INFOGRAFIC Cele mai mari companii aeriene de stat din Europa (2024)

Foto: Henryk Konrad

O parte dintre cele mai mari companii aeriene din lume sunt în întregime sau parțial deținute de stat, iar în Europa majoritatea companiilor aeriene sunt în proprietate privată.

În istoria recentă, fiecare stat european a avut propria sa companie aeriană națională, în care deținea o participație majoritară. Cu toate acestea, în prezent, multe dintre fostele companii aeriene de stat sunt fie private, fie parțial private.

În Europa, întâlnim în principal companii aeriene de stat ca acționari majoritari în fostele state socialiste, unde piața liberă a ajuns mai târziu.

Înainte de introducerea pieței libere, statele puteau susține financiar fără probleme companiile aeriene, având drept scop nu obținerea de profit, ci asigurarea transportului aerian pentru un număr cât mai mare de pasageri.

De asemenea, companiile aeriene au reprezentat și o marcă semnificativă de prestigiu pentru țările respective.

În prezent, în Europa există opt companii aeriene deținute în totalitate de stat: Air Montenegro (Muntenegru), Air Serbia (Serbia), Belavia (Belarus), ITA Airways (Italia), LOT Polish Airlines (Polonia), Nordica și Xfly (Estonia) și TAP Air Portugal (Portugalia).

Adițional, alte cinci companii aeriene au statul ca acționar majoritar: Finnair (55,69%), Aeroflot (73,77%), airBaltic (97,03%), TAROM (97,22%), Croatia Airlines (99,16%).

Companiilor aeriene de stat li se aplică reguli stricte, având ca principal obiectiv menținerea corectă a pieței concurențiale.

Multe companii aeriene de stat nu au putut face față apariției pieței libere, iar apariția și extinderea continuă a companiilor aeriene low-cost au dus la declinul multor companii aeriene tradiționale.

În majoritatea cazurilor, falimentul acestor companii aeriene a fost cauzat de faptul că ele nu au fost pregătite pentru concurența din piața liberă și nu s-au adaptat noilor tendințe din industrie.

De asemenea, acestea nu au avut resursele necesare pentru a-și menține pe termen lung cota de piață anterioară.

În ultimii ani, au intrat în faliment și au fost lichidate mai multe companii aeriene de stat renumite din Europa, cum ar fi:

  • Sabena din Belgia (1923-2001);
  • Air Ukraine din Ucraina (1992-2002);
  • Balkan Bulgarian Airlines din Bulgaria (1947-2002);
  • Swissair din Elveția (1931-2002);
  • MALÉV din Ungaria (1946-2012);
  • Cyprus Airways din Cipru (1948-2015);
  • Olympic Airlines din Grecia (1957-2009);
  • Adria Airways din Slovenia (1961-2019);
  • Alitalia din Italia (1946-2009, 2009-2015, 2015-2021).

Companiile aeriene care intră în faliment aduc întotdeauna pierderi semnificative atât pentru transportul aerian local, cât și pentru populație și bugetul statului din care fac parte.

Metaforic vorbind, în unele situații, aceste companii aeriene adesea renasc după faliment, asemenea păsării Phoenix. Un exemplu în acest sens este compania Alitalia.

În prezent, cele mai mari companii aeriene parțial deținute de stat ale Europei, în funcție de traficul de pasageri din 2022, sunt următoarele:

  • Turkish Airlines (71,8 milioane);
  • Grupul Air France-KLM (64,97 milioane);
  • Aeroflot (20,53 milioane);
  • SAS – Scandinavian Airlines (17,9 milioane);
  • TAP Air Portugal (13,8 milioane);
  • Finnair (9,1 milioane);
  • LOT Polish Airlines (8,47 milioane).

Turkish Airlines este deținută în proporție de 49,12% de către statul turc, iar Aeroflot este deținută în proporție de 73,77% de statul rus, iar partea rămasă a acțiunilor este listată la bursă.

Grupul Air France-KLM este deținut în proporție de 28,6% de către statul francez și 9,3% de către statul olandez, iar 9% din acțiuni sunt deținute de către o companie franceză de transport și logistică (CMA CGM), 4,7% din acțiuni sunt deținute de către China Eastern Airlines, 2,9% de către Delta Air Lines și 1,2% de către angajații companiei. Restul acțiunilor sunt listată la bursă.

Compania aeriană SAS (Scandinavian Airlines System) are două state care dețin acțiuni, respectiv 21,8% deținute de statul suedez și aceeași proporție e deținută de statul danez, iar restul acțiunilor sunt deținute de fonduri de investiții, fonduri de pensii private, iar restul acțiunilor sunt listate la bursă.

SAS, cel mai mare transportator aerian din Scandinavia, a fost inițial creat de Danemarca, Norvegia și Suedia, însă în 2018 statul norvegian s-a retras din acționariatul companiei, vânzându-și participațiile.

În prezent, compania scandinavă operează sub protecție juridică pentru faliment și a transportat 23,7 milioane de pasageri în 2023, înregistrând o scădere de 20,4% față de traficul din 2019. Lista acționarilor companiei se va modifica în viitor din cauza reorganizării, mai multe detalii găsești aici.

O altă mare companie aeriană tradițională a peninsulei Scandinave este Finnair, care este cea mai mare companie aeriană din Finlanda și este una dintre cele mai vechi companii aeriene din Europa. Statul finlandez deține 55,69% din acțiunile companiei, în timp ce restul acțiunilor sunt listate la bursă.

ITA Airways și TAP Air Portugal sunt deținute de statele italian, respectiv portughez și se află în proces de privatizare. Succesorul Alitalia, ITA Airways, ar putea atrage investiții de la grupul Lufthansa, dacă primește aprobarea Comisiei Europene.

