Anul 2022 a fost unul în care creșterea numărului de pasageri a fost peste estimările jucătorilor din industrie și, în consecință, multe companii au fost subdimensionate din punct de vedere al numărului de angajați.
Chiar dacă titlurile știrilor relatau în vara și toamna anului trecut, în principal, despre criza din aeroporturi cauzată, în majoritatea cazurilor, de lipsa agenților de check-in, de la controlul de securitate și a agenților care manipulează bagajele, cu probleme de personal s-au confruntat și companiile aeriene.
În mare parte, acestea nu au avut suficienți însoțitori de bord și piloți, iar acest lucru a dus la reducerea numărului de zboruri.
În alte cazuri, companiile aeriene mari au fost nevoite să închirieze capacitate de transport (avioane și echipaje de zbor) de la companii aeriene specializate în oferirea acestui tip de servicii.
Însă această soluție a rezolvat doar parțial problema, iar sute de mii de pasageri s-au trezit cu zboruri anulate.
Anul 2023 este deja aici și până la lunile de „foc” din perioada sezonului estival mai sunt doar câteva luni.
Cu toate acestea, se pare că acum companiile aeriene par a fi nepregătite corespunzător pentru valul mare de zboruri pe care urmează să le opereze în această vară.
Dacă ne uităm în piața locală, se poate observa cum companiile aeriene, în special Wizz Air, sunt puțin disperate să angajeze însoțitori de bord.
Salariile și condițiile de muncă nu s-au îmbunătățit prea mult, iar acestea reușesc tot mai greu să găsească persoane pe care să le angajeze.
În țara noastră, Wizz Air a organizat în ultimul an peste peste 60 de sesiuni de recrutare, iar în următoarele trei luni are planificate alte 30 de sesiuni.
Flota companiei low-cost nu s-a mărit semnificativ în ultimul an, însă aceasta făcuse concedieri mari în perioada pandemiei.
În plus, după pandemie, mulți angajați au părăsit Wizz Air, profitând de cererea mare din piață și ofertele de lucru mai bune oferite de alte companii aeriene.
Acum, compania low-cost trebuie să acopere golul lăsat de acești angajați, dar și de cei concediați, însă aceasta pare să aibă o misiune destul de dificilă.
Nicoleta Gherman, recrutor și trainer pentru însoțitori de bord, afirmă că după fiecare sesiune de recrutare sunt angajate doar între 5 și 10 persoane.
Spre deosebire de Wizz Air, Etihad Airways, Emirates, Qatar Airways și Avion Express, companii care oferă condiții mai bune angajaților, au organizat mult mai puține sesiuni de recrutare în țara noastră în ultimele luni, însă au angajat peste 40 de însoțitori de bord fiecare.
Din cauza interesului scăzut al europenilor față de oferta Wizz Air, compania a decis recent să facă recrutări în Argentina, Brazilia, Paraguay și Uruguay.
Aceasta nu-și va extinde operațiunile pe aceste piețe, ci intenționează să aducă sud-americani care dețin și pașapoarte europene din aceste țări în Europa, potrivit anunțurilor de angajare de pe site-ul Wizz Air.
Rămâne de văzut dacă Wizz Air va reuși să angajeze numărul de însoțitori de bord de care are nevoie până în vară, însă nu este exclus să nu se întâmple acest lucru.
Iar dacă nu o va face, cu siguranță compania low-cost va recurge, din nou, la reducerea numărului de zboruri și/sau la închirierea de capacitate de transport suplimentară de la alte companii aeriene.
Adițional, dacă apar situații neprevăzute când orarul de zbor e întins la maximum pentru echipajele de zbor, pot apărea fără preaviz prea mare întârzieri semnificative și chiar anulări de zboruri.
În aceeași goană după însoțitori de bord sunt și alte companii aeriene, recent au făcut sau urmează să mai recruteze în țara noastră și Avion Express, Ryanair și nu numai.
De asemenea, companiile aeriene din Europa, și nu numai, se confruntă și cu o criză și de piloți, însă aici situația e puțin mai bună.
Pe lângă problema la capitolul recrutare, companiile aeriene s-ar putea confrunta cu și mai multe greve organizate de însoțitorii de bord, cât și piloții și alți angajați din industrie dacă salariile și condițiile de lucru nu vor fi îmbunătățite.
Abonează-te la BoardingPass Plus
Deții deja un abonament BoardingPass Plus?
⚠️ Acest articol este proprietatea Aviation Geek SRL (www.boardingpass.ro) și este protejat de Legea dreptului de autor și drepturilor conexe (8/1996). În lipsa unui acord scris din partea Aviation Geek SRL, preluarea informațiilor din acest articol se poate face, potrivit reglementarilor în vigoare, doar în limita a maximum 200 de caractere și precizarea sursei cu link activ! Încălcarea acestor prevederi va fi supusă procedurilor pentru intrarea în legalitate și recuperarea daunelor.