În cadrul Summitului Airbus 2025, compania Airbus a oferit o actualizare a strategiei sale pentru a conduce viitorul aviației comerciale în următoarele decenii.
Producătorul european de avioane a prezentat planurile pentru pregătirea unui avion de nouă generație, cu un singur culoar, care ar putea intra în serviciu în a doua jumătate a anilor 2030, precum și parcursul revizuit al proiectului ZEROe prin care dezvoltă tehnologiile asociate avioanelor alimentate cu hidrogen.
În timpul summitului, Airbus și-a reafirmat angajamentul de a aduce pe piață un avion comercial viabil din punct de vedere economic, alimentat cu hidrogen, și a prezentat câteva dintre elementele tehnologice esențiale care vor permite apariția unui avion comercial complet electric, alimentat cu celule de combustie – o abordare care s-a dovedit cea mai promițătoare după ani de cercetare în aviația cu hidrogen.
Bruno Fichefeux, Head of Future Programmes la Airbus, a declarat: „Hidrogenul se află în centrul angajamentului nostru de a decarboniza aviația. Deși ne-am ajustat planurile, dedicarea noastră pentru zborul alimentat cu hidrogen rămâne neschimbată. Așa cum am observat în sectorul auto, avioanele complet electrice alimentate cu celule de combustie cu hidrogen au potențialul pe termen lung de a revoluționa transportul aerian, completând astfel calea către utilizarea combustibililor sustenabili pentru aviație.”
Aceste tehnologii au fost prezentate sub forma unui nou concept de avion cu hidrogen, alimentat de patru motoare electrice de propulsie de doi megawați, fiecare acționat de un sistem de celule de combustie care transformă hidrogenul și oxigenul în energie electrică.
Cele patru sisteme de celule de combustie ar fi alimentate prin două rezervoare de hidrogen lichid, iar conceptul va continua să fie perfecționat în următorii ani, pe măsură ce testele suplimentare vor contribui la dezvoltarea tehnologiilor asociate stocării și distribuției hidrogenului, precum și a sistemelor de propulsie.
Glenn Llewellyn, Head of the ZEROe Project la Airbus, a adăugat: „În ultimii cinci ani, am explorat mai multe concepte de propulsie cu hidrogen, înainte de a selecta acest concept complet electric. Suntem încrezători că ar putea oferi densitatea de putere necesară pentru un avion comercial alimentat cu hidrogen și ar putea evolua pe măsură ce maturizăm tehnologia. În următorii ani, ne vom concentra pe avansarea sistemelor de stocare, distribuție și propulsie, promovând în același timp cadrul de reglementare necesar pentru a permite acestor avioane să zboare.”
În anul 2023, Airbus a demonstrat cu succes un sistem de propulsie cu hidrogen de 1,2 MW, iar în 2024, au fost finalizate testele de integrare a unui sistem complet de celule de combustie, motoare electrice, cutii de viteze, invertoare și disipatoare de căldură.
Pentru a aborda provocările legate de manipularea și distribuția hidrogenului lichid în timpul zborului, Airbus, în colaborare cu Air Liquide Advanced Technologies, a dezvoltat Liquid Hydrogen BreadBoard (LH2BB) la Grenoble (Franța).
Testele la sol integrate sunt planificate pentru 2027 la Electric Aircraft System Test House din Munchen (Germania), combinând bancul de propulsie și sistemul de distribuție a hidrogenului pentru validarea completă a sistemului.
Pe lângă dezvoltarea tehnologiilor pentru avioane, Airbus va continua să sprijine apariția unei economii bazate pe aviația cu hidrogen și a cadrului de reglementare asociat, care sunt esențiale pentru introducerea pe scară largă a avioanelor alimentate cu hidrogen.
Abonează-te la BoardingPass Plus
Deții deja un abonament BoardingPass Plus?
⚠️ Acest articol este proprietatea Aviation Geek SRL (www.boardingpass.ro) și este protejat de Legea dreptului de autor și drepturilor conexe (8/1996). În lipsa unui acord scris din partea Aviation Geek SRL, preluarea informațiilor din acest articol se poate face, potrivit reglementarilor în vigoare, doar în limita a maximum 200 de caractere și precizarea sursei cu link activ! Încălcarea acestor prevederi va fi supusă procedurilor pentru intrarea în legalitate și recuperarea daunelor.