Comisia Europeană (CE) a aprobat în 29 aprilie 2024 planurile României de a acorda TAROM un ajutor de restructurare în valoare de până la 95,3 milioane euro (473,69 milioane lei).
La 28 mai 2021, România a notificat Comisiei un plan de restructurare a companiei TAROM. Planul de restructurare stabilește un pachet de măsuri de raționalizare a operațiunilor TAROM, de reînnoire a flotei sale învechite și de reducere a costurilor.
În iulie 2021, Comisia a deschis o investigație aprofundată pentru a evalua dacă măsurile de restructurare adoptate de România în favoarea TAROM ar fi în concordanță cu normele UE privind ajutoarele de stat.
În cursul investigației aprofundate, România a actualizat planul de restructurare pentru a răspunde preocupărilor exprimate în decizia de inițiere a procedurii.
În prezent, măsurile de restructurare notificate includ următoarele:
- anularea unei datorii în valoare de aproximativ 49,53 milioane de euro (246,19 milioane lei) corespunzătoare valorii ajutorului pentru salvare, aprobat de Comisie în februarie 2020, plus dobânzile aferente;
- o injecție de capital de aproximativ 45,77 milioane euro (227,50 milioane lei).
Aceste măsuri vor permite companiei aeriene de stat să își restabilească viabilitatea pe termen lung, reducând în același timp la minimum denaturările concurenței, transmite Comisia Europeană.
La rândul său, Ministrul Transporturilor afirmă că banii pe care TAROM urmează să-i primească vor fi folosiți pentru:
- înnoirea flotei de aeronave;
- optimizarea destinațiilor și politicii comerciale;
- aplicarea unor soluții pentru eficientizarea activităților de mentenanță a aeronavelor;
- digitalizarea companiei și îmbunătățirea mediului IT, inclusiv a programelor de distribuție bilete;
- acoperirea deficitului de lichiditate pentru anul 2024.
Evaluarea Comisiei
Comisia a evaluat măsurile în temeiul Orientărilor sale pentru salvarea și restructurarea întreprinderilor nefinanciare aflate în dificultate și a constatat, în special, următoarele aspecte:
- Ajutorul contribuie la obiectivul de interes comun de a asigura conectivitatea regională pentru cetățenii și întreprinderile din România, permițând TAROM să își restabilească viabilitatea prin punerea în aplicare a planului său de restructurare.
- Măsurile de restructurare abordează problemele care au cauzat dificultățile financiare ale TAROM, mai ales prin reînnoirea flotei sale învechite și prin reducerea costurilor.
- Măsurile sunt proporționale, deoarece TAROM aduce o contribuție proprie semnificativă de aproximativ 77,66 milioane euro (381,12 milioane lei) sub formă de venituri din vânzarea de aeronave și dintr-un contract de leasing financiar încheiat în condițiile pieței.
- Ajutorul este însoțit de garanții pentru a limita denaturarea concurenței pe piața unică. Printre acestea se numără (i) reducerea numărului de rute pe care TAROM operează, precum și a numărului de aeronave și (ii) menținerea unei astfel de capacități reduse, limitând astfel prezența sa pe piață pe întreaga durată a perioadei de restructurare (și anume până la 31 decembrie 2026).
Pe această bază, Comisia Europeană a concluzionat că măsurile aplicate de România respectă normele UE privind ajutoarele de stat.
„Ajutorul de restructurare acordat de România care a fost aprobat astăzi va contribui la menținerea conectivității regionale a cetățenilor și a întreprinderilor din România,” declară Margrethe Vestager, vicepreședintă executivă responsabilă cu politica în domeniul concurenței.
„În urma investigației noastre aprofundate, am concluzionat că planul de restructurare al TAROM va asigura viabilitatea pe termen lung a companiei aeriene. Pentru a limita eventualele denaturări ale concurenței generate de sprijinul public, TAROM își va reduce semnificativ numărul de rute și de aeronave,” adaugă aceasta.
Normele UE privind ajutoarele de stat, mai precis Orientările Comisiei privind salvarea și restructurarea, permit statelor membre să sprijine întreprinderile aflate în dificultate, în anumite condiții stricte.
Orientările permit intervenția statului într-o întreprindere aflată în dificultate financiară numai în anumite condiții, impunând în special ca întreprinderea să aplice un plan de restructurare solid pentru a asigura restabilirea viabilității sale pe termen lung, ca întreprinderea să contribuie la costul restructurării sale, ca denaturările concurenței să fie limitate și ca măsura să contribuie la un obiectiv de interes comun.
» 🏢 Detalii complete despre compania aeriană TAROMnou
Abonează-te la BoardingPass Plus
Deții deja un abonament BoardingPass Plus?
⚠️ Acest articol este proprietatea Aviation Geek SRL (www.boardingpass.ro) și este protejat de Legea dreptului de autor și drepturilor conexe (8/1996). În lipsa unui acord scris din partea Aviation Geek SRL, preluarea informațiilor din acest articol se poate face, potrivit reglementarilor în vigoare, doar în limita a maximum 200 de caractere și precizarea sursei cu link activ! Încălcarea acestor prevederi va fi supusă procedurilor pentru intrarea în legalitate și recuperarea daunelor.