Datoriile TAROM-ului față de bugetul de stat și mai multe aeroporturi din România depășesc 275 de milioane de lei la finalul anului 2023.
Compania aeriană de stat avea la finalul lunii decembrie 2023 o datorie de 99,8 milioane de lei față de statul român, potrivit datelor furnizate de ANAF, iar datoria a crescut cu 18,7 milioane de lei față de aceeași perioadă a anului anterior.
Datoria de 99.789.948 de lei a TAROM este față de bugetul de stat (38.191.763 de lei), bugetul asigurărilor sociale de stat (46.460.649 de lei), bugetul asigurărilor pentru șomaj (299.154 de lei) și bugetul asigurărilor de sănătate (14.838.382 de lei).
Pe lângă această datorie, Compania Națională Aeroporturi București (CNAB) are de recuperat o sumă semnificativă de la compania aeriană de stat.
TAROM avea o datorie de compania care administrează cele două aeroporturi ale capitalei de circa 190 de milioane de lei, conform raportului financiar al CNAB de la finalul lunii iunie 2023.
Valoarea datoriei la finalul anului 2023 este momentan necunoscută, însă probabil va fi mai mare decât valoarea datoriei avută de TAROM față de CNAB la jumătatea anului trecut.
Pe lângă datoria față de CNAB, compania aeriană de stat mai are litigii în instanță pentru neplata facturilor cu aeroportul „Avram Iancu” din Cluj Napoca și cu aeroportul din Iași.
Valoarea litigiului dintre cele două aeroporturi și compania aeriană este necunoscută. De asemenea, este neconfirmat dacă aceasta și-a achitat datoriile față de aeroporturile clujean și ieșean.
Compania aeriană de mai zboară și pe aeroporturile din Suceava, Oradea, Baia Mare, Satu Mare și Timișoara, însă este neclar dacă aceasta are sau nu datorii și față de cele cinci aeroporturi.
În ultimii ani, datoriile TAROM față de statul român și unele aeroporturi din țară au fost pe trend ascendent, în ciuda faptului că restricțiile impuse în pandemie au fost eliminate și nu au mai avut impact în activitatea comercială a companiei aeriene de stat.
Cumulat, compania aeriană de stat are datorii de 1.417.800.320 de lei față de toți furnizorii săi, potrivit rezultatelor financiare raportate pentru finalul anului 2022 de aceasta către Ministerul Finanțelor.
De asemenea, situația financiară a TAROM s-a înrăutățit în ultimii ani, flota și rețeaua sa de rute s-au micșorat, iar acum aceasta așteaptă aprobarea Comisiei Europene a unui ajutor de stat pentru restructurare de circa 80 de milioane de euro.
Întrebat de BoardingPass, Consiliul Concurenței a evitat să răspundă clar dacă nerecuperarea acestor datorii de către stat și CNAB crează un mediu concurențial neloial în piață și îi oferă companiei aeriene de stat un avantaj competitiv față de concurenți.
» 🏢 Detalii complete despre compania aeriană TAROMnou
Abonează-te la BoardingPass Plus
Deții deja un abonament BoardingPass Plus?
⚠️ Acest articol este proprietatea Aviation Geek SRL (www.boardingpass.ro) și este protejat de Legea dreptului de autor și drepturilor conexe (8/1996). În lipsa unui acord scris din partea Aviation Geek SRL, preluarea informațiilor din acest articol se poate face, potrivit reglementarilor în vigoare, doar în limita a maximum 200 de caractere și precizarea sursei cu link activ! Încălcarea acestor prevederi va fi supusă procedurilor pentru intrarea în legalitate și recuperarea daunelor.