Ca cetățean român, rezident în Ankara, Turcia, zbor destul de des pe această rută. În cele ce urmează mă voi referi strict la zborul Ankara – București efectuat în data de 21.12.2016 cu compania Pegasus Airlines (Pegasus Hava Yolları).
Detalii zboruri
PC4107: Ankara (ESB) – Istanbul (SAW)
PC761: Istanbul (SAW) – Bucuresti (OTP)
Distanță Ankara – București 1086km/675 mile
Pegasus Airlines este a doua cea mai mare companie aeriană turcească, membră IATA și are ca bază principală Aeroportul International Sabiha Gökçen, al doilea ca mărime din orașul Istanbul. Compania low-cost turcească operează o flotă de 80 de aeronave, în marea lor majoritate Boeing 737-800, dar și Airbus A320-200, Airbus A320neo și A321neo, având, de asemenea, plasată o comandă pentru 74 de aeronave noi din aceeași categorie care urmează a fi livrate până în anul 2022, conform siteului flypgs.com.
Ca o remarcă personală, aș adăuga faptul că aeroportul mai sus menționat este un fel de aeroport privat al celor de la Pegasus, peste 80% din operațiunile efectuate aici, decolări, aterizări, service, mentenanță și operațiuni la sol fiind pentru, cu și despre Pegasus, fapt confirmat și de multitudinea de aeronave cu livery-ul “Flypgs.com“ ce pot fi vazute în permanență pe acest aeroport.
De asemenea, aș adăuga faptul că, în ciuda creșterii spectaculoase a traficului pe aeroportul Otopeni și a creșterilor înregistrate de traficul de pasageri pe aeroporturile europene în general, dacă doriți să cunoașteți definiția unui aeroport aglomerat în adevaratul sens al cuvântului, trebuie să tranzitați unul dintre cele două aeroporturi din Istanbul. Facând asta, cu siguranță definiția cuvântului “aglomerație“ va căpăta o altă conotație.
Revenind la zborul care face subictul acestei recenzii, trebuie să spun că, din păcate, în prezent, nu există un zbor care să lege direct capitalele României și Turciei, fapt pentru care, pentru a ajunge de la Ankara la București, veți fi nevoiți să faceți o escală la Istanbul. Una dintre opțiuni pentru parcurgerea acestei călătorii este oferită de Turkish Airlines (Türk Hava Yolları), care face escală pe aeroportul Atatürk din Istanbul pentru a-și continua mai apoi drumul la București. O a doua opțiune ar fi o călătorie cu unul dintre mulții operatori turci care oferă nenumărate conexiuni zilnice între Ankara și Istanbul și mai apoi îmbarcarea în cursa TAROM care este efectuată zilnic între Istanbul și Bucuresti. A treia și cea din urmă opțiune este cea despre care vorbim astăzi: Ankara – București via Istanbul (SAW) cu Pegasus.
Biletele le-am achiziționat de pe portalul web al celor de la Pegasus, www.flypgs.com, un website bine structurat, disponibil în multe limbi, mai puțin româna, din pacate. Prețul pentru un bilet tur-retur cu bagaj de cală în limita a 15kg pentru zborul intern și 20 de kg pentru conexiunea internațională a fost foarte mic, de 169 de lire turcești, ceea ce înseamnă aproximativ 220RON. Deși cea mai simplă modalitate de a achiziționa bilete cu acest operator aerian este calea on-line, Pegasus are punct de vânzare a biletelor și în București, pe bulevardul Nicolae Bălcescu, lângă sediul Raiffeisen Bank.
Programul de zbor
După cum am menționat și mai sus, de la Ankara la Istanbul sunt peste 30 de zboruri zilnice, de la primele ore ale dimineții, până seara târziu și inclusiv pe parcursul nopții. Dintre acestea, și Pegasus are mai mult de 10 zboruri zilnice, iar în funcție de ora la care este programată conexiunea dintre Istanbul și București, aveți posibilitatea să alegeți unul dintre zborurile din prima parte a zilei pentru a zbura de la Ankara la Istanbul.
În ceea ce privește zborurile de la Istanbul la București cu Pegasus, programul este următorul:
PC761: Istanbul (SAW) 16:55 – 17:15 București (OTP) // în zilele de joi, vineri și duminică;
PC761: Istanbul (SAW) 11:20 – 11:40 București (OTP) // în zilele de luni și miercuri;
PC760: Bucuresti (OTP) 17:55 – 20:15 Istanbul (SAW) // în zilele de joi, vineri și duminică;
PC760: București (OTP) 12:20 – 14:40 Istanbul (SAW) // în zilele de luni și miercuri.
