Instanțele din România au obligat Wizz Air să plătească retroactiv piloților și însoțitorilor de bord sumele datorate pentru concediile de odihnă și concediile forțate fără plată din pandemie.
Wizz Air a fost obligată prin hotărâri judecătorești definitive să plătească sume restante către angajații săi din România, după ce compania a gestionat greșit plata concediilor de odihnă și a impus concedii fără plată în perioada pandemiei.
Deciziile instanțelor, comunicate în vara acestui an, vizează filialele ungară și malteză ale companiei aeriene și au fost obținute de FPU România, care a reprezentat în instanță un număr semnificativ de actuali și foști angajați.
Echipa juridică a sindicatului din România a construit aceste cazuri pe baza unor precedente câștigate anterior atât în România, cât și la nivel european.
În anul 2023, FPU România a câștigat o primă hotărâre care a confirmat că piloții și însoțitorii de bord trebuie să primească salariul integral în perioada concediului de odihnă, nu doar partea fixă.
O decizie a Curții de Justiție a Uniunii Europene din anul 2010 stabilise deja acest principiu, însă Wizz Air l-a ignorat timp de ani de zile.
Remunerația personalului navigant este compusă dintr-un salariu fix și elemente variabile, precum orele de zbor și diverse indemnizații, iar excluderea acestor componente din plata concediului însemna o diminuare semnificativă a veniturilor.
După hotărârea din martie 2023, compania aeriană low-cost a corectat plățile, dar doar retroactiv pentru trei luni. O parte dintre angajați au ales să își exercite dreptul de a solicita despăgubiri pentru ultimii trei ani, conform legislației românești.
Al doilea dosar a vizat perioada pandemiei, în anii 2020 și 2021, când majoritatea companiilor aeriene au aplicat schema de șomaj tehnic pentru personal.
Wizz Air, în schimb, și-a trimis angajații în concediu fără plată. Deși instanța de fond a respins inițial cererea, Curtea de Apel a admis recursul și a obligat compania să plătească sumele aferente zilelor fără plată din acei ani.
Ambele decizii sunt definitive, iar compania aeriană Wizz Air a efectuat deja plățile datorate, însă FPU România nu a precizat cât de mare este valoarea plăților.
„Mulți piloți și însoțitori de bord au început să își revendice drepturile, iar aceste două procese, deși au fost o adevărată provocare, au adus un rezultat bun pentru cei care au avut încredere în FPU România”, au declarat avocații Costel Gîlcă și Bianca Mircea, reprezentanții legali ai sindicatului.
„Suntem primul sindicat din Wizz Air și am luptat ani de zile în instanță. Acum este momentul să ne întâlnim la masa negocierilor și să obținem ceea ce membrii noștri merită pe deplin: reprezentare profesională și un contract colectiv de muncă”, a subliniat Mircea Constantin, secretarul general al FPU România.
Abonează-te la BoardingPass Plus
Deții deja un abonament BoardingPass Plus?
⚠️ Acest articol este proprietatea Aviation Geek SRL (www.boardingpass.ro) și este protejat de Legea dreptului de autor și drepturilor conexe (8/1996). În lipsa unui acord scris din partea Aviation Geek SRL, preluarea informațiilor din acest articol se poate face, potrivit reglementarilor în vigoare, doar în limita a maximum 200 de caractere și precizarea sursei cu link activ! Încălcarea acestor prevederi va fi supusă procedurilor pentru intrarea în legalitate și recuperarea daunelor.