GUEST POST: Valentin Moise
Patru zile, patru orașe, cinci zboruri și trei companii aeriene low-cost ce operează în România curse interne. O experiență unică, cel puțin din prisma mea, a călătorului ce nu și-a permis niciodată să se plimbe prin țară în interes personal cu compania de stat.
CE A FOST, CE ESTE, CE VA FI
În 2008 călătoream alături de alți 3 pasageri, 4 cabin crew și 2 piloți într-un Airbus A320 cu o capacitate de 180 de locuri, aeronavă aparținând companiei Wizz Air, pe ruta București (Băneasa) – Cluj-Napoca. La scurt timp după aceea cursa a fost anulată, probabil din cauza rentabilității scăzute.
Anul 2016, în schimb, a reprezentat un punct de cotitură în domeniul transporturilor din România, trei companii aeriene low-cost lansând rute interne cu prețuri începând de la 39 de lei per segment. Ce înseamnă asta pentru tine? Economie de TIMP și BANI.
Iată și câteva exemple:
- București – Cluj-Napoca cu trenul, durata: 9 ore și 55 de minute, preț: 94,5 lei
- Timișoara – București cu trenul, durata: 9 ore și 9 minute, preț: 105 lei
- Iași – Timișoara cu trenul, durata: 16 ore și 8 minute, preț: 125 lei
- București – Cluj-Napoca cu Wizz Air, durata: 55 de minute, cel mai mic preț disponibil: 39 lei
- Timișoara – București cu Ryanair, durata: 1 oră și 5 minute, cel mai mic preț disponibil: €9,98
- Iași – Timișoara cu Blue Air, durata: 1 oră și 10 minute, cel mai mic preț disponibil: 66,99 lei*
*dacă alegeți să plătiți prin transfer bancar, depunere numerar la ghișeele BRD, Raiffeisen, BancPost sau cash la automatele de plăți ZebraPay, Qiwi, Rompay sau PayPoint.
Iar asta nu e tot!
Din 15 decembrie 2016, Blue Air va introduce o nouă cursă pe relația București – Oradea, urmând ca din vara anului viitor să lege litoralul românesc de alte 4 orașe: Cluj-Napoca, Iași, Timișoara și Oradea. Orarul de vară este deja disponibil pe site-ul lor și vă puteți rezerva de pe-acum biletele!
CÂND, CUM ȘI DE CE
Am urmărit cu deosebit interes comunicatele de presă ale companiilor low-cost ce operează zboruri în România și, spre surprinderea mea, n-au fost puține. Totul a început în vară, când am aflat că Blue Air urma să lanseze cursele interne pe relația București – Cluj-Napoca, respectiv București – Iași din iunie, anunț urmat la scurt timp de decizia celor de la Wizz Air – companie care a început să ofere zboruri pe ruta București – Cluj-Napoca începând cu sfârșitul lunii iulie.
Nici Ryanair nu s-a lăsat mai prejos, legând Timișoara de capitală prin două zboruri zilnice directe – unul dimineața, iar celălalt seara.
Adevărata supriză a venit, însă, tot de la Blue Air, aceștia aducând pe piață, în premieră, curse triangulare pe relația Timișoara – Cluj-Napoca – Iași, orarul de zbor fiind regăsit în graficul de mai jos.
Așadar, aveam în minte planul, cunoșteam rutele, lipseau doar biletele. Zis și făcut. Am efectuat câteva căutări înainte de a rezerva pentru a mă asigura că zborurile sunt nu doar ieftine, ci și la ore decente (deoarece voiam să am timp și pentru a vizita – măcar sumar – orașele către care urma să călătoresc), apoi am procedat la efectuarea booking-urilor după cum urmează:
Ziua 1: 11.11.2016 București – Timișoara (Ryanair) €9,98
Ziua 2: 12.11.2016 Timișoara – Iași (Blue Air) 66,99 lei
Ziua 3: 13.11.2016 Iași – Cluj-Napoca (Blue Air) cu escală la Timișoara 66,99 lei (ambele zboruri)
Ziua 4: 14.11.2016 Cluj-Napoca – București (Wizz Air) 39 lei
ZIUA 1: Coadă sau Coandă?
Zborul: Ryanair FR436 București Otopeni (OTP) – Timișoara (TSR)
Aeronava: EI-EVH (Boeing 737-8AS)
Scheduled departure time: 08:45 | Actual departure time: 9:14
Scheduled arrival time: 09:50 | Actual arrival time: 10:09
Trezirea a avut loc în jurul orei 5:00, hotărât fiind să ajung cât mai devreme și să-mi beau cafeaua în aeroport, mai exact în cușca destinată fumătorilor de la plecări interne. Indignat fiind de faptul că taxiul până la Otopeni costă aproape cât zborul până la Timișoara am decis să folosesc transportul în comun, mai exact metroul până la Piața Victoriei, iar de-acolo autobuzul 783.