După mai multe tentative nereușite de privatizare, oferta grupului Lufthansa a fost aleasă în cele din urmă câștigătoare pentru preluarea a 49% din acțiunile ITA Airways. În viitor, grupul german ar putea deveni chiar acționar majoritar, iar tranzacția indică o posibilă ieșire a companiei italiene din alianța aeriană SkyTeam.

Privatizarea TAP Air Portugal este, de asemenea, în plan, dar întârzie din motive politice. Până acum, trei mari grupuri de companii aeriene și-au manifestat interesul pentru privatizare: Lufthansa, Air France-KLM și International Airlines Group (IAG).

Compania aeriană portugheză a fost privatizată anterior, în 2015, dar în 2020 a fost readusă în proprietatea statului portughez și a avut nevoie de asistență financiară de la stat de mai multe ori în timpul anilor pandemici, fiind nevoită să implementeze și un program de restructurare.

În 2023, TAP Air Portugal a transportat 15,9 milioane de pasageri, un număr în scădere cu 6,5% față de recordul de pasageri înregistrat de compania portugheză în anul 2019.

Tot anul trecut, una dintre cele mai mari companii aeriene din Europa, Turkish Airlines, a avut un trafic de pasageri record, de 83,4 milioane, în creștere cu 12,2% față de anul 2019, înainte de pandemie.

Statul turc deține o participație minoritară de 49,12% în compania turcă, în timp ce partea rămasă a acțiunilor este listată la bursă.

TAROM este ultima companie aeriană de stat în România, în care statul român este acționar majoritar, deținând 97,22% din acțiuni. 1,46% din acțiuni este deținut de Compania Națională Aeroporturi București (CNAB), 1,24% de ROMATSA și 0,08% Societatea de Investiții Financiare (SIF) Muntenia.

TAROM a transportat în anul 2022 un număr de pasageri de 2,3 milioane, iar în prima parte a anului trecut, 2023 a înregistrat 1.014.840 pasageri pe zboruri regulate și 69.272 pasageri pe zboruri neregulate, detalii aici.

» 🏢 Detalii complete despre compania aeriană TAROMnou

Din noiembrie 2023, statul sârb a devenit din nou unicul proprietar al companiei Air Serbia. Etihad Airways deținea o cotă minoritară în cadrul companiei sârbe de aproape zece ani după ce în 2014 a cumpărat 49% din acțiunile companiei aeriene.

Cu toate acestea, în 2020, în timpul pandemiei, statul sârb a răscumpărat o parte din acțiunile Etihad, iar apoi cumpărat și acțiunile rămase la sfârșitul anului 2023. Compania aeriană Air Serbia a avut un număr de 4.19 milioane de pasageri în 2023, cu 49.1% mai mult față de 2019.

Este important de menționat că situația din industria aeriană poate evolua rapid, iar schimbările în structura acționariatului sau politicile privind privatizarea pot influența pe viitor starea și evoluția acestor companii aeriene.

Abonează-te la BoardingPass Plus
Abonamentul BoardingPass Plus îți oferă acum acces la versiunea fără reclame a site-ului nostru și acces la articolele care conțin informații obținute în exclusivitate de BoardingPass.

Deții deja un abonament BoardingPass Plus?

⚠️ Acest articol este proprietatea Aviation Geek SRL (www.boardingpass.ro) și este protejat de Legea dreptului de autor și drepturilor conexe (8/1996). În lipsa unui acord scris din partea Aviation Geek SRL, preluarea informațiilor din acest articol se poate face, potrivit reglementarilor în vigoare, doar în limita a maximum 200 de caractere și precizarea sursei cu link activ! Încălcarea acestor prevederi va fi supusă procedurilor pentru intrarea în legalitate și recuperarea daunelor.





Total
0
distribuiri
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Articolul anterior

DATE Avionul, al doilea mijloc de transport internațional preferat în România în 2023

Articolul următor

Wizz Air: zboruri din Budapesta spre București și Brașov din iunie 2024

Articole similare

Abonează-te la BoardingPass Plus pentru:

  • ai acces la articolele și analizele publicate în exclusivitate pe site;
  • poți accesa un număr nelimitat de articole publicate pe site;
  • ai acces la profilurile complete ale companiilor aeriene din România;
  • ai acces la versiunea fără reclame a site-ului nostru;
  • vei fi printre primii care află cele mai importante știri din industrie.
Abonează-te acum nou
Profilul complet al acestei companii aeriene va fi disponibil în curând.

Abonament BoardingPass Plus

Dacă ești deja abonat la BoardingPass Plus, te rugăm să te conectezi pe site folosind numele de utilizator și parola contului tău.

În cazul în care nu ești abonat dar dorești să o faci, poți să te abonezi acum la BoardingPass Plus rapid și simplu.

De ce să cumperi un abonament BoardingPass Plus? Află aici.

Abonează-te la buletinul informativ Din aviație

Abonează-te gratuit la buletinul nostru informativ și îți trimitem în fiecare dimineață de vineri pe e-mail cele mai noi și importante știri din industria aviatică locală și globală.

Abonament BoardingPass Plus

Dacă ești deja abonat la BoardingPass Plus, te rugăm să te conectezi pe site folosind numele de utilizator și parola contului tău.

În cazul în care nu ești abonat dar dorești să o faci, poți să te abonezi acum la BoardingPass Plus rapid și simplu.

De ce să cumperi un abonament BoardingPass Plus? Află aici.

Abonează-te la buletinul informativ Din aviație

Abonează-te gratuit la buletinul nostru informativ și îți trimitem în fiecare dimineață de vineri pe e-mail cele mai noi și importante știri din industria aviatică locală și globală.

Total
0
Share