Aeroportul „Avram Iancu” din Cluj Napoca este cel mai aglomerat aeroport regional din țara noastră, iar în 2024 acesta a înregistrat 3,26 milioane de pasageri, cu 1% mai mulți decât în 2023.
Conform datelor Eurostat analizate de BoardingPass, în anul 2023, 3,7 milioane de locuri au fost puse la vânzare pe zborurile spre și dinspre Cluj Napoca, dar acest număr a scăzut cu 6,4% în 2024, ajungând 3.502.284 de locuri.
În anul 2023, cele mai populare destinații de pe aeroportul clujean au fost din: Italia (480.125 de pasageri), Germania (447.844 de pasageri), Regatul Unit (437.075 de pasageri), Spania (360.679 de pasageri) și România (295.673 de pasageri).
Un an mai târziu, în 2024, rutele dintre Cluj Napoca și Italia au generat un trafic de 501.982 (+5%), Germania 427.785 (-4%), Spania 375.028 (+4%), Regatul Unit 338.290 (-23%) și România 300.242 (+2%).
Cele mai populare orașe de destinație în 2023 au fost: București (295.673 de pasageri), Londra LTN (272.494 de pasageri), Milano BGY (231.052 de pasageri), Paris BVA (159.878 de pasageri) și Bruxelles CRL (135.936 de pasageri).
În 2024, capitala României, București, a rămas cea mai populară destinație deservită de la Cluj Napoca, înregistrând un număr total de 300.242 de pasageri, cu +2% mai mulți decât în 2023.
Acesta a fost urmată de Milano BGY (296.370 de pasageri, creștere de 28%), Londra LTN (241.262 de pasageri, scădere de 11%), Paris BVA (212.042 de pasageri, creștere de 33%), Munchen (208.906 de pasageri, creștere de 59%).
Cea mai mare creștere procentuală a numărului de pasageri între 2023 și 2024 a fost înregistrată pe ruta Cluj Napoca – Munchen (Germania). Pe această rută au zburat în anul 2023 un total de 131.299 de pasageri, iar creșterea în 2024 a fost de 59%.
Compania aeriană Lufthansa, singura care zboară între cele două aeroporturi, a crescut frecvența și capacitatea de operarea a acestei rute după suspendarea rutei Cluj Napoca – Frankfurt (Germania).
De asemenea, Compania germană a operat 457 de zboruri suplimentare în 2024 pe ruta Cluj Napoca – Munchen, iar capacitatea de transport disponibilă pe rută a crescut cu 50%.
Pe patru rute operate de câte două companii aeriene, numărul pasagerilor a înregistrat, de asemenea, o creștere semnificativă de la an la an.
Concret, pe ruta Cluj Napoca – Paris BVA (Franța), operată de Ryanair și Wizz Air, creșterea a fost de 33% între anul 2023 și anul 2024, iar ruta dintre Cluj Napoca – Bruxelles CRL (Belgia), operată de aceleași două companii aeriene, a avut o creștere a numărului de pasageri de 32%.
Traficul dintre Cluj Napoca și capitala Irlandei, operată de HiSky și Ryanair, a avut o creștere de 29% în 2024, comparativ cu 2023, iar zborurile spre Milano BGY au avut o creștere de 28% și e disponibilă în rețelele Ryanair și Wizz Air.
Ruta Cluj Napoca – Varșovia (Polonia), deservită exclusiv de LOT Polish Airlines, a înregistrat o creștere de 23% a numărului de pasageri în 2024 comparativ cu 2023.
De asemenea, capacitatea de pe rută a crescut cu 30% anul trecut, însă gradul mediu de încărcare a zborurilor a scăzut cu 4,3 puncte procentuale, de la 72,7% la 68,5%.
Pe 14 rute aeriene spre și dinspre aeroportul din „Avram Iancu” din Cluj Napoca traficul de pasageri a scăzut între 2023 și 2024. Rutele care au înregistrat cele mai mari scăderi sunt de la Cluj Napoca către și dinspre: Alicante (-43%), Roma CIA (-37%), Viena (-35%), Basel (-23%), Malmo (-18%).
Pe ruta Cluj Napoca – Alicante, Wizz Air a oferit cu 20.037 de locuri mai puține în 2024, ceea ce reprezintă doar aproximativ 43% din capacitatea disponibilă pe această rută în 2023.
De asemenea, compania low-cost maghiară a pus la vânzare cu 29.378 mai puține locuri în 2024 între Cluj Napoca și aeroportul Ciampino din capitala Italiei, cu circa 65% mai puține decât în 2023.
Această scădere a fost cauzată de operarea rutei dintre Cluj Napoca și aeroportul Fiumicino din Roma (Italia) în perioada sezonului de vară 2024.
Pe ruta dintre Cluj Napoca și Viena (Austria), Wizz Air a pus la dispoziție în 2024 cu 15.332 locuri mai puține decât în 2023, iar pe ruta spre și dinspre Basel (Elveția) scăderea a fost cu 19.554 de locuri.
Adițional, Wizz Air a redus capacitatea de transport în 2024 și între Cluj Napoca și Malmo (Suedia), pe rută fiind disponibile cu 10.106 mai puține locuri decât în 2023.
În ceea ce privește gradul de încărcare a avioanelor pe rutele dinspre și spre aeroportul „Avram Iancu” din Cluj Napoca, se poate observa că cele mai aglomerate zboruri au fost cele operate pe rutele din și spre Spania, Regatul Unit și Germania.
Datele analizate de BoardingPass indică faptul că ruta regulată Cluj Napoca – Valencia (Spania) a avut un grad de încărcare mediu de 94,5% în anul 2024.
La polul opus, cel mai redus grad de încărcare, de 66,5%, le-au avut zborurile de pe ruta internă dintre Cluj Napoca și București, iar ruta Cluj Napoca – Varșovia a avut un grad de încărcare mediu de 68,5%.
În sezonul de vară 2025, de la și spre aeroportul „Avram Iancu” din Cluj Napoca vor fi operate regulat zboruri pe 43 de rute unice de către 11 companii aeriene românești și din afara țării noastre.
Cea mai importantă companie aeriană, după numărul de rute operate de la și spre aeroportul clujean, rămâne în continuare tot Wizz Air, cu 34 de destinații. Aceasta e urmată de Ryanair (cinci destinații) și HiSky (două destinații).
Compania aeriană de stat, TAROM, operează zboruri regulate de la Cluj Napoca doar spre și dinspre aeroportul „Henri Coandă” (Otopeni) din București, iar în sezonul de vară zboară neregulat (charter) spre patru destinații de vacanță.
De asemenea, în sezonul estival din 2025, peste zece companii aeriene operează zboruri neregulate (charter) de la Cluj Napoca spre destinații din Cipru, Egipt, Grecia, Spania, Turcia și Tunisia. HiSky zboară spre opt destinații, iar Animawings leagă Cluj Napoca cu cinci destinații neregulate.
Abonează-te la BoardingPass Plus
Deții deja un abonament BoardingPass Plus?
⚠️ Acest articol este proprietatea Aviation Geek SRL (www.boardingpass.ro) și este protejat de Legea dreptului de autor și drepturilor conexe (8/1996). În lipsa unui acord scris din partea Aviation Geek SRL, preluarea informațiilor din acest articol se poate face, potrivit reglementarilor în vigoare, doar în limita a maximum 200 de caractere și precizarea sursei cu link activ! Încălcarea acestor prevederi va fi supusă procedurilor pentru intrarea în legalitate și recuperarea daunelor.