Făcusem check-in-ul online cu o seară înainte și aveam boarding pass-ul salvat atât pe telefon (în aplicația celor de la Ryanair), cât și pe hârtie, iar având în vedere că era abia ora 7:00 mi-am zis că-i prea devreme pentru a mă îndrepta spre controlul de securitate… până am văzut asta:
Coada s-a mișcat mai repede decât m-aș fi așteptat. Fie vorba-ntre noi… a durat mai mult să ajung la bar decât să trec controlul de securitate.
Decolarea a avut loc de pe pista 08R la ora 9:14, cu 29 de minute mai târziu față de ora programată, iar la Timișoara am ajuns la 10:09, cu 19 minute întârziere, aterizând pe pista 11.
În aeroport există două ghișee deservite de o singură persoană: la unul din ele poți plăti parcarea, de la celălalt îți poți procura bilete pentru transportul public, astfel că trebuie să ai răbdare pentru că… ai ghicit: COADĂ.
În oraș ajungi cu linia de autobuz expres E4, însă are un orar cel puțin ciudat – mai multe informații despre transportul public din Timișoara găsiți pe www.ratt.ro – iar o călătorie costă 2,5 lei.
M-am cazat la Host El Costel, pe malul Begăi, unde un pat într-un mixed dorm m-a costat 45 de lei. Hostelul dispune de o bucătărie complet utilată, o grădină în care oricine ar vrea să-și petreacă serile de vară, staff prietenos și… unde să mai pun faptul că în preț intră și micul dejun? Vă recomand cu căldură să-i călcați pragul când și dacă aveți drum prin Timișoara: www.hostel-costel.ro
ZIUA 2: A fost odată ca niciodată… Trenul Foamei
Zborul: Blue Air 0B 6402 Timișoara (TSR) – Iași (IAS)
Aeronava: YR-BAF (Boeing 737-322)
Scheduled departure time: 10:05 | Actual departure time: 10:34
Scheduled arrival time: 11:15 | Actual arrival time: 11:21
Trenul Interregio 1834, supranumit “trenul foamei” parcurge cei 789 de kilometri de cale ferată dintre Timișoara și Iași în 16 ore. Da, ai citit bine. În 16 ore. Oricât de mult ți-ar plăcea să călătorești, ruta asta îți va scoate fire albe. La propriu. Și ghici ce, până nu demult era singura ta opțiune. Dar gata! “Până aici!” au spus cei de la Blue Air.
De la primul etaj al aeroportului l-am zărit pe YR-BAF, un Boeing 737 seria 300 venind de la Cluj-Napoca.
La scurt timp după ce-au coborât pasagerii pentru care Timișoara era destinația finală a venit în sfârșit timpul să urcăm la bord. Locul meu avea să fie 25E, undeva în spatele aeronavei, astfel că am folosit ușa din spate pentru îmbarcare și… stupoare! Rândul 25 nu există! Mă uit în stânga, mă uit în dreapta, rândul 24 era ultimul.
– Nu vă supărați, locul meu nu există!
– Hmm, da, așa e. S-a schimbat aeronava și… stați puțin, că rezolvăm imediat.
“Wow, ce tare ar fi să fiu nevoit să călătoresc în cockpit, pe jump seat!” mă gândeam eu. Dar n-a fost să fie. Erau suficiente locuri libere așa că atât eu, cât și alți doi pasageri aflați in aceeași situație am avut de unde alege. Bucuria mea – am stat la geam și n-am plătit nimic în plus pentru asta.
La 11:21 aterizam la Iași, cu 6 minute după ora programată, iar căpitanul și-a cerut scuze pentru întârziere. Nu m-am putut abține să nu râd. Cum de ce? Pentru că trenuri!
De la aeroport se poate ajunge în oraș cu linia de autobuz 50, biletul costă 2 lei și se poate achiziționa direct de la șofer. Mai multe informații despre transportul public în Iași găsiți pe www.ratp-iasi.ro
Am petrecut o noapte la Hostel Andrei unde am plătit 50 de lei pentru un pat într-un mixed bedroom, locația hostelului fiind una bună, foarte aproape de Parcul Copou și de centru – www.hostelandrei.ro
ZIUA 3: O călătorie în timp
Zborurile: Blue Air 0B 6401 Iași (IAS) – Timișoara (TSR), Blue Air 0B 6405 Timișoara (TSR) – Cluj-Napoca (CLJ)
Aeronava: YR-AMB (Boeing 737-530)
Scheduled departure time: 07:30 | Actual departure time: (N/A)
Scheduled arrival time (la CLJ): 09:50 | Actual arrival time (la CLJ): 09:38
Așteptam ziua asta cu deosebit interes, nu doar fiindcă urma să mă văd cu prietenii mei din Cluj-Napoca, dar și pentru că aveam să zbor nu o dată, ci de două ori astăzi. De reținut este faptul că am plătit un singur bilet, cu toate că sunt două curse distincte, două cărți de îmbarcare, până și locul alocat în aeronavă este diferit pe fiecare segment.
