Numărul avioanelor de tip Boeing 737 MAX 8 comandate în anul 2018 de TAROM direct de la producătorul american de avioane va fi redus.
Compania aeriană de stat a anunțat în cadrul ediției din 2018 a Farnborough International Airshow o comandă fermă pentru un total de cinci avioane Boeing 737 MAX 8.
Avioanele au fost comandate direct de la producătorul american, iar livrarea acestora era anunțată atunci ca fiind programată să înceapă din anul 2023.
Acest lucru nu s-a întâmplat, probabil din motive financiare, și în a doua jumătate a anului 2023 TAROM a solicitat amânarea livrării acestora până în 2026.
Acum, compania aeriană de stat negociază cu Boeing reducerea numărului de avioane 737 MAX 8 comandate de la cinci la unul singur, potrivit Economica.
Surse din cadrul companiei aeriene de stat au declarat pentru BoardingPass că această comandă nu a fost anulată în integralitate deoarece TAROM ar fi achitat deja avansuri a căror valoare e mai mare decât valoarea unui singur avion.
Astfel, TAROM ar urma să preia direct de la Boeing un avion 737 MAX 8, pentru care nu ar mai avea de plătit nimic suplimentar și, posibil, ar urma să mai primească înapoi o parte din avansul deja achitat.
Valoarea comenzii pentru cele cinci Boeinguri 737 MAX 8 nu a fost făcută niciodată publică, însă BoardingPass a intrat în posesia unui document în care era precizat că TAROM ar fi urmat să plătească aproximativ 280 de milioane de dolari.
Într-un document oficial intrat în posesia BoardingPass în 2023 era precizat că TAROM ar fi plătit către Boeing peste 120 de milioane de dolari.
Pe lângă comanda de MAX-uri plasată direct la Boeing, compania aeriană de stat a mai anunțat în ultimii ani închirierea mai multor avioane de acest tip de la locatori de avioane.
Două avioane 737 MAX 8 ar urma să fie închiriate de la CDB Aviation, iar livrarea lor este programată pentru decembrie 2025 – ianuarie 2026, detalii aici.
Adițional, alte două Boeinguri 737 MAX 8 au fost închiriat de la Avolon, potrivit surselor BoardingPass, însă TAROM nu a anunțat oficial această comandă și termenul de livrare este necunoscut, detalii aici.
Contactată de BoardingPass pentru a clarifica mai multe aspecte cu privire la acest subiect, compania aeriană de stat afirmă că „decizia nu vizează reducerea reducerea numărului de avioane Boeing, ci doar structura de achiziție și posesie”.
În răspunsul transmis, TAROM mai afirmă că „având în vedere reperele de natură comercială de la data la care a fost încheiat contractul și situația actuala din domeniul aeronautic, luând în considerare provocările pe care le depășește acum compania Boeing cu privire la aeronavele MAX, TAROM împreuna cu Boeing au decis înlocuirea livrării de aeronave, cu leasing-ul a patru aparate de zbor echivalente”.
De asemenea, „pentru ultimul dintre cele cinci în total se va decide ulterior dacă va fi achiziționat direct sau tot printr-un instrument financiar de tip leasing”.
În același timp, mai multe întrebări adresate de BoardingPass cu privire la avansurile plătite până acum de TAROM către Boeing au rămas neclarificate, TAROM invocând că „detaliile comerciale referitoare la contracte sunt parte a unui acord de confidențialitate intre cele doua companii. Ca atare nu va putem oferi astfel de informații”.
Cu toate acestea, compania aeriană de stat a confirmat „nu a existat vreo solicitare sau obligație de plată a unor penalități” față de producătorul american de avioane.
Abonează-te la BoardingPass Plus
Deții deja un abonament BoardingPass Plus?
⚠️ Acest articol este proprietatea Aviation Geek SRL (www.boardingpass.ro) și este protejat de Legea dreptului de autor și drepturilor conexe (8/1996). În lipsa unui acord scris din partea Aviation Geek SRL, preluarea informațiilor din acest articol se poate face, potrivit reglementarilor în vigoare, doar în limita a maximum 200 de caractere și precizarea sursei cu link activ! Încălcarea acestor prevederi va fi supusă procedurilor pentru intrarea în legalitate și recuperarea daunelor.