La începutul lunii August trebuia să fiu la o conferință tech la New York, astfel biletele de avion pe care le-am găsit și achiziționat în seara zilei de joi, 29 iulie, către New York era un zbor în ziua de 30 Iulie cu TAROM până la Paris, pe urmă un Air France către New York. Returul a fost un zbor Delta Airlines către Frankfurt, iar de acolo până la București din nou cu TAROM.
În acest mini trip (a durat doar 5 zile din păcate) am avut parte de două zboruri cu TAROM, însă o să scriu doar o recenzie deoarece zborul de la Frankfurt la București a fost la fel de plăcut, singura diferență a fost meniul, însă la fel de cald și consistent, și aeronava, zburând cu Goguță, Boeing-ul 737 înmatriculat YR-BGG.
Ok, acestea fiind spuse, să trecem la treabă 🙂
Cumpărarea biletelor:
Biletele pot fi cumpărate online, recomand să verificați zborurile pe google.com/flights (folosiți ca destinație codul PAR pentru a vedea și ofertele operatorilor low-cost care zboară pe aeroportul din Beauvais) și să faceți rezervarea pe TAROM.ro pentru a evita problemele care pot apărea pe parcurs dacă faceți rezervarea printr-o agenție de turism online, cum ar fi momondo.com, cheapoair.com, skyscanner.com sau altele de acest gen. Pe siteul operatorului, procesul de rezervare și selecție a zborurilor este foarte simplu și intuitiv, cu siguranță nu veți avea probleme la acest pas. Plata online este desigur disponibilă.
Program zboruri OTP – CDG operate de TAROM:
RO 381: București (OTP) 09:15 – 11:35 Paris (CDG)
RO 383: București (OTP) 13:10 – 15:30 Paris (CDG)
Program zboruri CDG – OTP operate de TAROM:
RO 382: Paris (CDG) 12:25 – 16:15 București (OTP)
RO 384: Paris (CDG) 16:20 – 20:10 București (OTP)
Zborurile sunt operate zilnic conform programului de mai sus, și în acest sezon zborurile de dimineață, RO 381 și RO 382, sunt operate cu Boeing 737, în timp ce zborurile efectuate după-amiază sunt operate cu aeronave Airbus A318.
Durata zborurilor către Paris este de 3 ore și 20 de minute, iar returul către București este de 2 ore și 50 de minute.
Aterizările și decolările se fac în Terminalul 2E, terminal de unde vin și pleacă zboruri intercontinentale operate de Air France, spre exemplu Mauritius, Rio de Janeiro, New York, etc.
Charles de Gaulle (CDG) este aeroportul principal al Parisului, TAROM și Air France sunt singurii operatori care efectuează zboruri din România pe acest aeroport, în timp ce operatorii low-cost zboară pe aeroportul din Beauvais, aeroport care se află la mai bine de o oră de mers cu mașina, trenul sau busul din Paris. În schimb, aeroportul Charles de Gaulle este conectat de oraș cu ajutorul unui tren TGV care are o frecvență de 10 minute, așadar o să ajungeți în Gare du Nord în doar 35 de minute.
Check-in:
În cazul în care călătoriți doar cu un bagaj de cabină, vă recomand să efectuați check-in-ul online și să printați boarding pass-ul sau să îl aveți salvat în telefon (screenshot, email, Apple Wallet, etc), acest lucru vă va scuti să începeți călătoria așteptând la coada de check-in și vă puteți îndrepta fără probleme către security check, control pașaport și pe urmă să vă îmbarcați. Dacă aveți un bagaj de cală, atunci va trebui obligatoriu să vă prezentați la un ghișeu de check-in din terminalul aeroportului pentru drop-off.
Mai multe detalii despre procesul de check-in online și condițiile impuse de TAROM le regăsiți aici.
Aeronava:
După cum am precizat deja mai sus, zborurile de dimineață sunt operate de obicei cu Boeing 737, iar cele după-amiază cu Airbus A318. Diferențe între aceste două tipuri de aeronave pe care pasagerul să le simtă nu cred că sunt, cel puțin eu nu le-am simțit.
Zborul RO 383 a fost efectuat cu un Airbus A318, înmatriculat YR-ASD, o aeronavă care are mai puțin de 9 ani, iar TAROM fiind primul și singurul său proprietar. Se pare că operatorul are grijă de flota sa, deoarece aeronava a fost curată, scaunele confortabile însă prezentau urme de uzură, ceea ce este ceva obișnuit și de înțeles.
