Dezinformarea împrăștiată de partid: episodul TAROM

Avioane TAROM în fața hangarului / Foto: BoardingPass

Recent compania TAROM, aflată într-un nesfârșit proces de restructurare (momentan pare să se întâmple fie doar în declarații), a anunțat intenția de a scoate ls vânzare 14 avioane pe care le deține, detalii aici.

Așa cum probabil ați ghicit, acest subiect nu avea cum să treacă neobservat și să fie folosit la propagandă politică în țara noastră însă din păcate informațiile pe care a început un partid să le rostogolească pe Facebook începând de duminică după-amiază referitor la subiect sunt false și eronate.

Postarea domnului politician este sponsorizată de filiala din Giurgiu a partidului din care face parte pentru a fi văzută de cât mai mulți utilizatori de Facebook. Pe lângă asta, postarea respectivă a mai fost redistribuită de alte zeci de pagini de Facebook deținute de același partid dar și de postacii partidului.

De ce scrie BoardingPass despre asemenea lucruri?
Am decis să scriu despre acest subiect deoarece propaganda politică făcută de un partid românesc împrăștie informații eronate și false despre această vânzare de avioane, și nu numai.

La baza acestui articol stă postarea unui politician care este membru al unui partid care se află în opoziția guvernării actuale și este plin de informații false/eronate.

Mesajul publicat de acest politician pe pagina sa de Facebook poate fi regăsit mai jos, iar în continuare o să explic ce e greșit în mesajul acestuia.

⚠️#Avioanele Tarom sunt scoase la vânzare la preț de fier vechi. Nimeni nu se mai ferește de nimic. Un număr de 14 aeronave sunt scoase la vânzare la prețuri care variază între 1,4 și 13,9 milioane de dolari. Prețurile sunt derizorii. Pe piața liberă astfel de aeronave sunt evaluate mult mai mult. Evaluările făcute de „specialiștii” din Tarom sunt atât de mici, încât nu putem să nu ne întrebăm cine vrea să încaseze un comision din această afacere.

Nu sunt expert și estimarea valorică a unui avion se face în funcție de multe aspecte, printre acestea pot enumera următoarele: starea tehnică a avioanelor, vechimea, configurația, resursa de zbor rămasă și tot la prețul de vânzare al unui avion este importantă și cererea care există pentru modelul respectiv de avion.

Tot referitor la evaluări, avioanele care sunt scoase la vânzare/leasing pe piața liberă nu necesită mentenanță în următorii X ani de operare, așadar este destul de clar de ce prețul acestora este mai mare decât cel solicitat/estimat de TAROM.

TAROM a scos la vânzare două avioane ATR 42-500 (peste 22 de ani vechime), patru Airbusuri A318 (14 ani vechime), patru Boeinguri 737-300 (27 de ani vechime) și patru Boeinguri 737-700 (19 ani vechime).

10 dintre cele 14 avioane listate de TAROM sunt foarte neatractive pentru piață și cel mai probabil au nevoie de investiții mari pe partea de mentenanță, investiții pe care compania aeriană cel mai probabil nu le poate efectua din cauza situației financiare precare.

Mai mult decât atât, cele patru Airbusuri A318, dintr-un lot total de numai 80 de bucăți produse în total de Airbus, nu sunt deloc atractive pentru nicio companie aeriană, în concluzie valoarea lor pe piață este extrem de mică.

În prezent în întreaga lume mai sunt doar 38 de Airbusuri A318 active și doar companiile TAROM și Air France mai operează zboruri comerciale regulate cu A318. Francezii vor renunța la ele îndată de Air France recepționează primele Airbusuri A220.

19 din cele 38 de Airbusuri A318 active sunt în configurație de avion privat.

ATR-urile 42-500 și Boeingurile 737-300 deținute și puse la vânzare de TAROM au și ele nevoie de investiții și mentenanță, iar pe lângă asta în piață există un surplus de avioane similare care sunt mai noi, mai eficiente și au un preț foarte bun.

⚠️Patru dintre aeronavele scoase la vânzare sunt #Airbus 318 din 2006 și 2007. Prețul stabilit de oamenii lui Drulă oscilează în jurul a 6,5 milioane de dolari. Pe piața liberă o aeronavă de același tip, fabricată în 2006, costă peste 30 de milioane de dolari. Practic, Tarom vinde patru aeronave la un preț de cinci ori mai mic decât prețul pieței. Diferența probabil că alimentează conturile goale ale unor oameni care nu au nicio realizare în viața personală, dar care s-au trezit în postura de a decide viitorul companiei naționale de transport aerian. Manevrele păguboase ale #liberalo-progresiștilor urmează să producă pagube importante și pe termen lung. În momentul de față, există 32 de piloți specializați pentru aeronavele Airbus. Pentru școlarizarea lor s-au cheltuit sume importante. Peste 100.000 de euro este costul mediu al pregătirii unui pilot.

