ANALIZĂ Europa Centrală și de Est: nr. pasagerilor din 2023 a fost peste cel din 2019

Foto: Magic K

Aeroporturile principale din statele din Europa Centrală și de Est (93 de aeroporturi) au înregistrat o creștere a traficului de pasageri cu 2,8%, comparativ cu anul record 2019, iar traficul aeroporturilor a fost de 274,5 milioane de pasageri în 2019 și a ajuns la 282,4 milioane de pasageri în 2023.

Traficul aeroporturilor din România în 2023 a depășit cu 5,85% nivelul de vârf din 2019, care a fost de 23.234.580 de pasageri, mai multe informații pot fi găsite aici.

Numărul de pasageri de la aeroportul „Aurel Vlaicu” (Băneasa) din București în 2023 (68.130 de pasageri) a fost cu 877% mai mare decât în 2019. Acest lucru se explică prin reînceperea operării zborurilor comerciale regulate și neregulate la acest aeroport.

Numărul de pasageri de la aeroportul „Henri Coandă” (Otopeni) din București a fost cu 0,5% mai mic decât recordul din 2019, în timp ce aeroportul din Sofia (Bulgaria) a înregistrat o creștere de 1,7% (123.069 pasageri) față de traficul pre-pandemic.

Aeroportul din Chișinău (Republica Moldova) a înregistrat în 2023, 2.838.073 de pasageri, cifra fiind cu 5,3% mai mică decât recordul din anul 2019 (2.995.500), dar cu 22,9% mai mare decât în 2022.

Dintre aeroporturile capitalele țîrilor ex-iugoslave, cu excepția unuia, și-au depășit traficul de pasageri din anul 2019.

Aeroportul din Pristina (Kosovo) a înregistrat cu 1.051.185 mai mulți pasageri în 2023 (+44%) față de 2019. Aeroportul Belgrad (Serbia) a înregistrat în 2023 un număr record de pasageri, 7.948.202 – total din care rezultă o valoare cu 29% mai mare decât în 2019.

Aeroportul Podgorița (Muntenegru) a avut un trafic cu 28,3% mai mare decât în anul 2019, iar diferența între anii 2019 și 2023 este de 365 mii de pasageri.

2.883.378 de pasageri au fost înregistrați la aeroportul Skopje (Macedonia de Nord) în decursul anului 2023, ceea ce este cu 522.978 sau 23% mai mulți pasageri decât în anul 2019.

Aeroportul Sarajevo (Bosnia și Herțegovina) a avut în 2023 un număr total 1.362.007 de pasageri, acest număr este cu 19% mai mare (+225.327 pasageri) față de traficul înregistrat în 2019, iar aeroportul din capitala Croației, Zagreb, a înregistrat un număr record de pasageri, traficul total în 2023 fiind de 3.723.650 pasageri, un număr cu 9% mai mare decât în 2019.

Numărul de pasageri de la aeroportul Ljubljana (Slovenia) a scăzut cu 26% în 2023 față de perioada pre-pandemică din 2019, în principal din cauza conflictului din Ucraina, majoritatea pasagerilor acestuia fiind ruși, ucraineni și belaruși.

Aeroportul Banja Luka (Bosnia și Herțegovina) a înregistrat o creștere a traficului de pasageri cu 208% (+311 mii pasageri) față de 2019, datorită creșterii zborurilor operate de companiile low-cost (Ryanair, Wizz Air) și a traficului de pe zborurile neregulate (charter).

Aeroportul Atena (Grecia) a înregistrat în 2023 un număr de 28.174.150 pasageri, cu 10,2% mai mare decât în 2019, când traficul de pasageri a fost de 25.572.131. Traficul din 2023 a fost cu 15,6% mai mare decât în 2022.

În ceea ce privește transportul aerian din Europa Centrală, traficul aeroportului din Viena (Austria) în anul 2023 a fost cu 7% mai mic decât în 2019. Valoarea din 2019 a fost de 31.783.420 pasageri, în timp ce în 2023 au fost înregistrați 29.533.186 pasageri.

Aeroportul Liszt Ferenc din Budapesta (Ungaria) a înregistrat 14.701.080 pasageri în decursul anului 2023, cu 9% mai puțin decât recordul din 2019, care a fost de 16.129.263 pasageri.

Aeroportului Václav Havel din Praga (Cehia) nu a reușit să se redreseze complet după impactul pandemiei, deși traficul a crescut cu 29% față de 2022, valoarea înregistrată în 2023 a fost cu 22% mai mic decât în 2019 (13.828.137 pasageri).

