu: transferul cu un autobus de la aeroportul Skavta până în Stockholm durează peste o oră și costă aproximativ 30 de euro/persoană/bilet dus-întors. Trenul este la 7 km de aeroport, un taxi până la tren costă 25 de euro + biletul de tren… nu mai are rost să fac calculele.

Mai adăugăm și orele târzii sau devreme la care aterizează/decolează de acolo un avion? Nu are rost, din nou.

La final, dacă calculăm mai bine toate cheltuielile, de multe ori ajungem să cheltuim mai mult cu un operator low-cost decât cu un operator de linie.

Desigur, nu în fiecare caz, însă prefer să aterizez pe un aeroport central decât să pierd timpul ajungând în oraș sau la aeroport, să caut pe zeci de siteuri info pentru cele mai bune și ieftine căi de a o face.

Probabil peste 90% din aeroporturile centrale sunt legate de orașe prin metrou sau trenuri de mare viteză, iar durata de transfer este cu siguranță sub 30 de minute. Costul? 🙂 Redus și el, că doar e parte a transportului public în comun.

Ar fi mai multe de discutat și despre acest aspect, însă mă opresc aici, și, după cum am menționat mai sus, acest aspect și costurile atât de ridicate nu se aplică de fiecare dată.

Acestea diferă de la aeroport la aeroport, însă,de cele mai multe ori, aceasta este realitatea, deoarece companiile aeriene low-cost aleg să zboare către aceste aeroporturi regionale tocmai datorită costurilor de operare foarte scăzute, însă pentru pasager acel bilet la 10 euro se traduce prin costuri mai mari pentru transferul aeroport-oraș și retur.

4. Atmosfera de la bord – piața Obor la FL360

Companiile low-cost nu au mare marjă de profit din vânzarea biletelor în sine. De aceea, de cele mai multe ori, un pasager care călătorește doar cu un bagaj de cabină și nu cumpără nimic de la bord se traduce în pierdere.

Da, companiile low-cost Wizz Air și Ryanair au recunoscut public că profitul lor vine din vânzarea produselor și serviciilor adiacente… catering la bord, bagaj de cală, bagaj mare de cabină(!), check-in la aeroport(!, etc.

Nu detaliez acum aceste aspecte, însă datorită prețului redus, atmosfera de la bord devine una de piața Obor.

Nu pot să folosesc căștile în timpul zborului(!) să nu-i aud deoarece „este interzis – regulă internă”. Nu-mi place să aud echipajul de la bord vânzând carduri răzuibile cu miliarde de euro potențial câștig sau un sandwich + un băuturi răcoritoare la doar 7 euro, super ofertă.

Dar acesta este doar un punct de vedere și o preferință personală.

Am călătorit intern cu Blue Air și acest magazin la înălțime lipsește, posibil să fie pe zborurile internaționale, unde nu oferă catering gratuit.

5. Politica de neînțeles a bagajelor de cabină (cazul Wizz Air) și check-in

Conform unor definiții, să le zic așa, Ryanair este un operator ultra low-cost… Wizzair este low-cost.

Nu știu ce s-a luat în calcul când s-au făcut aceste categorisiri, însă, probabil, ar fi trebuit să fie invers.

Călătorești cu Wizz Air doar cu bagaj de cabină? Ei bine, ghicește, caută metrul și apucă-te de măsurat! Trebuie să îți dai seama dacă ai un bagaj de cabină mic, care e gratuit, sau un bagaj de cabină mare, pentru care plătești suplimentar.

Cât costă un bagaj mare de cabină la Wizz Air?
Dacă achiziționezi opțiunea în timpul rezervării biletului e doar, doar – ce glumă proastă, 9 euro/segment. Dacă-l achiziționezi după ce ai făcut rezervarea, dar înainte de zbor, e 12,5 euro/segment.

În cazul în care la aeroport bagajul tău nu încape în suportul de măsurare, din păcate dragă pasager, va trebui să plătești peste 35 euro/segment. Dar ce bilet de avion ieftin ți-ai luat :).

Știu, trăim într-o lume civilizată, teoretic, și conectată la internet, oriunde, viteze de sute de MB/secundă, însă nu toată lumea e conectată sau știe când și ce bagaj să-și cumpere.

Check-in-ul online sau la aeroport?
Surpriză! La aeroport costă, cât? 30 de euro, sau 10 euro dacă alegi opțiunea și plătești online la Wizz Air, iar la Ryanair costă doar 45 de euro/segment…

Materialul acesta a devenit mai lung decât am plănuit, dar am decis să ofer exemple și date mai concrete pentru a vă fi mai ușor să-mi înțelegeți punctul de vedere.

Din păcate, lista motivelor este mult mai lungă, însă acestea sunt top 5.