Cele patru Airbusuri A318 de care TAROM încearcă să scape au într-adevăr un preț de pornire de aproximativ 6.5 milioane de dolari/bucată însă domnul politician compară Airbusurile A318 din flota TAROM care sunt asamblate în 2006 și 2007 cu Airbusuri A319 și A321 din același an. Cele două modele, împreună cu A320, au o piață mult mai mare decât o are modelul A318. De aceea prețurile lor sunt mult mai mari.

De ce nu compară domnul politician prețul unui A318 cu al unui A318? Pentru că în lista lui de prețuri găsită pe internet nici nu apare modelul A318.

Motivul? Probabil nimeni nu-l vrea, Avianca, British Airways și Titan Airways au trimis în ultimele luni propriile A318 la tocător.

Comparație prețuri Airbus A318 cu A319 și A321
Lista de prețuri folosită de domnul politician pentru comparație

⚠️Oamenii lui Drulă de la Tarom doresc să cumpere cinci aeronave Boeing Max. Apropos de prețuri, 30 de milioane urmează să fie numai avansul pentru noile avioane. Paguba este mult mai mare. Cei 32 de piloți trebuie treacă printr-un nou proces de pregătire. Personalul tehnic trebuie de asemenea să participe la traininguri, iar, în final, Tarom să plătească o mulțime de costuri ascunse la care oamenii lui Drulă nu s-au gândit.

Ținând cont de situația cu MAX-urile, cel mai probabil costurile suplimentare pentru trainingul echipajelor de zbor și tehnic va fi făcut pe banii companiei Boeing.

Pe lângă asta, contractul de achiziție a cinci Boeinguri 737 MAX a fost semnat în 2018 de către un ministru care face/a făcut parte din același partid din care face domnul politician care dezinformează acum. Detalii și fotografii de la evenimentul de la Paris regăsiți aici.

⚠️Dincolo de costuri, de întregul efort tehnic și cele 30 de milioane avans care reprezintă 10 procente din prețul total, mai este o problemă. Este vorba de acele aeronave implicate în incidente grave. Este vorba despre aeronavele care au fost oprite de la zbor vreme de doi ani și pe care unele țări nu le consideră sigure nici acum. Tarom este supus la un asediu din partea mai multor grupuri de interese. #Concurența cu lobby la Bruxelles face presiuni pentru a se renunța la unele curse, firmele căpușă s-au adunat ca niște șacali în jurul unui animal căzut la pământ, iar managerii se comportă ca niște școlari ale căror teme au fost mâncate de o pisică. Dincolo de degringolada produsă de Drulă și gașca lui, mii de #profesioniști din domeniul aeronautic și milioane de români asistă neputincioși la distrugerea Tarom.

Boeingurile 737 MAX au fost timp de doi ani modificate și verificate independent de mai multe autorități de reglementare din industrie iar acum au revenit la zbor în majoritatea țărilor din lume.

Referitor la „#Concurența cu lobby la Bruxelles face presiuni pentru a se renunța la unele curse” nu e prea clar ce vrea domnul politician ce vrea să zică însă timp de mai bine de 10 ani partidul din care dânsul face parte a numit la cârma TAROM în mare parte doar incompetenți.

Pe lângă asta, tot partidul dânsului a promis cu mult înainte de pandemie mărirea flotei TAROM cu zeci de avioane și reluarea zborurilor lung-curier, niciunul dintre aceste lucruri nu s-a întâmplat. De ce? Ne-ar fi plăcut să aflăm.

Într-adevăr însă, în vremea în care la cârma TAROM se afla un director numit de partidul dânsului au fost achiziționate în leasing operațional două Boeinguri 737-800NG noi care au rate de leasing de cel puțin 2 ori mai mari decât oferta din piață în momentul respectiv.

firmele căpușă s-au adunat ca niște șacali în jurul unui animal căzut la pământ, iar managerii se comportă ca niște școlari ale căror teme au fost mâncate de o pisică” – același lucru se întâmplă la TAROM de zeci de ani de zile, fie că a fost vorba de guvernare și management numit pe filieră politică de partidul domnului politician, fie de alt partid.