Cel mai aglomerat aeroport din Polonia, aeroportul Chopin din Varșovia, a înregistrat o creștere a traficului de pasageri cu 28% în 2023 față de 2022. Cu toate acestea, traficul din 2023 nu a atins încă nivelul record pre-pandemic, cu un număr de pasageri cu 1,9% mai mic decât în 2019.

Niciunul dintre aeroporturile din capitalele statelor baltice nu a atins în anul 2023 nivelul de trafic din 2019. Aeroportul din Riga (Latvia) a avut o scădere de 14,9%, aeroportul din Vilnius (Lithuania) cu 12%, în timp ce aeroportul din Tallinn (Estonia) a avut o scădere de doar 9,1% în 2023 față de recordul din 2019.

Cel mai mare avans în trafic s-a înregistrat la aeroportul din Riga (Letonia) între anii 2022 și 2023, cu o creștere a numărului de pasageri cu 23,5% față de cifrele din 2022.

Din punct de vedere procentual, cea mai mare creștere înregistrată între anii 2019 și 2023 a avut loc la aeroportul Morava/Kraljevo din Serbia, unde traficul de pasageri a fost cu 2.520% mai mare în 2023 decât în perioada pre-pandemică. Această creștere semnificativă a fost generată de introducerea zborurilor către Istanbul (permanent), Salonic și Tivat (sezonier) operate de Air Serbia, conform prevederilor „obligației de serviciu public” (PSO).

Cea mai mare regresiune dintre anii 2019 și 2023, ca număr total de pasageri, a fost înregistrată la aeroportul din Debrețin (Ungaria), unde traficul total al aerogării a fost de aproape 300 mii de pasageri. Scăderea a fost de 50% față de traficul spectaculos din 2019, de 601.231 pasageri.

Abonează-te la BoardingPass Plus
Abonamentul BoardingPass Plus îți oferă acum acces la versiunea fără reclame a site-ului nostru și acces la articolele care conțin informații obținute în exclusivitate de BoardingPass.

Deții deja un abonament BoardingPass Plus?

⚠️ Acest articol este proprietatea Aviation Geek SRL (www.boardingpass.ro) și este protejat de Legea dreptului de autor și drepturilor conexe (8/1996). În lipsa unui acord scris din partea Aviation Geek SRL, preluarea informațiilor din acest articol se poate face, potrivit reglementarilor în vigoare, doar în limita a maximum 200 de caractere și precizarea sursei cu link activ! Încălcarea acestor prevederi va fi supusă procedurilor pentru intrarea în legalitate și recuperarea daunelor.





Total
0
distribuiri
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Articolul anterior

ANALIZĂ 20 de rute Wizz Air din România nu vor fi disponibile în vara anului 2024

Articolul următor

EXCLUSIV TAROM poate zbura regulat în SUA până în ianuarie 2026

Articole similare

Abonează-te la BoardingPass Plus pentru:

  • ai acces la articolele și analizele publicate în exclusivitate pe site;
  • poți accesa un număr nelimitat de articole publicate pe site;
  • ai acces la profilurile complete ale companiilor aeriene din România;
  • ai acces la versiunea fără reclame a site-ului nostru;
  • vei fi printre primii care află cele mai importante știri din industrie.
Abonează-te acum nou
Profilul complet al acestei companii aeriene va fi disponibil în curând.

Abonament BoardingPass Plus

Dacă ești deja abonat la BoardingPass Plus, te rugăm să te conectezi pe site folosind numele de utilizator și parola contului tău.

În cazul în care nu ești abonat dar dorești să o faci, poți să te abonezi acum la BoardingPass Plus rapid și simplu.

De ce să cumperi un abonament BoardingPass Plus? Află aici.

Abonează-te la buletinul informativ Din aviație

Abonează-te gratuit la buletinul nostru informativ și îți trimitem în fiecare dimineață de vineri pe e-mail cele mai noi și importante știri din industria aviatică locală și globală.

Abonament BoardingPass Plus

Dacă ești deja abonat la BoardingPass Plus, te rugăm să te conectezi pe site folosind numele de utilizator și parola contului tău.

În cazul în care nu ești abonat dar dorești să o faci, poți să te abonezi acum la BoardingPass Plus rapid și simplu.

De ce să cumperi un abonament BoardingPass Plus? Află aici.

Abonează-te la buletinul informativ Din aviație

Abonează-te gratuit la buletinul nostru informativ și îți trimitem în fiecare dimineață de vineri pe e-mail cele mai noi și importante știri din industria aviatică locală și globală.

Total
0
Share