Începutul anului 2024 este momentul ideal pentru a analiza flotele de avioane ale companiilor aeriene înregistrate și certificate în România.
Astăzi ne uităm la cât de noi sunt avioanele pe care companiile românești le operează și cât de multe are fiecare dintre ele în flotă.
La data de 31 decembrie 2023 în țara noastră erau certificate să efectueze transport aerian de pasageri și marfă un număr de 17 companii aeriene, potrivit datelor de la Autoritatea Aeronautică Civilă Română (AACR) și de la Ministerul Transporturilor analizate de BoardingPass.
În total, acestea operează un număr de 60 de avioane produse de Airbus, ATR, Boeing, Bombardier, Cessna, Embraer, Fokker și Gulfstream, iar vârsta medie a acestora este de 17 ani.
HiSky, Toyo Aviation și AirConnect sunt companiile aeriene din țara noastră care au cele mai noi avioane, potrivit datelor de la finalul anului 2023 centralizate de BoardingPass.
La finalul topului se află, în ordine descrescătoare, companiile aeriene Romcargo Airlines, Star East Airline și Fly Lili.
De asemenea, flotele companiilor aeriene Romcargo Airlines și Star East Airline sunt singurele din România care au o vârstă medie de peste 30 de ani.
La polul opus, HiSky, Toyo Aviation și AirConnect sunt singurele companii aeriene din România care operează avioane a căror vârstă medie este de sau sub 10 ani.
Loc | Companie aeriană | Număr avioane | Vârsta medie |
1. | HiSky (zboruri de pasageri regulate și neregulate) | 7 avioane | 9 ani |
2. | Toyo Aviation (zboruri de pasageri private) | 6 avioane | 9 ani |
3. | AirConnect (zboruri de pasageri ACMI*) | 2 avioane | 10 ani |
4. | Țiriac Air (zboruri de pasageri private) | 4 avioane | 12 ani |
5. | FLYONE Airlines (zboruri de pasageri regulate și neregulate) | 2 avioane | 13 ani |
6. | My Jet (zboruri de pasageri private) | 5 avioane | 13 ani |
7. | TAROM (zboruri de pasageri regulate și neregulate) | 18 avioane | 14 ani |
8. | Carpatair (zboruri de pasageri neregulate și ACMI*) | 2 avioane | 16 ani |
9. | Animawings (zboruri de pasageri regulate și neregulate) | 1 avion | 17 ani |
10. | Legend Airlines (zboruri de pasageri neregulate și ACMI*) | 3 avioane | 17 ani |
11. | Dan Air (zboruri de pasageri regulate, neregulate și ACMI*) | 3 avioane | 18 ani |
12. | HelloJets (zboruri de pasageri neregulate și ACMI*) | 3 avioane | 18 ani |
13. | Fly Lili (zboruri de pasageri neregulate și ACMI*) | 1 avion | 19 ani |
14. | Star East Airline (zboruri de pasageri ACMI*) | 1 avion | 32 ani |
15. | Romcargo Airlines (zboruri cargo neregulate) | 2 avioane | 33 ani |
16. | Aerro Direkt (zboruri de pasageri neregulate și ACMI*) | 0 avioane | – ani |
17. | Air Bucharest (zboruri de pasageri neregulate și ACMI*) | 0 avioane | – ani |
Total | 60 de avioane | 17 ani |
TAROM, HiSky și Toyo Aviation sunt, în ordine, companiile aeriene românești care au cele mai multe avioane în flotă. Compania aeriană de stat are 18 avioane, flota HiSky numără șapte avioane, iar Toyo Aviation are șase avioane.
Companiile aeriene Aerro Direkt și Air Bucharest au Certificatul de Operator Aerian suspendat de către Autoritatea Aeronautică Civilă Română (AACR), iar flotele acestora numărau la finalul anului trecut zero avioane.
Elicopterele și avioanele mici înregistrate sub certificatele de operator aerian ale Țiriac Air și My Jet au fost excluse din calculele care au stat la baza acestei statistici.
Au fost excluse și avioanele care urmează să fie preluate de către mai multe companii aeriene ori a căror înmatriculare nu era finalizată și care încă nu au fost autorizate de Autoritatea Aeronautică la finele anului trecut.
De asemenea, avioanele care au părăsit flota mai multor companii aeriene în decursul anului 2023 nu au fost luate în considerare, iar Airbusul A319 din flota HiSky Moldova nu a fost inclus în analiză.
Însă, în calcule au fost incluse și avioanele inactive din flotele companiilor aeriene românești care figurau la data de 31 decembrie 2023 în registrul AACR.
În anul 2024 mai multe companii aeriene din acest clasament ar urma să recepționeze alte avioane. Așadar, la finalul acestui an clasamentul se va modifica, probabil.
Abonează-te la BoardingPass Plus
Deții deja un abonament BoardingPass Plus?
⚠️ Acest articol este proprietatea Aviation Geek SRL (www.boardingpass.ro) și este protejat de Legea dreptului de autor și drepturilor conexe (8/1996). În lipsa unui acord scris din partea Aviation Geek SRL, preluarea informațiilor din acest articol se poate face, potrivit reglementarilor în vigoare, doar în limita a maximum 200 de caractere și precizarea sursei cu link activ! Încălcarea acestor prevederi va fi supusă procedurilor pentru intrarea în legalitate și recuperarea daunelor.