Pentru a oferi recomandări și informații cât mai corecte e nevoie să testezi nu doar să citești, e nevoie să descoperi, în special când vine vorba de serviciile pe care companiile aeriene le oferă. Probabil puțini dintre voi știu, însă operatorul național din Azerbaidjan este un operator de 4 stele Skytrax, iar aeroportul din Baku este unul din cele 9 aeroporturi de 5 stele Skytrax din lume!
Din dorința de a zbura cu cât mai multe companii aeriene și de a vedea live mult lăudatul aeroport din Baku am decis să zbor până în capitala Azerbaidjanului.
Din păcate Azerbaijan Airlines nu zboară la București, așadar am zburat în Baku prin Istanbul. Primul zbor cu AZAL a fost în business class-ul unui Boeing 767 al companiei, o să scriu separat despre acest zbor, însă returul a fost la bordului unui Boeing 787 Dreamliner. Din păcate compania azeră nu face parte din nicio alianță așadar am fost nevoit să cumpăr bilet separat față de cel cu care am ajuns la Istanbul.
Checkinul:
Aeroportul Heydar Aliyev din Baku este cel mai important hub al companiei Azerbaijan Airlines, cunoscută ca AZAL. Aici compania aeriană are zeci de ghișee de checkin. Pasagerii care zboară în business class au însă un lounge dedicat pentru checkin. Acesta se află în partea stângă a ghișeelor de checkin dedicate pasagerilor care zboară în clasa economy.
În acest lounge veți lăsa bagajele de cală și veți aștepta o persoană care însoțește pasagerii clasei business prin punctele de fast track de la securitate și control pașapoarte până în lounge-ul din zona porților de îmbarcare.
În loungeul de la checkin aveți la dispoziție multe scaune confortabile, snacksuri și băuturi. Zborul meu către Istanbul a plecat destul de devreme iar acest lounge nu a fost aglomerat deloc.
Loungeul:
În comparație cel dedicat checkinului, loungeul din zona porților de îmbarcare este mult mai mare și mai bine dotat. Aici aveți la dispoziție multe fotolii confortabile, un bar, mâncare caldă, snacksuri, fructe și dușuri.
Din păcate acest lounge este situat în mijlocul terminalului, deci nu poți vedea avioanele de pe platformă ci vei vedea doar zona de îmbarcare. Dimineața devreme loungeul nu este aglomerat, însă situația poate să fie alta în timpul orelor de vârf.
Îmbarcarea:
Porțile de îmbarcare sunt relativ aproape de lounge, veți ajunge repede la ele. Am observat că unele zboruri sunt însă debarcate și îmbarcate folosind autobuze dar nu sunt sigur dacă este vorba de cele interne sau și internaționale.
Nu cred că mai este necesar să menționez că pasagerii clasei business au prioritate la îmbarcare, nu? 🙂
Odată ajunși în avion, la scurt timp însoțitorii de zbor o să vă servească un ”welcome drink”.
Scaunul:
Boeingurile 787 Dreamliner AZAL au în cabina business class scaune foarte confortabile și foarte spațioase. Așa cum vă așteptați, acestea se transformă în paturi complet plate.
Operatorul din Azerbaidjan a configurat scaunele din cabina business în format 2-2-2. Scaunele și formatul sunt similare cu cele folosite de LATAM, LOT, Turkish Airlines și alți zeci de operatori aerieni din întreaga lume. Nu sunt cele mai impresionante, însă sunt confortabile. Butoanele de control a scaunului sunt poziționate în cotieră și sunt ușor accesibile.
Puncte negative: pasagerii care stau la scaunele de la geam nu au ieșire directă la culoar iar intimitatea de care ai parte în aceste scaune este foarte scăzută.
Catering:
Chiar dacă zborul dintre Baku și Istanbul are cu puțin peste două ore, opțiunile disponibile în meniu au fost impresionant de multe. Înainte de a vă fi servită masa o să vi se ofere ceva de băut și veți primi și un prosop cald.
Calitatea mâncării? Foarte bună! Porția? Suficient de consistentă pentru un zbor atât de scurt iar servirea a fost făcută destul de repede.
Sistemul de divertisment:
Pasagerii au la dispoziție zeci de filme și episoade de seriale TV, o colecție generoasă de muzică, jocuri și o secțiune de informații despre companie.
Sistemul IFE are un ecran mare și luminos și poate fi controlat foarte ușor cu ajutorul telecomenzii cu ecran tactil. Tot pe telecomandă mai sunt și butoanele prin care pornești lumina pentru citit și cel prin care chemi însoțitorul de zbor.
Echipajul:
La fel ca toți oamenii cu care am interacționat în Baku, membrii echipajului de pe acest zbor au fost drăguți, ospitalieri, atenți cu pasagerii, foarte politicoși și dornici să te servească astfel încât să te simți bine, ceea ce poate face diferența între un zbor excelent și unul mai puțin plăcut.
De asemenea, comandantul avionului a transmis de câteva ori informații generale despre zbor. Înainte de a ateriza la Istanbul pista a fost schimbată așadar am avut parte de un tur spectaculos al orașului – fotografiile de mai jos pot să confirme acest lucru :).
Concluzie:
Datorită serviciilor foarte bune pe care le oferă, în industrie AZAL este poreclită des ca fiind perla Mării Caspice. După cum se poate vedea și mai sus, cu siguranță își merită acest titlu.
Am rămas uimit de existența unui lounge dedicat pentru checkin și a însoțitorului care a escortat pasagerii prin filtrul de securitate și punctul de control al pașapoartelor. Acest lucru arată dorința companiei de a atrage pasageri și de a oferi servicii de top, cu siguranță cele patru stele Skytrax au fost oferite pe merit.
De asemenea, înainte de aterizare am primit un card pentru acces la fast trackul de la controlul de pașapoarte din aeroportul Ataturk din Istanbul.
Dacă asta nu a fost suficient, aeroportul din Baku este incredibil. După cum puteți observa din fotografiile de mai sus acesta este foarte aerisit, curat și modern. După cum am menționat și în introducere, acesta este unul din cele nouă aeroporturi din lume care au primit cinci stele Skytrax, din nou, primite pe merit.
Aș mai alege AZAL? Cu siguranță :). Mi-aș dori să zboare și la București, măcar subsidiara lor low-cost, Buta Airways.
În cazul în care aveți întrebări despre serviciile oferite de AZAL nu ezitați să le lăsați într-un comentariu.
NOTĂ: Acest material este unul sponsorizat, însă părerile prezentate ne aparțin în totalitate și nu au fost influențate de această colaborare. Preluarea parțială sau integrală a textului și a imaginilor prezentate în acest articol poate fi făcută doar cu acordul în scris al BoardingPass.ro și precizarea sursei!
Abonează-te la BoardingPass Plus
Deții deja un abonament BoardingPass Plus?
⚠️ Acest articol este proprietatea Aviation Geek SRL (www.boardingpass.ro) și este protejat de Legea dreptului de autor și drepturilor conexe (8/1996). În lipsa unui acord scris din partea Aviation Geek SRL, preluarea informațiilor din acest articol se poate face, potrivit reglementarilor în vigoare, doar în limita a maximum 200 de caractere și precizarea sursei cu link activ! Încălcarea acestor prevederi va fi supusă procedurilor pentru intrarea în legalitate și recuperarea daunelor.