AIAS a emis raportul final de investigație în cazul accidentului de aviație de la aeroportul „Aurel Vlaicu” (Băneasa) din București în care a fost implicat un avion operat de Omni Air.
Autoritatea de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (AIAS) a finalizat activitățile de investigație în cazul accidentului de aviație civilă produs în data de 28 august 2020 la aeroportul „Aurel Vlaicu” (Băneasa) din București.
În acest accident a fost implicat un avion de tip Boeing 767 al companiei americane Omni Air care opera un zbor neregulat pentru guvernul american pe ruta Kabul (Afghanistan) – București – Washington DC (SUA).
La bordul avionului se aflau echipajul de zbor (pilotul comandant și copilot), un echipaj de zbor de rezervă (pilot comandant și copilot), 11 membri ai personalului de cabină și tehnic, precum și 49 de pasageri, potrivit AIAS.
La scurt timp după contactul avionului cu pista, trenul principal de aterizare stânga s-a rupt, iar Boeingul 767 a continuat să ruleze pe nacela motorului din stânga, roțile din față ale trenului de aterizare principal din stânga, trenul de aterizare principal din partea dreaptă și trenul de aterizare față.
După ce trenul principal de aterizare stânga s-a rupt, echipajul a avut un semnal de avertizare și mesajele asociate care indicau o configurație eronată pentru trenul principal de aterizare stânga.
Echipajul a observat și o avertizare de incendiu la motorul #1, a oprit motorul și a acționat sistemul de stingere a incendiului motorului, iar semnalul de incendiu s-a oprit.
Piloții au reușit să mențină avionul pe pistă în timpul rulajului după aterizare, așa că acesta s-a oprit în stânga liniei centrale a pistei.
După oprirea completă a avionului, pilotul comandant a ordonat evacuarea pasagerilor și a membrilor echipajului. Acest lucru a fost realizat folosind ieșirile de urgență și toboganele de evacuare din partea dreaptă a Boeingului 767.
În timpul evacuării, un însoțitor de bord a suferit o ușoară abraziune a mâinii din cauza frecării uneia dintre mâini cu suprafața toboganului, notează AIAS în raportul final.
Mai multe componente și secțiuni ale avionului au fost avariate în acest accident, iar din cauza avariilor grave suferite, avionul a rămas imobilizat pe pista aeroportului „Aurel Vlaicu” (Băneasa).
Ulterior, avionul companiei americane a fost tractat într-un hangar al ROMAERO pentru reparații/întreținere, iar după câteva luni a părăsit aeroportul din București și a reintrat în serviciul comercial.
Rezultatele testelor efectuate și analiza documentației ultimei lucrări de întreținere majoră a relevat faptul că ruperea cilindrului exterior al trenului principal de aterizare stânga a fost cauzată de deteriorarea datorată supraîncălzirii metalului de bază din cauza unei mașini de șlefuit cu diametrul interior care s-a dovedit că funcționa în afara parametrilor.
Diametrul interior (ID) al suprafeței exterioare a cilindrului a avut mai multe cicluri de aplicare și decapare a plăcilor cromate, împreună cu operații multiple de șlefuire și lustruire la placarea respectivă și metalul de bază, potrivit AIAS.
În timpul ultimei reparații capitale din 2015, cilindrul exterior rupt a suferit mai multe cicluri de prelucrare, mai notează AIAS în raportul final.
Investigatorii accidentului au identificat un număr de cilindri exteriori pentru trenuri de aterizare instalate pe avioane de tip 737, 747, 757 și 767 care ar fi putut fi, de asemenea, afectați și a furnizat aceste informații FAA și Boeing.
Cauza accidentului a fost ruperea cilindrului exterior al trenului principal de aterizare stânga, imediat după contactul cu solul, în timpul rulajului de după aterizare, concluzionează AIAS.
Raportul final și complet al investigației Autorității de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (AIAS) este disponibil aici.
Abonează-te la BoardingPass Plus
Deții deja un abonament BoardingPass Plus?
⚠️ Acest articol este proprietatea Aviation Geek SRL (www.boardingpass.ro) și este protejat de Legea dreptului de autor și drepturilor conexe (8/1996). În lipsa unui acord scris din partea Aviation Geek SRL, preluarea informațiilor din acest articol se poate face, potrivit reglementarilor în vigoare, doar în limita a maximum 200 de caractere și precizarea sursei cu link activ! Încălcarea acestor prevederi va fi supusă procedurilor pentru intrarea în legalitate și recuperarea daunelor.