La începutul anului viitor, compania olandeză va opera ultimul zbor cu avionul Boeing 747-400Combi. Queen of the Sky va ateriza pentru ultima dată pe aeroportul Schiphol din Amsterdam în data de 3 ianuarie 2021 la ora 10:45. Astfel, zborul KL644 New York JFK – Amsterdam va încheia un capitol memorabil de peste 30 de ani de istorie cu acest model de avion.
KLM are în flotă 5 aeronave de acest tip, fiind totodată cel mai mare avion din flota sa. Primul Boeing 747-400Combi a intrat în serviciul operațional al KLM în 1989, fiind singurul său avion care transportă atât pasageri cât și cargo. KLM a botezat avioanele 747-400Combi cu numele unor orașe ca: Seul, Tokyo, Vancouver, Shanghai și Jakarta. Pe lângă acest model, în flota KLM se mai regăsesc 5 avioane din seria 747-400 care transportă doar pasageri și 3 avioane 747 care sunt destinate transportului cargo.
De-a lungul acestui an, KLM va continua să retragă treptat din serviciul comercial modelul 747 înlocuindu-l cu Boeing 787-10 Dreamliner și Boeing 777-300ER. Singurele Boeinguri 747 care vor rămâne în flota KLM sunt cele trei avioane destinate strict transportului cargo.
Anul viitor, KLM va încheia cinci decenii de zboruri cu Boeing 747. Producătorul Boeing a livrat primul Jumbo Jet companiei olandeze la mijlocul lui ianuarie 1971. Modelul, un Boeing 747-200, a fost primul dintr-o serie de 46 de aeronave din seria 747 pe care KLM le-a folosit de-a lungul a 50 de ani.
În Europa, doar Lufthansa a mai avut în flotă modelul 747-400Combi. Acest tip de avion permite atât transportul pasagerilor în partea din față a aeronavei, cât și transportul de marfuri voluminoase în partea din spate. KLM a transportat cu acest avion inclusiv animale, cum ar fi elefanți sau cai.
Odată cu retragerea ultimului Boeing 747 din flota KLM, lista companiilor aeriene care mai operează zboruri cu Jumbo Jet se scurtează și mai mult. În momentul de față, companii ca British Airways, Korean Air Lines, Iran Air, Lufthansa, Qantas, Thai Airways și Virgin Atlantic mai zboară cu acest tip de avion. Anul acesta și Qantas va renunța la zborurile cu 747, iar in următorii ani, vor renunța la Queen of the Sky și Virgin Atlantic (2021), Thai Airways (2022) și British Airways (2024).
Boeing 747 a fost introdus în serviciul comercial în 22 ianuarie 1970, prima companie care l-a avut în flotă fiind Pan Am. Avionul se mai produce și astăzi, în versiunea cargo, iar în 2024 Boeing va livra administrației americane două noi Boeinguri 747 care vor fi folosite ca Air Force One.
Istoria modelului 747 n-a fost lipsită nici de tragedii. În 1977, pe aeroportul Los Rodeos din Tenerife, două avioane Boeing 747, unul aparținând companiei KLM, celălalt companiei Pan Am, s-au ciocnit pe pistă, 583 de persoane pierzându-și viața. Este considerată, și-n ziua de azi, cea mai mare catastrofă aviatică.
Abonează-te la BoardingPass Plus
Deții deja un abonament BoardingPass Plus?
⚠️ Acest articol este proprietatea Aviation Geek SRL (www.boardingpass.ro) și este protejat de Legea dreptului de autor și drepturilor conexe (8/1996). În lipsa unui acord scris din partea Aviation Geek SRL, preluarea informațiilor din acest articol se poate face, potrivit reglementarilor în vigoare, doar în limita a maximum 200 de caractere și precizarea sursei cu link activ! Încălcarea acestor prevederi va fi supusă procedurilor pentru intrarea în legalitate și recuperarea daunelor.











