Asociația Pro Infrastructură: Aeroportul Otopeni stă la sol, regiunea își ia zborul

Aeroportul Henri Coandă din București / Foto: BoardingPass

Mesaj preluat de la Asociația Pro Infrastructură

Aeroportul Otopeni stă la sol, regiunea își ia zborul!

Conform filosofiei de carton, „noi nu ne vindem țara, o dăm gratis rudelor incompetente și leneșe”, stăm și visăm la terminalul T2, în timp ce vecinii au atras deja miliarde prin concesiune: nu vânzare de active, ci doar cedarea dreptului de operare.

Sofia a semnat în aprilie 2021, în plină pandemie, contractul de concesiune pentru aeroportul său, pe 280 milioane euro upfront (plată inițială), redevență anuală de 32% din cifra de afaceri (dar nu mai puțin de 25 milioane euro) și investiții de peste 620 milioane euro pe 35 de ani.

La Belgrad acordul parafat în 2018 a fost o mișcare foarte bună, înțelegerea pe 25 de ani prevăzând o plată de 501 milioane euro upfront și investiții de 730 milioane euro, noul terminal urmând să fie gata în 2024.

Alte exemple?
Grecii și-au modernizat 14 aeroporturi în mai puțin de 4 ani cu această strategie, inclusiv Salonic, similar ca trafic cu Sofia. Doar Vinci, liderul european în domeniu, are în portofoliu 53 de aeroporturi din 12 țări de pe 3 continente.

Ce facem noi?
În perioada martie-iulie 2021 guvernul a derulat „Faza 0”, adică o analiză preliminară, făcută de Banca Mondială, care să arate dacă într-adevăr concesiunea este soluția optimă.

Și este, experiența a zeci de țări dar și incapacitatea statului român de a derula investiții majore în infrastructura de transport în general și în aviație, în special, făcând lucrurile evidente chiar și pentru nespecialiști.

Faza 1 ar fi fost echivalentul unui studiu de fezabilitate și întocmirea documentației tehnice de licitație a contractului de concesiune. Ar fi trebuit să se facă tot cu Banca Mondială, pe aproximativ 300.000 euro, instituție care a livrat fix același lucru pentru Sofia în 2018.

Faza 2 presupunea chiar procedura de achiziție publică în sine.

Dar între timp guvernul s-a schimbat și totul a rămas… în aer. Sau, mai bine zis, la sol.

Așa că dăm cu piciorul miliardelor și ne bazăm pe… „experții” noștri care nu sunt în stare de ani de zile să demareze execuția T2.

În 2019, Aeroportul Otopeni a avut un trafic de aproximativ 14,7 milioane pasageri (pax), în timp ce Sofia a fost la doar 7,1 milioane, iar Belgrad mai puțin, la 6,1 milioane pax.

Mai simplu spus, este ușor să ne imaginăm că putem obține un contract de concesiune pe 25-35 de ani pe cel puțin 500 milioane de euro la semnătură, plus anual o redevență de 30-40 milioane și investiții de 1,2-1,5 miliarde euro.

Alternativa?
Promisiuni fanteziste, investiții cu țârâita, toalete insalubre, acoperiș cu găuri, îngrămădeală (trece și pandemia) și, desigur, piste-calorifer învechite care se decojesc la decolarea avioanelor quadjet, dacă vă mai aduceți aminte de incidentul cu aeronava Boeing 747 din aprilie 2018.

Cerem decuplarea politică a CNAB și reluarea procedurilor de concesionare a Aeroportului Internațional Henri Coandă București!

Abonează-te la BoardingPass Plus
Abonamentul BoardingPass Plus îți oferă acum acces la versiunea fără reclame a site-ului nostru și acces la articolele care conțin informații obținute în exclusivitate de BoardingPass.

Deții deja un abonament BoardingPass Plus?

⚠️ Acest articol este proprietatea Aviation Geek SRL (www.boardingpass.ro) și este protejat de Legea dreptului de autor și drepturilor conexe (8/1996). În lipsa unui acord scris din partea Aviation Geek SRL, preluarea informațiilor din acest articol se poate face, potrivit reglementarilor în vigoare, doar în limita a maximum 200 de caractere și precizarea sursei cu link activ! Încălcarea acestor prevederi va fi supusă procedurilor pentru intrarea în legalitate și recuperarea daunelor.





Total
0
distribuiri
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Articolul anterior

Aegean Airlines va zbura din Atena spre Cluj Napoca din iunie 2022

Articolul următor

TAROM poate demara procesul de vânzare a patru avioane de tip Boeing

Articole similare

Abonează-te la BoardingPass Plus pentru:

  • ai acces la articolele și analizele publicate în exclusivitate pe site;
  • poți accesa un număr nelimitat de articole publicate pe site;
  • ai acces la profilurile complete ale companiilor aeriene din România;
  • ai acces la versiunea fără reclame a site-ului nostru;
  • vei fi printre primii care află cele mai importante știri din industrie.
Abonează-te acum nou
Profilul complet al acestei companii aeriene va fi disponibil în curând.

Abonament BoardingPass Plus

Dacă ești deja abonat la BoardingPass Plus, te rugăm să te conectezi pe site folosind numele de utilizator și parola contului tău.

În cazul în care nu ești abonat dar dorești să o faci, poți să te abonezi acum la BoardingPass Plus rapid și simplu.

De ce să cumperi un abonament BoardingPass Plus? Află aici.

Abonează-te la buletinul informativ Din aviație

Abonează-te gratuit la buletinul nostru informativ și îți trimitem în fiecare dimineață de vineri pe e-mail cele mai noi și importante știri din industria aviatică locală și globală.

Abonament BoardingPass Plus

Dacă ești deja abonat la BoardingPass Plus, te rugăm să te conectezi pe site folosind numele de utilizator și parola contului tău.

În cazul în care nu ești abonat dar dorești să o faci, poți să te abonezi acum la BoardingPass Plus rapid și simplu.

De ce să cumperi un abonament BoardingPass Plus? Află aici.

Abonează-te la buletinul informativ Din aviație

Abonează-te gratuit la buletinul nostru informativ și îți trimitem în fiecare dimineață de vineri pe e-mail cele mai noi și importante știri din industria aviatică locală și globală.

Total
0
Share