Acum, pe final, aș avea o întrebare pentru domnul politician: ce ar trebui să facă TAROM cu acest surplus de avioane? Mai bine de jumătate din flotă nu a zburat, iar avioanele care zboară sunt slab exploatate. Ar trebui să le păstreze doar pentru a nu concedia personalul de care nu va avea nevoie în următorii 1-2 (sau mai mulți) ani?

Și așa cum probabil știe domnul politician, avioanele care stau la sol nu produc ci mănâncă bani – fie că TAROM zboară sau nu, fie că numele companiei e TAROM sau nu.

Acestea fiind spuse, la final vreau să menționez că BoardingPass.ro a criticat continuu (in)activitatea managementului companiei TAROM, indiferent de partidul care l-a numit, și prin acest articol-explicativ NU ia în niciun fel apărarea indiviziilor care au luat decizia de a vinde aceste avioane vechi și fără prea mare valoare și căutare în piață dar aplaudă inițiativa acestora.

Abonează-te la BoardingPass Plus
Abonamentul BoardingPass Plus îți oferă acum acces la versiunea fără reclame a site-ului nostru și acces la articolele care conțin informații obținute în exclusivitate de BoardingPass.

Deții deja un abonament BoardingPass Plus?

⚠️ Acest articol este proprietatea Aviation Geek SRL (www.boardingpass.ro) și este protejat de Legea dreptului de autor și drepturilor conexe (8/1996). În lipsa unui acord scris din partea Aviation Geek SRL, preluarea informațiilor din acest articol se poate face, potrivit reglementarilor în vigoare, doar în limita a maximum 200 de caractere și precizarea sursei cu link activ! Încălcarea acestor prevederi va fi supusă procedurilor pentru intrarea în legalitate și recuperarea daunelor.





Total
0
distribuiri
3 comentarii
  1. Poate echipa dvs de la Boarding Pass sa initieze o ancheta despre cum guvernarea Nastase a dat cu piciorul unei afaceri de sute de milioane de euro in taxe,se petrecea in anii 2003-2004, prin neacceptarea investitiei Lufthansa Technik la Otopeni( deschiderea de hangare si oferirea de asistenta tehnica de aviatie). S-a intamplat asta deoarece oficialii Lufthansa Technik nu au acceptat sa plateasca comisioane lui Nastase si echipei lui. Va rog sa mergeti mai departe si sa vedeti urmarea actiunii companiei Lufthansa Technik, au plecat de la Bucuresti la Budapesta deschizand acolo o baza mare de intretinere iar cativa ani dupa, au ‘zburat’ peste Bucuresti si au deschis la Sofia in Bulgaria o mega baza de intretinere cu 4 Hnagare. Investigati va rog informatiile si faptele prezentate de mine. Am fost tehnic la Tarom pana in anul 2004.