Îmbarcarea la Iași s-a făcut pe baza boarding pass-ului pentru primul segment, respectiv IAS-TSR, iar la Timișoara am fost rugați să nu părăsim aeronava dacă urmează să călătorim în continuare spre Cluj. Mă așteptam să fie verificată cea de-a doua carte de îmbarcare de către cabin crew, însă nu s-a întâmplat asta. Având in vedere că prețul era oricum același, slabe șanse să încerce cineva să meargă “cu nașul”.
Escala a durat aproximativ 30 de minute. După decolare am observat că în partea din față a aeronavei sunt multe locuri libere, așa că mi-am găsit cu ușurință unul la fereastră.
Am aterizat la Cluj-Napoca cu 12 minute înainte de ora programată, iar pe drumul dinspre aeroport spre oraș încercam să realizez cum s-a întâmplat una ca asta. Adică… stai puțin. În urmă cu 2 ore eram în Iași, am trecut prin Timișoara, iar acum sunt in Cluj?! Cred că asta înseamnă, de fapt, să călătorești în timp…
De la aeroport poți ajunge în centrul orașului cu troleibuzul 5, iar costul unei călătorii este de 2 lei. Mai multe informații despre transportul public din Cluj-Napoca găsești pe www.ctpcj.ro
Gazdă în Cluj-Napoca mi-a fost – ca-ntotdeauna – The Spot Cosy Hostel pe care nu-l mai laud, că n-are nevoie. 🙂 www.thespotcosyhostel.ro
ZIUA 4: Lunea se numără… pasagerii
Zborul: Wizz Air W6 3491 Cluj-Napoca (CLJ) – București Otopeni (OTP)
Aeronava: HA-LWQ (Airbus A320-232)
Scheduled departure time: 19:30 | Actual departure time: 19:37
Scheduled arrival time: 20:30 | Actual arrival time: 20:14
Nu pot spune că eram nerăbdător să mă întorc acasă, dar n-aveam încotro. Ori mă îmbarcam pe zborul ăsta, ori luam trenul. (Nuuu, orice, dar nu trenul!)
Pe această cursă, pe lângă faptul că domnul comandant ne-a oferit câteva informații cu privire la zbor înaintea decolării, mi-a atras atenția gradul de încărcare al aeronavei care era, dacă nu 100%, foarte aproape. Eu unul nu am reușit să identific nici măcar un scaun liber, fapt ce mi-a adus zâmbetul pe buze: o rută profitabilă e o rută de care mă voi bucura și la anul!
Am aterizat la București la 20:14, cu 16 minute înaintea orei înscrisă pe cartea de îmbarcare.
ȘI ACUM?
Probabil îmi voi dori să repet experiența la vară, după ce se vor lansa și cursele din țară spre Constanța. Până atunci… spor la rezervat și noapte bună!
…”dar unde boarding pass nu e, nimic nu e!” 🙂
Abonează-te la BoardingPass Plus
Deții deja un abonament BoardingPass Plus?
⚠️ Acest articol este proprietatea Aviation Geek SRL (www.boardingpass.ro) și este protejat de Legea dreptului de autor și drepturilor conexe (8/1996). În lipsa unui acord scris din partea Aviation Geek SRL, preluarea informațiilor din acest articol se poate face, potrivit reglementarilor în vigoare, doar în limita a maximum 200 de caractere și precizarea sursei cu link activ! Încălcarea acestor prevederi va fi supusă procedurilor pentru intrarea în legalitate și recuperarea daunelor.
Un articol frumos si util!
Mă bucur că ți-a plăcut! 🙂
Cum arata serviciul la zbor? Ce vand pe o ruta asa scurta?
Pe rutele interne, Blue Air oferă gratuit sandwich, suc/apă si ceai/cafea, nu stiu daca sunt disponibile contra cost si produsele din revista lor…
Wizz Air si Ryanair oferă contra cost toată gama de produse atat alimentare cat si nealimentare din oferta disponibila in revista de bord, la fel ca pe cursele externe.