Curtea de Apel București a respins cererea de apel a ROMAERO într-un litigiu cu un client de-ai săi și trebuie să plătească acestuia aproape 17 milioane de dolari.
ROMAERO trebuie să plătească aproape 17 milioane de dolari către omul de afaceri Cristian Sindie după ce Curtea de Apel București a respins în 11 decembrie 2023 ca nefondată cererea de apel formulată de ROMAERO.
În consecință, potrivit informațiilor disponibile pe portalul Instanțelor de Judecată, Curtea de Apel București „obligă reclamanta pârâtă (n.r. ROMAERO) la plata sumei de 8.413.860 USD (achitată la curs BNR din ziua plății) contravaloare lipsă de folosință și 8.413.860 USD (achitată la curs BNR din ziua plății) cu titlul de contravaloare pierdere venit”.
Totuși, compania al cărui acționar majoritar este statul român are drept de recurs în termen de 30 de zile de la momentul comunicării deciziei.
Conducerea ROMAERO afirmă că „va contestarea soluția prin recurs și a informat cu celeritate conducerea Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului cu privire la istoricul acestei situații și masurile luate de societate pentru prevenirea prejudicierii intereselor acesteia”.
Litigiul dintre ROMAERO și omul de afaceri a început în vara anului 2018 și are ca subiect un Boeing 737-200, asamblat în 1980, pe care Cristian Sindie l-a adus la ROMAERO pentru modificarea interiorului acestuia în versiune VIP.
Acest modificări ar fi fost efectuate începând cu anul 2007, însă nu au fost certificate, iar din acest motiv avionul nu a mai putut opera zboruri și, prin urmare, clientul nu l-a mai putut folosi.
Vlad Mihalache, avocatul omului de afaceri Cristian Sindie, a declarat pentru ProTV că „ROMAERO trebuia să efectueze lucrări de întreținere, reparații și modernizare a interiorului unei aeronave, evident că avea și un termen-limită pentru realizarea acestor lucrări. Nu doar că nu a respectat termenul-limită și nu a transmis documentele care se emit în mod uzual la finalizarea lucrărilor la o aeronavă, dar nici măcar nu a deținut certificările pentru repunerea aeronavei în zbor”.
Avocatul mai susține că „aeronavei i-au expirat toate controalele periodice, ea în prezent nu mai are nicio valoare și nu mai poate fi folosită”.
În ceea ce privește suma pe care ROMAERO trebuie să o plătească omului de afaceri, peste 76 de milioane de lei, aceasta este mai mare decât cifra de afaceri raportată de companie în anii 2021 și 2022, iar plata acestei despăgubiri ar duce ROMAERO în pragul falimentului.
Anul trecut, ROMAERO a raportat o cifră de 69.214.600 lei și o pierdere de 53.846.394 lei, iar datoriile acesteia se ridică la 716.439.271 lei, potrivit Ministerului Finanțelor.
În ultimii ani, compania ROMAERO a pierdut mai multe contracte importante pentru mentenanța avioanelor unor companii aeriene, printre acestea numărându-se și Ryanair.
De asemenea, o autorizare importantă a ROMAERO a fost revocată de Autoritatea Aeronautică Civilă Română (AACR) în urmă cu câteva luni, pe larg aici.
ROMAERO este listată la Bursa de Valori București (BVB), însă majoritatea acțiunilor sunt deținute de trei entități, iar statul român este acționar majoritar:
- Statul Român prin Ministerul Economiei: 56,7153%;
- SIF Muntenia: 23,2411%;
- Fondul Proprietatea: 18,8798%.
La finalul lunii iunie 2023, potrivit site-ului BVB, doar 1,1638% dintre acțiunile companiei erau deținute de persoane fizice (1,0016%) și persoane juridice (0,1622%).
În ultimii cinci ani, potrivit datelor BVB, acțiunile ROMAERO au atins în aprilie 2021 nivelul maxim de 43 de lei/acțiune, însă de atunci acestea sunt în declin.
Acum, acțiunile acestei companii sunt tranzacționate la prețul de 13 de lei/acțiune, un preț care este 43% mai mic decât cel din aceeași perioadă a anului 2022.
Abonează-te la BoardingPass Plus
Deții deja un abonament BoardingPass Plus?
⚠️ Acest articol este proprietatea Aviation Geek SRL (www.boardingpass.ro) și este protejat de Legea dreptului de autor și drepturilor conexe (8/1996). În lipsa unui acord scris din partea Aviation Geek SRL, preluarea informațiilor din acest articol se poate face, potrivit reglementarilor în vigoare, doar în limita a maximum 200 de caractere și precizarea sursei cu link activ! Încălcarea acestor prevederi va fi supusă procedurilor pentru intrarea în legalitate și recuperarea daunelor.