Probabil voi reveni cu o a doua parte a acestui material unde voi mai vorbi și despre altele dar și aspectele pozitive pentru care acești operatori merită lăudați.

Am zburat cu companii low-cost și voi mai zbura în continuare, însă un zbor cu o companie low-cost va fi doar ultima mea opțiune.

În februarie o să revin de la Londra (Luton) cu Wizz Air doar pentru că British Airways și TAROM (+ alte companii aeriene tradiționale care ajung la București prin escale) mă taxează cu +200 de euro pentru un bilet dus.

După cum am menționat și mai sus, acest articol a fost scris și mi-am exprimat strict punctul personal de vedere. Sunt mulți, foarte mulți, oameni care, datorită acestor companii low-cost, ajung acasă în 2-3 ore, în loc de alte zeci de ore cu un autocar, tren și așa mai departe.

Companiile low-cost sunt bune, cresc competiția, au flote de avioane foarte noi, însă acest aspect nu se aplică la toate companiile aeriene low-cost.

Nici o companie aeriană low-cost nu are avioanele mai puțin întreținute sau mai nesigure decât una tradițională. Și acestea se supun la aceleași reguli reglementate la nivel mondial sau european și nici un departament tehnic nu va semna că avionului poate să zboare dacă, de fapt, acesta are probleme.

Mă opresc aici, și acum îndrăznesc să vă cer și vouă părerea despre aceste companii aeriene. Unde se situează ele în topul preferințelor când trebuie să zburați?



⚠️ Acest articol este proprietatea Aviation Geek SRL (www.boardingpass.ro) și este protejat de Legea dreptului de autor și drepturilor conexe (8/1996). În lipsa unui acord scris din partea Aviation Geek SRL, preluarea informațiilor din acest articol se poate face, potrivit reglementarilor în vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere și precizarea sursei cu link activ! Încălcarea acestor prevederi va fi supusă procedurilor pentru intrarea în legalitate și recuperarea daunelor.



Total
0
distribuiri
14 comentarii
  1. Si la Blue Air se fac rerutari pe zborurile altor companii daca exista disponibilitate, asta daca rerutarea pe zborurile proprii nu este posibila. În rest cam ai dreptate 🙂

    1. Ioana, nu am auzit asemenea lucruri despre Blue Air, dar ar fi bine să se întâmple așa cum spui tu. Ai un exemplu concret? Mulțumesc

      1. Da, zbor cu conexiune pierdut datorită întârzierii primului zbor (ambele cu Blue Air). S-a încercat rerutarea pe un zbor propriu, nu aveau decât a doua zi, mi-au cumparat bilet la Wizz.
        Condiția era să fie zbor cu conexiune prestabilită, adică ei să își asume răspunderea și nu 2 zboruri individuale.

  2. Blue Air e mai degraba un hibrid, decat un low cost. Chiar o sa auzi oameni din cadrul Blue Air care o sa-ti spuna ca nu mai sunt low cost.

    1. Poate fi considerat hibrid doar pentru intern, însă pentru zborurile internaționale nu, indiferent de ce cred angajații lor 😉

  3. Cateva mentiuni de la un pasager frecvent low cost (din ratiuni de cost – sunt un planificator destul de bun).
    Tarom mi-a anulat o cursa si m-a rerutat la un zbor de seara (sau altadata), fara niciun fel de despagubire sau ajutor – nici vorba de rerutare pe zborul unei alte companii (chiar m-au avertizat ca daca aleg sa calatoresc cu o zi mai devreme nu-mi vor oferi cazare sau ceva) – si de scandal pe cuvant de onoare de nu aveam chef, mai ales ca mi-a luat o VESNICIE sa-i prind la telefon (unul dintre alea gratuite – as fi preferat sa platesc si sa-mi raspunda totusi un operator inainte sa ma crizez bine, sunand mai bine de jumatate de ora continuu).

    Pe internationale, Blue Air are magazin la bord, nicio grija :).

    Am zburat cu Alitalia acum ceva timp – avioane super vechi, not such a good experience. Mancarea gratuita – o gluma sinistra (un fel de eugenie, respectiv). Zborul fiind international, se intelege.

    N-am patit niciodata niciodata sa nu pot utiliza castile in niciun low cost, decat la aterizare si decolare. Ciudat, cel putin ciudat.

