Rutele aeriene către huburi mari sunt promovate de unele aeroporturi astfel încât să fie percepute ca fiind ideale pentru călători, chiar și atunci când nu sunt operate de companii aeriene care oferă zboruri de conexiune sau au parteneriate cu alte companii aeriene.
Huburi precum Frankfurt, Viena, Paris, Istanbul sau Munchen permit pasagerilor să-și continue călătoria spre orice destinație globală, iar de pe aeroporturile din țara noastră există rute cu companii low-cost spre aeroporturi de acest gen.
Cu toate acestea, nu toate zborurile către aceste huburi sunt la fel de avantajoase, iar contextul în care sunt operate poate face o diferență semnificativă pentru pasageri.
Rutele operate de companii care oferă zboruri de conexiune
Companii aeriene precum Lufthansa, Austrian Airlines, Air France, LOT Polish Airlines, Turkish Airlines, Pegasus Airlines, Aegean Airlines sau TAROM au rețele extinse și parteneriate solide cu alte companii aeriene.
Când pasagerii zboară cu una dintre aceste companii, biletele includ zboruri de conexiune într-o singură rezervare, care automat vine cu protecție pentru itinerariul pasagerilor.
Dacă apar întârzieri sau modificări de orar, compania aeriană reacomodează pasagerii pe alte zboruri fără costuri suplimentare pentru pasageri și prea mari bătăi de cap, iar bagajele sunt transferate automat între zboruri.
Fly Lili, Dan Air, HiSky (cu excepția conexiunilor de la București și Chișinău), Wizz Air, Ryanair, etc nu oferă zboruri cu conexiune, chiar dacă au rute spre mari huburi aeriene, precum Istanbul, Frankfurt, Milano Malpensa, Roma Fiumicino, etc.
Riscurile și dezavantajele rutelor operate de companii fără parteneriate
Pe de altă parte, rutele operate de companii care nu oferă conexiuni și nu au parteneriate cu alte linii aeriene vin cu numeroase dezavantaje.
Deși astfel de zboruri pot fi atractive din punct de vedere al prețului, ele pot cauza probleme serioase pentru pasageri deoarece trebuie să-și planifice conexiunile pe cont propriu.
Promovarea acestor rute de către aeroporturi ca fiind ideale pentru conexiuni este o greșeală, deoarece implică o serie de riscuri pentru pasageri, riscuri pe care cei care zboară mai rar e posibil să nu le cunoască.
Problemele legate de biletele separate și lipsa conexiunilor oficiale
1. Modificarea orarelor de zbor
Dacă programul unui zbor se schimbă, acest lucru poate afecta „sincronizarea” cu zborurile ulterioare, rezervate pe bilete separate, iar companiile low-cost sunt renumite pentru schimbările dese de orar pe care le operează.
Pasagerii care au bilete separate și trec prin asta trebuie să suporte costurile și eforturile de a-și rearanja singuri zborurile de conexiune.
Spre deosebire de zborurile operate de companii care oferă conexiuni, unde reprogramarea se face gratuit, în acest caz, niciuna dintre companiile aeriene implicate nu au vreo responsabilitate pentru modificările celuilalt zbor, efectuat de cealaltă companie aeriană.
2. Preluarea și transferul bagajelor la fiecare escală
În absența unui acord între companii aeriene, pasagerii trebuie să-și preia bagajele de cală la fiecare escală și să le lase la ghișeul de check-in pentru următorul zbor.
Acest proces adaugă timp și stres suplimentar, fiind necesară așteptarea bagajelor, iar apoi e nevoie de trecerea din nou prin controlul de pașapoarte și securitate.
3. Întârzieri și pierderea zborurilor ulterioare
În cazul întârzierilor, pasagerii riscă să piardă zborurile de conexiune, iar în astfel de situații, aceștia trebuie să-și rearanjeze itinerariul pe cont propriu și să acopere costurile aferente.
De asemenea, dacă întârzierea este sub trei ore, din punct de vedere legal, compania aeriană care a operat zborul nu este obligată să ofere compensații.
În plus, responsabilitatea ei se limitează la transportul pasagerului din punctul A în punctul B, nu la asigurarea conexiunilor.
Costuri suplimentare și timpul petrecut la huburi
Pe lângă toate aceste riscuri, zborurile fără conexiuni, în special cele lungi, sunt deseori mai scumpe decât cele care includ o conexiune cu un alt zbor.
În plus, pentru a asigura timp suficient între zboruri, pasagerii pot fi nevoiți să petreacă o noapte la hotel în orașul de tranzit, ceea ce implică și alte costuri suplimentare, precum cazarea și mesele.
Deși aceste rute pot părea inițial mai rapide ori convenabile în lipsa unor opțiuni oferite de companii aeriene care oferă zboruri de conexiune, ele pot deveni în realitate mult mai scumpe și consumatoare de timp din cauza necesității de a acoperi astfel de cheltuieli neprevăzute.
Concluzie
Rutele spre huburi aeriene mari sunt ideale doar atunci când sunt operate de companii care oferă zboruri de conexiune, chiar dacă unele aeroporturi le promovează ca fiind calea spre oportunități de a zbura în toată lumea.
În caz contrar, pasagerii se confruntă cu numeroase riscuri și costuri pe care e posibil să nu le cunoască atunci când rezervă biletele de avion.
Pe lângă problemele legate de modificările de orar, preluarea bagajelor și riscurile întârzierilor, pasagerii trebuie să ia în considerare toate aceste aspecte înainte de a alege un zbor aparent „ideal”.
Abonează-te la BoardingPass Plus
Deții deja un abonament BoardingPass Plus?
⚠️ Acest articol este proprietatea Aviation Geek SRL (www.boardingpass.ro) și este protejat de Legea dreptului de autor și drepturilor conexe (8/1996). În lipsa unui acord scris din partea Aviation Geek SRL, preluarea informațiilor din acest articol se poate face, potrivit reglementarilor în vigoare, doar în limita a maximum 200 de caractere și precizarea sursei cu link activ! Încălcarea acestor prevederi va fi supusă procedurilor pentru intrarea în legalitate și recuperarea daunelor.