EXPLICAȚIE De ce a început TAROM să își vândă activele?

Foto: BoardingPass

De o perioadă considerabilă de timp, TAROM a început să scoată la vânzare sau închiriere diverse active pe care le deține, însă doar câteva dintre aceste tranzacții au fost finalizate cu succes până în prezent.

Cea mai semnificativă vânzare a fost cea a sloturilor de aterizare și decolare de la aeroportul Heathrow din Londra (Marea Britanie), care au fost achiziționate de Qatar Airways.

De asemenea, compania aeriană de stat a reușit, după mai multe încercări nereușite în ultimii cinci ani, să vândă cele patru avioane Airbus A318 din flota sa, detalii aici.

În anul 2022, TAROM a vândut și patru avioane Boeing 737-300, care fuseseră retrase din serviciul comercial în timpul pandemiei.

În lipsa unor explicații oficiale pentru aceste vânzări, publicul a speculat diverse motive, majoritatea acestora fiind complet nefondate și lipsite de coerență.

» ☝🏼 Abonamentul BoardingPass Plus îți oferă acces la versiunea fără reclame a site-ului. Abonează-te acum!nou

Dar motivul real pentru care TAROM a început să își vândă activele este relativ simplu: compania aeriană se confruntă cu probleme financiare serioase și are mare nevoie de bani.

Datorită sprijinului guvernamental, aceste dificultăți nu sunt evidente pentru publicul larg, întrucât majoritatea zborurilor TAROM sunt operate fără perturbări semnificative.

Totuși, în spatele cortinei, situația financiară a companiei aeriene de stat s-a deteriorat semnificativ în ultimii ani, iar datoriile sale față de stat și furnizorii săi au continuat să crească.

Criza financiară prin care trece TAROM a devenit mai vizibilă în ultimul an și jumătate, pe măsură ce mai multe avioane din flota sa au rămas la sol, iar numărul zborurilor anulate a fost mai mare decât în anii precedenți.

În unele cazuri, TAROM a comasat zborurile de pe două rute și a operat zboruri cu avioane mai mari, precum Boeing 737 sau Airbus A318, chiar și în condițiile unui număr redus de pasageri, deși aceste zboruri ar fi trebuit efectuate cu avioane de tip ATR 72.

De asemenea, situația financiară șubredă are impact negativ, printre altele, și asupra angajaților companiei, asupra investițiilor și, nu în ultimul rând, asupra avioanelor sale.

Întrebat de BoardingPass în cadrul unei conferințe de presă dacă problemele financiare afectează disponibilitatea flotei, directorul general interimar al companiei a răspuns afirmativ.

Din cauza constrângerilor financiare, TAROM a decis să nu mai investească bani în lucrările de mentenanță și întreținere complexe și costisitoare a avioanelor de tip Airbus A318.

Iar avioanele în care compania continuă să investească au fost retrase din exploatare pentru efectuarea lucrărilor obligatorii de mentenanță și întreținere, însă acestea petrec perioade îndelungate în hangar.

De exemplu, un Boeing 737-700NG este imobilizat la sol de peste un an, deși lucrările de mentenanță ar fi trebuit să dureze doar câteva săptămâni sau luni. Totodată, un ATR 72 a fost reținut în hangar mai mult de trei luni.

» ☝🏼 Abonamentul BoardingPass Plus îți oferă acces la versiunea fără reclame a site-ului. Abonează-te acum!nou

Un alt exemplu îl reprezintă un ATR 72-600 avariat într-o furtună la Oradea, pe 15 iulie 2024, care nu a fost încă reparat, iar reintroducerea acestuia în serviciu nu pare iminentă.

Totuși, lipsa fondurilor pentru mentenanța avioanelor nu este principalul motiv pentru vânzarea activelor TAROM. Principalul factor îl constituie, de fapt, obligația companiei de stat de a contribui cu venituri proprii la restructurarea sa.

