Am observat că fotografiile și videourile cu avioane care zburau foarte aproape unul de altul pe care le-am postat de-a lungul timpului pe pagina de Facebook au fost foarte populare.
Unii dintre voi consideră aceste cadre ireale, alții le consideră spectaculoase iar pentru a-i face pe toți să înțeleagă cum este posibil ca două avioane să zboare foarte aproape unul de altul am decis să-l rog pe domnul Dumitru Oprișiu, fost căpitan pe Boeing 787 Dreamliner la Qatar Airways, să ne explice pe înțelesul tuturor aceste „manevre”.
Înainte de a trece la explicații, trebuie să „traducem” câțiva termeni folosiți în acest material:
RVSM = reducerea minimă a separării verticale;
FLxxx = nivel de zbor;
ADIRU = unitatea de referință inerțială de date de aer;
ADIRS = sistem de referință inerțial de date privind aerul;
transponder = un dispozitiv pentru recepționarea unui semnal radio și transmiterea automată a unui semnal diferit;
1000 picioare = 304.8 metri.
Conform domnului Oprișiu, aceste „manevre” au loc în spațiul RVSM cu ajutorul tehnologiei cu care aeronavele sunt dotate.
Spațiul RVSM este spațiul aerian cuprins între FL290 și FL410 în care aeronavele sunt eșalonate pe verticală la o distanță între nivelele de zbor de 1000 picioare. Sub FL290 și deasupra FL410 eșalonarea este de 2000 picioare.
Nici o aeronavă nu poate opera în spațiul RVSM daca nu este echipată cu aparatura necesară și dacă echipajul nu a urmat un curs de pregatire pentru aceasta.
Echipamentele cu care aeronava trebuie să fie echipată sunt următoarele:
– o centrală de date de aer: ADIRU, ADIRS;
– un transponder;
– un sistem „Altitude Alert” care alertează echipajul dacă aeronava a deviat mai mult de 250 picioare de la altitudinea selectată;
– un autopilot capabil să mențină strict altitudinea impusă.
În procedura de pregatire a zborului se analizează cu atenție starea tehnică a aeronavei care să confirme capabilitatea ei de a întruni condițiile impuse de a zbura în spațiul RVSM. De asemenea se mai analizează și statea vremii, în special zonele cu turbulențe puternice care ar putea afecta zborul în RVSM.
De asemenea, înainte de a intra în spațiul RVSM, echipajul verifică încă odată starea echipamentului, în special concordanța indicațiilor celor două altimetre principale și a celui de rezervă.
După intrarea în spațiul RVSM, echipajul are obligația de a monitoriza cu atenție instrumentele de bord la fiecare 60 de minute, notează pe planul de zbor corectitudinea valorilor indicate de cele trei altimetre și urmărește ca la schimbarea nivelelor de zbor aeronava să nu depășească cu mai mult de 150 picioare limita acestora.
Orice situație anormală aparută în timpul zborului, cum ar fi cedarea unui motor, degradarea echipamentului necesar, diferențe mai mari de 200 de picioare între altimetre, decuplatea pilotului automat, defectarea sistemului de presurizare a aeronavei, turbulente puternice care produc devieri mai mari de 300 de picioare de la altitudinea impusă, și altele, trebuie raportate către controlorii de trafic aerian deoarece aceste situații duc la părăsirea spațiului RVSM sau declararea lui ca non-RVSM iar aceștia trebuie să se asigure că distanța dintre aeronave este una corespunzătoare.
În cazul în care doriți să citiți mai multe povești interesante din perspectiva unui pilot vă invit pe blogul domnului Dumitru Oprișiu.
De asemenea, dacă aveți întrebări puteți să le scrieți în secțiunea comentarii și vor primi un răspuns.
Abonează-te la BoardingPass Plus
Deții deja un abonament BoardingPass Plus?
⚠️ Acest articol este proprietatea Aviation Geek SRL (www.boardingpass.ro) și este protejat de Legea dreptului de autor și drepturilor conexe (8/1996). În lipsa unui acord scris din partea Aviation Geek SRL, preluarea informațiilor din acest articol se poate face, potrivit reglementarilor în vigoare, doar în limita a maximum 200 de caractere și precizarea sursei cu link activ! Încălcarea acestor prevederi va fi supusă procedurilor pentru intrarea în legalitate și recuperarea daunelor.