De menționat este faptul că Turcia și România se află pe același meridian, însă fusul orar diferă cu o oră, Turcia, începând cu anul 2016, renunțând la a mai trece la ora de iarnă din motive de procedură.
Check-in
Procedura de check-in și baggage dropp-off la aeroportul Esenboğa din Ankara se desfașoară destul de simplu. În ciuda dimensiunilor aeroportului, acesta nu este extrem de aglomerat, în principal la primele ore ale dimineții.
Compania oferă posibilitatea efectuarii on-line a check-in-ului începând cu 72 de ore înainte de zbor, iar pentru pasagerii cu check-in on-line, linia de așteptare la check-in counter este separată, fapt care reduce semnificativ timpul de așteptare pentru predarea bagajului de cală. Pentru cei care nu au bagaje de cală, există câteva automate în aeroport la terminalul plecări, unde se poate face check-in-ul pe baza cărții de identitate, a pasaportului sau a numarului PNR. Mi-au fost oferite ambele cărți de îmbarcare, atât pentru zborul intern, cât și pentru conexiunea internațională, cu mențiunea că pe cartea de îmbarcare pentru Istanbul (SAW) – București (OTP) nu era precizată poarta de îmbarcare, întrucât ea nu fusese încă stabilită.
În aeroportul Sabiha Gökçen din Istanbul, așteptarea de două ore nu a fost neplăcută, întrucât aeropotul este foarte mare, barurile, cafenelele, restaurantele și magazinele de suveniruri îți pot umple cu ușurință timpul. Ceea ce nu trebuie niciodata să scăpați din vedere pe acest aeroport este sistemul de securitate diferit: în cazul în care ieșiți în afara terminalului pentru a fuma sau pentru orice altfel de nevoie, controlul de securitate se realizează atât la intrarea mașinilor în perimetrul aeroportului, la intrarea efectivă în aeroport, unde procedura este aceeași ca la security check-ul dinaintea îmbarcării, deci, este de durată. Nu trebuie să vă scape din vedere nici coada de la controlul pașapoartelor, de multe ori foarte lungă și aglomerată, sau faptul că procesul de control al pasapoartelor se efectuează în locuri diferite pentru cetățenii și rezidenții turci și pentru străini.
Îmbarcarea
Îmbarcarea s-a facut în condiții normale, cu o întârziere de 20 de minute. A urmat procedura de degivrare a aeronavei, fapt care a întârziat decolarea cu încă aproximativ 15 minute. Drept urmare, și aterizarea la Istanbul (SAW) a avut loc cu 10 minute mai târziu decât a fost programată.
Aeronavele cu care am zburat au fost Boeing 737-800 noi și foarte curate în interior. Toate locurile oferite pe zborurile Pegasus sunt Economy și singurele care oferă un spațiu mai generos sunt cele din dreptul ieșirilor de urgență sau din primul rând. Dacă nu sunteți suficient de norocoși să vi se aloce automat de către sistem la efectuarea check-in-ului on-line unul dintre aceste locuri, pentru achiziționarea unui loc cu spațiu mai generos, va trebui să plătiți pentru acest serviciu, sume cuprinse între 7-10 lire turcești pentru zborurile interne și între 7-10 euro pentru zborurile externe.
Pe aeronavele acestui operator nu există sistem de In-Flight Entertainment. Personalul navigant este dornic să ajute, însă, ca un minus în dreptul lor am putea trece faptul că au tendința de a vorbi limba turcă cu oricine, iar în momentul când au de a face cu străinii, de multe ori au dificultăți în a se exprima fluent în limba engleză. Pentru mine, ca vorbitor și de turcă și de engleză, acest lucru nu reprezintă un impediment, însă dacă nu vorbiți limba turcă sau dacă atunci când folosiți limba engleză aveți un accent englezesc pronunțat, ați putea fi în situația de a fi nevoit să repetați până când ajungeți la un consens cu însoțitorii de zbor.
Zborul de la Ankara la Istanbul durează 50 de minute, conform informațiilor oficiale, însă, se prea poate ca această distanță să fie parcursă într-un răstimp mai scurt, distanța dintre cele două orașe fiind de doar 430 de km.