Conform Comisiei Europene, planul de restructurare aprobat prevede o contribuție proprie semnificativă din partea TAROM, estimată la aproximativ 77,66 milioane de euro (381,12 milioane lei).

Chiar și așa, suma obținută din vânzarea sloturilor de la Heathrow și a celor patru Airbusuri A318 nu va fi suficientă pentru a acoperi această contribuție, potrivit estimărilor BoardingPass.

Prin urmare, rămâne de văzut ce alte active va scoate TAROM la vânzare și ce alte măsuri vor fi luate de companie pentru reducerea cheltuielilor astfel încât să adune banii necesari pentru contribuția proprie în restructurare.

Însă e important de reținut că aceste acțiuni sunt cât se poate de firești și justificate, iar la astfel de practici recurg multe companii aeriene care se confruntă cu probleme financiare și ajung la proces de restructurare ori reorganizare.

De asemenea, avioanele din flota companiei aeriene de stat care sunt active și cu care operează zboruri comerciale sunt sigure și sunt verificate din punct de vedere tehnic cu regularitate, conform standardelor în vigoare.

În concluzie, nu e cum zic poveștile din spațiul public, nu vrea nimeni să nimicească TAROM-ul, însă TAROM nu a avut grijă de sine înșiși și nu are de unde să mai scoată bani, așadar se recurge la astfel de artificii.

Artificii care, probabil, vor face ca a noastră companie aeriană de stat să raporteze și profit pentru anul 2024, lucru nemaivăzut din 2007 încoace.

» 🏢 Detalii complete despre compania aeriană TAROMnou

Abonează-te la BoardingPass Plus
Abonamentul BoardingPass Plus îți oferă acum acces la versiunea fără reclame a site-ului nostru și acces la articolele care conțin informații obținute în exclusivitate de BoardingPass.

Deții deja un abonament BoardingPass Plus?

⚠️ Acest articol este proprietatea Aviation Geek SRL (www.boardingpass.ro) și este protejat de Legea dreptului de autor și drepturilor conexe (8/1996). În lipsa unui acord scris din partea Aviation Geek SRL, preluarea informațiilor din acest articol se poate face, potrivit reglementarilor în vigoare, doar în limita a maximum 200 de caractere și precizarea sursei cu link activ! Încălcarea acestor prevederi va fi supusă procedurilor pentru intrarea în legalitate și recuperarea daunelor.





Total
0
distribuiri
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Articolul anterior

GALERIE FOTO Dan Air (România) operează zboruri de evacuare din Liban

Articolul următor

GALERIE FOTO Un aeroport dezafectat din Moldova a fost scos la vânzare

Articole similare
Profilul complet al acestei companii aeriene va fi disponibil în curând.

Abonament BoardingPass Plus

Dacă ești deja abonat la BoardingPass Plus, te rugăm să te conectezi pe site folosind numele de utilizator și parola contului tău.

În cazul în care nu ești abonat dar dorești să o faci, poți să te abonezi acum la BoardingPass Plus rapid și simplu.

De ce să cumperi un abonament BoardingPass Plus? Află aici.

Abonează-te la buletinul informativ Din aviație

Abonează-te gratuit la buletinul nostru informativ și îți trimitem în fiecare dimineață de vineri pe e-mail cele mai noi și importante știri din industria aviatică locală și globală.

Abonament BoardingPass Plus

Dacă ești deja abonat la BoardingPass Plus, te rugăm să te conectezi pe site folosind numele de utilizator și parola contului tău.

În cazul în care nu ești abonat dar dorești să o faci, poți să te abonezi acum la BoardingPass Plus rapid și simplu.

De ce să cumperi un abonament BoardingPass Plus? Află aici.

Abonează-te la buletinul informativ Din aviație

Abonează-te gratuit la buletinul nostru informativ și îți trimitem în fiecare dimineață de vineri pe e-mail cele mai noi și importante știri din industria aviatică locală și globală.

Total
0
Share