    Si in final inca o poveste mica cu Tarom – nu poti lua bilet pentru copil singur (trebuie cu un adult), asa ca am luat dus intors, desi copilul (un nepot) era cu noi doar la intors. Costul era oricum acelasi, marea jecmaneala era pe zborul de intors. La dus am anuntat ofiterul de la check-in ca copilul va fi cu noi la intors si l-am rugat frumos sa ne spuna daca e vreo problema. A fost mut ca un peste (era roman, in niciun caz n-a fost vreo problema cu traducerea).
    La intors, copilul nu figura. I-au anulat locul din oficiu avand in vedere ca nu s-a prezentat la dus – si ne-a spus ca e procedura standard. Nu conteaza ca intre cele doua zboruri erau doua zile si desi cineva poate pierde un zbor la dus, e posibil sa fie in partea cealalta la intors.
    Cam astea sunt marile servicii Tarom. Nu mai zic cat costa o modificare de nume sau altceva de genul, fereasca-sfantul sa faci vreo greseala.

    Concluzia e ca sunt convinsa ca sunt linii aeriene care ofera avantaje si confort, plus servicii bune, Tarom insa nu se numara printre ele. Prefer de 1000 de ori orice linie low cost Taromului (cu care am zburat atat intern cat si international – sa mai zic de renumitele ATR-uri de pe zborurile interne si halul de uzura in care sunt?!).

  4. (m-am grabit -intre cele doua zboruri erau 10 zile, nu doua. E tarziu…

    Si inca o mentiune – in cele din urma la aeroportul din Bruxelles unde ne aflam a venit o doamna belgiana care s-a dat peste cap, a dat 100 de telefoane si a rezolvat in timp ce copilul plangea. Intre timp avionul se umpluse, asa ca noi trei am avut locuri raspandite prin tot avionul. A trebuit sa negociem cu alti pasageri sa ne lase sa stea macar unul dintre noi cu copilul).

    1. Bună Andrada, mulțumesc pentru comentariu.

      Data viitoare cu siguranță va fi mai bine dacă o sa ai posibilitatea de a ajunge la un biroul de-al lor, la aeroport sau agenție, prin telefon… difficult.

      La operatorii low-cost plătești pentru apel, de ce nu răspund repede? 🙂

      Despre Alitalia: am zburat cu ei în Octombrie de la București, da, avionul avea aproximativ 15 ani vechime, însă interiorul este într-o stare foarte bună. Cateringul din Economy a fost, din nou, foarte ok – ținând cont de durata zborului și banii plătiți – similar cu ce oferă Air France, KLM, Lufthansa, cel de la LOT Polish Airlines și Brussels Airlines pe zborurile europene mi se pare o glumă proastă. Poate însă ai ocazia să-l vezi.

      Acum despre locul copilului: da, aceasta este procedura standard, ai pierdut primul zbor? Se anulează automat restul, nu contează că mergi mai departe sau e doar un retur. Aplicabil, probabil, la toate companiile aeriene, iar taxa de schimbare de nume se plătește la aproape toți operatorii, dacă nu alegi să iei un bilet Flexibil, fie ei low-cost sau legacy, însă dacă e doar o greșeală mică în nume, atunci deseori rezolvi problema printr-un telefon, mesaj pe Facebook (KLM, LOT și alții).

      Dacă într-un final s-a rezolvat, aici e de apreciat că s-a rezolvat deoarece în multe cazuri ați fi rămas pe aeroport dacă nu achiziționați un bilet pentru copil, indiferent de linie, nu înțeleg cum ați mai avut pretenția să stați împreună într-un avion deja îmbarcat? Trebuia angajatul să debarcheze avionul pentru a vă oferi 3 scaune pe același rând? Amuzant 🙂

      Dacă e să vorbim de gradul de uzură a ATRurilor, probabil sunt bătrâne, însă nu sunt singurii care au flotă veche, de exemplu avioanele Blue Air, multe dintre ele, au peste 25 de ani vechime, media Vârstei a flotei Tarom este undeva sub 20 de ani, a Alitalia undeva la 15, exemplele pot continua.

      Am zburat cu peste 15 companii de linie din Europa și pot să spun că multe dintre ele stau și mai prost la capitolul servicii.

      Mulțumesc pentru comentarii și zboruri line.

  5. Durata maxima taxabila la BlueAir la call center e de 5 minute. Daca timpul de asteptare depaseste acest moment, sistemul iti cere numarul de telefon si iti pastreaza apelul in coada, fiind apelat imediat ce un operator este liber. Am folosit optiunea aceasta de cateva ori si functioneaza perfect.

  6. Parca puteai da si sms cu numarul tau la 1499, erai taxat pe durata maxima a apelului si erai introdus automat in coada de asteptare, urmand sa te apeleze cand iti venea randul. Nu mai e asa?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Articole similare

Abonează-te la buletinul informativ Din aviație

Abonează-te gratuit la buletinul nostru informativ și îți trimitem în fiecare dimineață de vineri pe e-mail cele mai noi și importante știri din industria aviatică locală și globală.

Total
0
Share