  2. Asta cu sa lovim competitia politica este meteahna veche.
    Nu este de mirare ca mai apare un “tarlic” sa dea cu presupusul.
    Jaful asupra Tarom a inceput dupa lovitura de stat din 1989.
    Normal, era o companie tentanta si tot politicul in ansamblul sau a contribuit la jalea de acum.
    Primul tun, achizitionarea de A310 un avion de nisa dupa cum recunosteau si cei de la Airbus. Foarte bun, la vremea aceea, pentru zboruri de 8-9 ore. Upps, America si China au o durata de 10+ ore. Solutia, montarea celebrelor ACT- auxiliary central tanks sau rezervoare suplimentare. Pe intelesul tuturor, ard gaz ca sa car gaz. Normal, incarcatura comerciala s-a redus.
    Odata cu cresterea pretului la petrol A310 a devenit total nerentabil fiind tras pe dreapta in 2003.
    Acum incepe circul. Avioanele aveau o valoare contabila la MF muult peste pretul pietei si evident nimeni nu le-a cumparat.
    In 2007 daca nu se executau lucrarile de intretinere avioanele trebuiau casate.
    Dar cum sa le explici asta politrucilor nostrii? Mai ieftin sa le tai decat sa le reconditionezi? Asa a mai bagat Tarom circa 100 mil euro in ele.
    Faza tare este ca mai puteau sa zboare bune merci pana in 2020 dar un anumit directoras tehnic a produs un document in care arata, superficial, ca cele 2xA310 ar fi necesitat o suma astronomica pentru a fi mentinute. Concluzia?
    Peste 100 mil bagate in ele in 2007 si abia vandute cu 5 milioane. Buan afacere.
    Cazul numarul 2. A318. Tarom avea dat avansul pentru 2 bucati A330-200.
    S-a constat, pe buna dreptate, ca nu este cazul sa se mai sara la lung curier asa ca s-a dorit recuperarea banilor.
    Problema Airbus nu a fost prea fericita. Nu uitati ca Airbus reprezinta Europa si noi voiam in UE. Asa ca 2xA330-200 s-au transformat in 4×320 Family. Tot politic ca de, Tarom avea Boeing pentru mediu curier. De ce sa nu se complice cu introducerea unui tip de avion complet nou?
    Decizie pur politica din nou a unor fratiori ai domnului politician.
    De mentionat ca Tarom putea sa ia oricare 4 A321,320,319,318.
    A321 era prea mare cu ale sale 230 locuri.
    Logic era sa se mearga spre A320 sau macar spre un 319 care era similar capacitiv cu 737-700. Aici geniile comerciale Tarom, au optat pentru un avion mic si dragut si asa avem A318.
    Boeing-urile au dus greul la Tarom dar sunt din 1993, B737-300 si de prin anii 2000 cele B737-700.
    Avioane vechi care ar necesita investitii masive in echipamente pentru a putea opera in Europa.
    Evident, nu se mai justifica investitiile.
    A318 mai bine echipat dar cu costuri de operare uriase fata de B737.
    In conditiile in care s-a facut tot posibilul ca Tarom sa moara dar saraca Companie nu vrea acum se incearca reabilitarea flotei.
    Nu stiu planul lor, daca o fi vreunul, dar logic ar fi sa se duca spre un singur maximum 2 tipuri de aeronave.
    Cum pe vremea altor politruci s-au luat 2×737-800 intr-ul leasing bun de analizat logica spune sa se continue cu B737.

    Deci, vechea flota a devenit redundanta generatoare de costuri uriase.
    Adaugand si pandemia la capacitatea comercialului Tarom de a planifica si executa rute profitabile tabloul este destul de gri.

    Cand vinzi o aeronava nu te uiti la cat o ai tu trecuta la MF ca si pret. Te uiti la pretul pietei si la cererea pentru acel model.
    Ce vinde Tarom nu mai pate zbura in Europa din cauza restrictiilor.

    Sincer, cer niste preturi decente dar ma tem ca nu vor putea sa vanda in actuala conjunctura.

    Domnul politician vorbeste sa nu taca si arunca cu noroi degeaba. Dar ne-am obisnuit cu gangavelile.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Articolul anterior

Wizz Air vrea să zboare din trei orașe românești spre Antalya în această vară

Articolul următor

Rută nouă: București – Corfu cu Ryanair din iulie 2021

Articole similare

Abonează-te la BoardingPass Plus pentru:

  • ai acces la articolele și analizele publicate în exclusivitate pe site;
  • poți accesa un număr nelimitat de articole publicate pe site;
  • ai acces la profilurile complete ale companiilor aeriene din România;
  • ai acces la versiunea fără reclame a site-ului nostru;
  • vei fi printre primii care află cele mai importante știri din industrie.
Abonează-te acum nou
Profilul complet al acestei companii aeriene va fi disponibil în curând.

Abonament BoardingPass Plus

Dacă ești deja abonat la BoardingPass Plus, te rugăm să te conectezi pe site folosind numele de utilizator și parola contului tău.

În cazul în care nu ești abonat dar dorești să o faci, poți să te abonezi acum la BoardingPass Plus rapid și simplu.

De ce să cumperi un abonament BoardingPass Plus? Află aici.

Abonează-te la buletinul informativ Din aviație

Abonează-te gratuit la buletinul nostru informativ și îți trimitem în fiecare dimineață de vineri pe e-mail cele mai noi și importante știri din industria aviatică locală și globală.

Abonament BoardingPass Plus

Dacă ești deja abonat la BoardingPass Plus, te rugăm să te conectezi pe site folosind numele de utilizator și parola contului tău.

În cazul în care nu ești abonat dar dorești să o faci, poți să te abonezi acum la BoardingPass Plus rapid și simplu.

De ce să cumperi un abonament BoardingPass Plus? Află aici.

Abonează-te la buletinul informativ Din aviație

Abonează-te gratuit la buletinul nostru informativ și îți trimitem în fiecare dimineață de vineri pe e-mail cele mai noi și importante știri din industria aviatică locală și globală.

Total
0
Share