Îmbarcarea:
Îmbarcarea s-a făcut cu 20 de minute întarziere, însă rapid și fără mari bătăi de cap pentru personalul de la sol, am avut tunel (sau pod, whatever), lumea e civizilată și nu se înghesuie, însă bine-cunoscuta coadă era prezentă și acolo, se formase cu aproximativ 15-20min înainte de ora programată pentru boarding, dar se întâmplă și pe aeroporturi mai mari. Deoarece porțile 1-6 se află relativ aproape și este trafic mare în acea parte a terminalului, totul era parcă prea înghesuit, prea mulți pasageri pentru un spațiu prea mic, nu toti aveau loc să ocupe un loc pentru așteptare.
Scaunul:
Deoarece îmi place să stau în prima jumătate a aeronavei, pe cât posibil, am ales de această dată scaunul 5A – primele 4 rânduri din partea stângă și primele 3 din dreapta fiind Business Class.
Configurația aeronavei este 2 – 2 pentru Business Class (scaunul din mijloc fiind blocat) și 3 – 3 pentru Economy, deci 6 scaune pe fiecare rând. Diferența dintre Economy și Business Class fiind făcută de meniu, scaunul din mijloc blocat și scaunul mai confortabil care oferă de asemenea și spațiu mai mare la picioare.
Scaunul ales a fost la geam, rețineți că scaunele xA și xF sunt la geam, aplicabil la aeronavele cu configurație 3 – 3. Am zburat cu Boeing 737, Airbus A318 și ATR-42 din flota TAROM și pot să spun că niciunul nu m-a dezamăgit în privința scaunelor, acestea fiind foarte confortabile pe toate cele 3 tipuri de aeronave testate din ograda TAROM, în comparație cu cele pe care le regăsim pe aeronavele operatorilor low-cost. 🙂
În ciuda faptului că motorul aeronavei era în stanga mea, în interior zgomotul produs de motoare nu se auzea foarte tare, iar pe lângă motor, scaunul 5A îți mai oferă și wing view. Dacă vă întrebați, scaunele aferente rândurilor 9 și 10 deja se află pe aripile aeronavei.
Ce scaun să alegi?
Eu recomand orice scaun, din punctul meu de vedere toate oferă suficient spațiu încât să nu te simți înghesuit, însă depinde și de dimensiunile fiecăruia dintre noi.
Deoarece Airbus A318 are 6 ieșiri de urgență, în partea din față, din spate și la aripi, rândul 9 de scaune are ieșirile dedicate evacuării de urgență, așadar dacă reușiți la check-in să alegeți scaunele din acest rând veți beneficia de puțin mai mult spațiu la picioare. De menționat este faptul că pe aceste scaune trebuie să se afle persoane apte să acționeze și să deschidă ușile în cazul unei evacuări de urgență, de aceea copiii și persoanele cu dizabilități nu vor putea sta pe aceste scaune.
Zborul:
Cei 1850km care despart Bucureștiul de capitala Franței (distanța pe calea aerului) sunt parcurși în aproximativ 3 ore și 20 de minute, uneori durează mai puțin, alteori mai mult, acest lucru depinde deseori de întârzieri și condiții meteo.
La fel ca și alți operatori de zboruri scurt și mediu-curier, TAROM nu a echipat nici o aeronavă cu serviciu de In-Flight Entertainment (IFE), însă curând la bordul aeronavelor va fi disponibil serviciul AirFi, mai multe detalii în acest articol.
Dacă IFE lipsește în acest moment, în buzunarul scaunului din față pe lângă flyerele cu procedurile de siguranță aveți disponibile două reviste, Skylady și Insight, care pe lângă multă reclamă mai conțin și articole interesante, date despre destinații și flotă. Cu siguranță o să găsiți ceva de citit în cazul în care nu aveți propria carte, ebook, etc.
Apropo, zborul către Paris trece pe deasupra Alpilor și a Dunării, mai jos regăsiți câteva fotografii cu Alpii Elvețieni văzuți de la 11000 metri altitudine. 🙂
Mâncarea:
După aproximativ o oră de la decolare, însoțitorii de bord echipați cu zâmbete și bună-voie au început servirea. Meniul a conținut orez cu legume și pui, o chiflă și ca desert o Prăjitura casei de la Alka. Totul a fost cald și fresh, aș zice eu, iar acest meniu pe care îl vedeți în pozele de mai jos este cu mult peste ceea ce oferă multe companii aeriene, chiar și pe zborurile lung-curier, dar o să revin la acest aspect cu un articol dedicat.