Al doilea zbor, de la Istanbul la Bucuresti, durează o ora și 5 minute, conform cărții de îmbarcare, însă din momentul decolării, timpul efectiv de zbor este mai scurt, de aproximativ 45-50 de minute. Un lucru pe care trebuie să îl luați în calcul și de care nu trebuie să fiți surprinși este traficul aerian incredibil de aglomerat de pe aeroporturile din Istanbul. Din acest motiv, aproape nicio aeronavă care aterizează sau decolează de pe Istanbul SAW sau Istanbul IST nu o face la ora indicată. Nu puține sunt momentele când îmbarcarea, procedura de taxi a aeronavelor sau degivrarea, acolo unde este cazul, sunt gata în timp, însă decolarea este întârziată din cauza cozii de aeronave care trebuie să aterizeze sau să decoleze, după caz.
Din același motiv și zborurile care au ca punct de plecare alte aeroporturi, dar ca destinație, unul dintre aeroporturile din Istanbul, pleacă de multe ori cu întârziere, vina neaparținând operatorului aerian sau aeroportului din care se pleacă, ci exclusiv traficului aerian din Istanbul, al treilea cel mai aglomerat din lume, dupa cel din New York și Frankfurt. Ca mențiune, această problemă încearcă să își găseacă o rezolvare prin deschiderea celui mai mare aeroport din lume, care va fi inaugurat la Istanbul, cel mai probabil în 2018.
Mâncarea
Pegasus nu ofera nici mâncare și nici băutură pe niciunul dintre zborurile sale, acestea putând fi achiziționate ca serviciu suplimentar de pe website-ul lor înainte de a călători, cu prioritate la servire în timpul zborului, sau chiar în timpul călătoriei, cu mențiunea că puteți plăti doar cash sau cu cardurile de credit, cardurile de debit nefiind acceptate.
Un alt minus ar fi că, indiferent de tarile în care se zboară, plata o puteți efectua doar în lire turcești sau în euro.
Opțiunile de meniu sunt destul de variate, începând cu fructe, mic dejun, croissante, ceaiuri și răcoritoare, până la sushi, whiskey, vodka, bere și vin. De mentionat este faptul că acest operator nu oferă produse din carne de porc. Prețurile mi se par destul de mari, dar nu surprinzătoare, întrucât aceasta este una dintre metodele aplicate de operatorii low-cost pentru creșterea încasărilor.
Aterizarea la Istanbul nu a fost tocmai plăcută, fiind efectuată în condiții puternice de cross wind. În schimb, aterizarea la București a fost lină și placută.
În încheiere, ca o părere personală și subiectivă, îmi permit să spun că Pegasus oferă avantaje clare în ceea ce privește tarifele de călătorie, posibilitatea efectuării de check-in on-line și operarea de aeronave noi. Iar ca dezavantaje, confortul în aeronave, taxarea suplimentară pentru orice în afară de bilet, lipsa profesionalismului desăvârșit a însoțitorilor de zbor ar reprezenta minusurile acestei companii, care, totuși, rămâne o alternativă viabilă pentru transportul pasagerilor în orice țări. Nu în ultimul rând, în cazul în care vreți să călătoriți oriunde altundeva pe teritoriul Turciei, dacă alegeți să o faceți cu Pegasus, trebuie să știți că această companie zboară de la Istanbul către toate celelalte aeroporturi de pasageri ale Turciei și către multe alte destinații din Orientul Mijlociu și Mediu, deci găsirea unei conexiuni nu va fi o problemă majoră.
NOTĂ: Acest material nu este unul sponsorizat, iar fotografiile și părerile prezentate ne aparțin. Preluarea parțială sau integrală a textului și a imaginilor prezentate în acest articol poate fi făcută doar cu acordul în scris al BoardingPass.ro și precizarea sursei!
Abonează-te la BoardingPass Plus
Deții deja un abonament BoardingPass Plus?
⚠️ Acest articol este proprietatea Aviation Geek SRL (www.boardingpass.ro) și este protejat de Legea dreptului de autor și drepturilor conexe (8/1996). În lipsa unui acord scris din partea Aviation Geek SRL, preluarea informațiilor din acest articol se poate face, potrivit reglementarilor în vigoare, doar în limita a maximum 200 de caractere și precizarea sursei cu link activ! Încălcarea acestor prevederi va fi supusă procedurilor pentru intrarea în legalitate și recuperarea daunelor.
Prețuri bune, servici ok pentru o companie low-cost.