În 2018, liniile aeriene au stabilit un alt record, au transportat aproape 4.5 miliarde de pasageri pe aproape 45 de milioane de zboruri în întreaga lume. La suprafață lucrurile erau bune însă nu putem spune același lucru și despre cifrele care fac referire la accidentele aviatice din acest an.
Ppotrivit datelor publicate de Aviation Safety Network în anul 2018 au avut loc 16 accidente aviatice în care au și-au pierdut viața nu mai puțin de 555 de persoane, cu peste 900% mai multe persoane decedate în comparație cu anul 2017 când și-au pierdut viața 55 de persoane în accidente aviatice.
Anul 2017 a fost numit de ASN ca fiind ”cel mai sigur din istoria aviației civile atât după numărul de accidente mortale cât și după numărul de persoane decedate”.
În mod îngrijorător, cele 555 de decese din 2018 reprezintă cel mai ridicat număr în ultimii cinci ani. În 2014 au murit 692 de persoane.
În prima parte a anului au avut loc 5 accidente, primul dintre ele a avut loc în data de 13 ianuarie când un Boeing 737-800NG care efectua zborul PC8622 pe ruta Ankara – Trabzon a ieșit de pe pistă și s-a oprit pe malul Mării Negre. Aeronava a fost distrusă în totalitate însă în acest accident nu a decedat nicio persoană. La bord se aflau 162 de pasageri și 6 membri ai echipajului.
Al doilea accident a avut loc în 14 februarie când un Antonov 148 al companiei rusești Saratov Airlines s-a prăbușit la scurt timp după decolare de pe aeroportul din Domodedovo, Moscova. Aeronava transporta către Orsk, Rusia, 65 de pasageri. La bord se mai aflau și 6 membri ai echipajului. Din păcate toate cele 71 de persoane au decedat.
Самолет АН-148, вылетевший из Домодедово в Орск, потерпел крушение. На борту было 65 пассажиров и экипаж.
Первые кадры с места крушения. pic.twitter.com/8qYGyohNq5— Двач (@ru2ch) February 11, 2018
Patru zile mai târziu, în dimineața zilei de 18 februarie, un ATR72 al companiei iraniene Iran Aseman Airlines care transporta 60 de pasageri pe ruta Teheran – Yasuj s-a prăbușit într-o zonă muntoasă din apropierea aeroportului din Yasuj. Toți cei 60 de pasageri și 6 membri ai echipajului și-au pierdut viata.
NEWS Iran Aseman Airlines Flight #EP3704 (EP-ATS) ATR 72-200 crashed into Mount Dena in the Zagros Mountains on approach to Yasuj Airport, Iran in poor visibility. Killing all 65. (18-FEB-2018). pic.twitter.com/LUck1HISt3
— Air Disasters (@AirCrashMayday) February 23, 2018
Zborul US-Bangla Airlines 211 operat cu un avion de Havilland Canada Dash 8 Q400 pe ruta Dhaka (Bangladesh) – Kathmandu (Nepal) s-a prăbușit la aterizare la câteva sute de metri de pista aeroportul din capitala nepaleză. Din cei 71 de pasageri și membri ai echipajului aflați la bordul aeronavei 51 au scăpat cu viață.
Here are some #photos of the US-Bangla Airlines Bombardier Dash 8 Q400 aircraft #crash sitehttps://t.co/4bJvvM3jtH#US_Banglacrash #TIA #Nepal #KathmanduPost pic.twitter.com/MPauUp8ghP
— The Kathmandu Post (@kathmandupost) March 12, 2018
Tot în prima jumătate a anului, în 18 mai, un Boeing 737-200 care opera zborul Cubana 972 pe ruta Havana – Holguin s-a prăbușit la scurt timp după decolare la aproximativ 2 kilometri sud-est de aeroportul din capitala Cubei. 112 din cele 113 persoane aflate la bord au decedat.
BREAKING: Flight 972 operated by Global Aerolineas Damojh on behalf of Cubana de Aviacion a B737 has crashed shortly after departing Havana, Cuba. Reports say the Boeing 737 was heading to Holguin, Cuba with approximately 100 passengers onboard.
Pic: AFP pic.twitter.com/RlPOe92yxO— Shastitaren (@Shastitaren4) May 19, 2018
În dimineața zilei de 1 septembrie un Boeing 737-800NG UTAir are parte de o aterizare nefericită, similară cu cea a Boeingului 737-800NG Pegasus Airlines de la Trabzon, la Soci. Toți cei 166 de pasageri și 6 membri ai echipajului au fost evacuați din avion. Din fericire nimeni nu și-a pierdut viața în acest accident.
Probabil cel mai discutat accident aviatic din acest an este cel care a avut loc în Indonezia la finalul lunii octombrie când în dimineața zilei de luni, 29 octombrie, un Boeing 737 MAX 8 al companiei Lion Air s-a prăbușit în mare la scurt timp de la decolarea de pe aeroportul din Jakarta. Aeronava avea ca destinație aeroportul Pangkal Pinang din Indonezia. La bord se aflau 181 de pasageri și 8 membri ai echipajului, din păcate toți și-au pierdut viața.
2/5 The Boeing 737 MAX aircraft that crashed was manufactured in July this year and joined Lion Air's fleet in August. The plane has mostly operated domestic routes in Indonesia pic.twitter.com/QYwVevOQaC
— Reuters Graphics (@ReutersGraphics) October 29, 2018
Pe lângă cele mai semnificative accidente pe care le-am enumerat mai sus au mai existat și altele, însă în cifrele indicate, 16 accidente cu un total de 555 de decedați, nu sunt incluse accidentele în care au fost implicate aeronave private sau militare. Din păcate peste 300 de persoane și-au pierdut viața anul acesta în accidente în care au fost implicate aeronave militare sau private.
Cel mai grav accident în care a fost implicat un avion militar a avut loc în Algeria în 11 aprilie când un IL76D operat de Forțele Aeriene Algeriene s-a prăbușit la scurt timp de la decolarea de pe Baza Aeriană Boufarik. La bord se aflau 257 de persoane. În alte două accidente au fost implicate aeronave militare rusești, totalul victimelor celor două fiind de peste 40 de persoane.
Certains s'étonnent que le #crash en #Algérie aurait provoqué 247 morts. Le 19 février 2003 un IL76 avait fait 275 morts en Iran, 18 équipage et 257 passagers – https://t.co/RZMnd4Guhm pic.twitter.com/uAC8Kaxpju
— Crash Aérien (@crashaerien) April 11, 2018
La final, în urma acestor accidente putem să vedem un singur lucru într-un mod mai pozitiv: procedurile se schimbă în urma rapoartelor finale, se aduc îmbunătățiri tehnice și pregătirea personalului va fi luată și mai în serios, dacă va fi cazul.
Să sperăm că 2019 va fi mai bun și vom raporta la finalul lui cifre mult mai mici.
Abonează-te la BoardingPass Plus
Deții deja un abonament BoardingPass Plus?
⚠️ Acest articol este proprietatea Aviation Geek SRL (www.boardingpass.ro) și este protejat de Legea dreptului de autor și drepturilor conexe (8/1996). În lipsa unui acord scris din partea Aviation Geek SRL, preluarea informațiilor din acest articol se poate face, potrivit reglementarilor în vigoare, doar în limita a maximum 200 de caractere și precizarea sursei cu link activ! Încălcarea acestor prevederi va fi supusă procedurilor pentru intrarea în legalitate și recuperarea daunelor.