Pe lângă mâncare, mai puteți alege și ceva de băut, apă, vin, bere, sucuri naturale și carbogazoase, iar după masă însoțitorii de bord revin cu cafea sau ceai pentru doritori. Cateringul este asigurat de compania dnata. Tot ce îmi doresc este ca TAROM să nu schimbe acest seriviciu foarte bun pe care îl oferă acum, so TAROM, please keep is as it is now 🙂
Aterizarea:
În ciuda întârzierii de 20 de minute de la București, am aterizat la timp la Paris unde se pregătea o furtună, însă din fericire nu am avut parte de ea, iar descend-ul a fost unul liniștit, la fel ca tot zborul de altfel, fără turbulențe sau alte incidente neplăcute. Aterizarea a fost smooth, nu una bruscă, un big like pentru căpitanul Adrian Argatu și copilotul său.
Debarcarea s-a făcut prin tunel la terminalul 2E, pentru cei cu conexiuni către zboruri mai îndepărtate efectuate de Air France, debarcarea în acest terminal este ideală.
Prețul:
Bucureștiul și Parisul este legat pe calea aerului cu zboruri directe operate de 4 operatori, TAROM și Air France zburând pe aeroportul principal din Paris, iar Wizzair și BlueAir operează zboruri pe aeroportul din Beauvais. Așadar concurența pe această rută este una destul de ridicată, pasagerii având la dispoziție să aleagă cel mai convenabil zbor dintre toate cele 6 zboruri (aproape) zilnice operate de companiile aeriene mai sus enumerate.
Prețurile percepute de TAROM sunt cu puțin sub, uneori peste, cele ale operatorului Air France, și se situează în jurul sumei de 800 lei pentru un bilet dus-întors, însă depinde foarte mult de perioadă, durată, zi, etc. De menționat este faptul că operatorii low-cost care operează pe această rută au uneori prețuri mai ridicate decât TAROM sau Air France, iar la prețul biletelor de avion ale acestor operatori se mai adaugă și timpul de peste o ora și prețul biletului de tren sau bus necesar să ajungi de la Beauvais până în Paris.
Personal, recomand să plătiți, dacă este nevoie, puțin mai mult pentru zborurile TAROM și Air France deoarece dacă facem un calcul, la final realizăm că deseori să zburăm cu un low-cost nu este cel mai ieftin, mai ales dacă luăm în calcul și bagajul de cală (taxat de majoritatea operatorilor low-cost), mâncarea sau băutura achiziționată în timpul zborului. Simulări de prețuri și zboruri puteți face pe google.com/flights (la destinație introduceți PAR pentru a vedea de asemenea și prețurile și zborurile operatorilor low-cost)
Verdictul:
Verdictul cred că este unul destul de clar, recomand să alegeți TAROM dar și AirFrance pe această rută, atât pentru servicii cât și pentru faptul că este uneori mai ieftin, simplu și rapid să ajungi de la aeroport în oraș, în Paris. Văd că prețurile operatorilor low-cost, Blue Air și Wizzair sunt asemănătoare, pentru anumite date chiar mai scumpe, pentru altele desigur mai ieftine, celor TAROM și Air France.
TAROM a devenit una din companiile aeriene favorite, curând o să revin și cu un articol în care o să vă spun de ce și cum se compară cu alți operatori mai mari cu care am zburat.
În cazul în care aveți întrebări despre TAROM, seriviciile lor la sol și on-board, dar nu numai, nu ezitați să folosiți secțiunea comentarii și o să vă răspund întrebărilor cu mare plăcere. De asemenea, dacă ați zburat cu TAROM, Air France, Blue Air sau Wizzair pe această rută, puteți să vă exprimați părerea printr-un comentariu.
Mulțumim!
NOTĂ: Acest material nu este unul sponsorizat, iar fotografiile și părerile prezentate ne aparțin. Preluarea parțială sau integrală a textului și a imaginilor prezentate în acest articol poate fi făcută doar cu acordul în scris al BoardingPass.ro și precizarea sursei!
Abonează-te la BoardingPass Plus
Deții deja un abonament BoardingPass Plus?
⚠️ Acest articol este proprietatea Aviation Geek SRL (www.boardingpass.ro) și este protejat de Legea dreptului de autor și drepturilor conexe (8/1996). În lipsa unui acord scris din partea Aviation Geek SRL, preluarea informațiilor din acest articol se poate face, potrivit reglementarilor în vigoare, doar în limita a maximum 200 de caractere și precizarea sursei cu link activ! Încălcarea acestor prevederi va fi supusă procedurilor pentru intrarea în legalitate și recuperarea daunelor.