Urmărește-ne

Analiză: de ce alții au și noi n-avem, cazul TAROM

  1. BoardingPass.ro
  2. Curiozități
  3. Analiză: de ce alții au și noi n-avem, cazul TAROM

Curiozități

Analiză: de ce alții au și noi n-avem, cazul TAROM

Odată cu venirea recentă în flota TAROM a primului ATR 72-600, spiritele s-au inflamat puternic în mediul online, iar aceste este doar primul avion dintr-o serie de nouă avioane noi care vor intra în flota operatorului național.

👋🏻 BoardingPass.ro e pe LinkedIn, ne poți urmări și acolo.

Înapoi în timp

Se pot spune foarte multe despre TAROM și ce se întâmplă în această companie de 30 de ani încoace. Poate, prima decizie greșită, după Revoluția din 1989, a fost renunțarea la comanda fermă pentru Boeingurile 767, comandă făcută încă dinainte de 1989.

TAROM avea deja în flota sa avioane produse de Boeing, în speță modelul 707 cu care opera zboruri transatlantice încă din anii ’70.

În 1992, guvernul de atunci decide achiziționarea a trei aeronave Airbus A310 în locul avioanelor Boeing 767. Cele trei aeronave Boeing 767 trebuiau să ajungă la București în primii ani după revoluție.

Erau deja asamblate, aveau până și interiorul cu înscrieri în limba română, dar au ajuns la polonezii de la LOT. Guvernul lui Petre Roman a preferat Airbus în loc de Boeing.

O comisie parlamentară a stabilit că avioanele Airbus ar fi putut fi achiziționate cu 62 milioane de dolari bucata însă guvernul de atunci a plătit peste 214 milioane de dolari pentru două aeronave.

A treia, luată în leasing operațional a fost aeronava botezată Muntenia. Aceasta zburase anterior pentru Pan Am și Delta. Trei ani mai târziu, în martie 1995, Airbusul A310 „Muntenia” se prăbușește la scurt timp de la decolare lângă Balotești.

Mai rămân două widebody-uri în flota TAROM. Cu aceste avioane TAROM operează zborurile transatlantice spre SUA și Canada, dar și spre Beijing, China.

În anii care urmează, TAROM renunță treptat la avioanele de origine sovietică, înlocuind AN24 cu ATR-uri pentru zborurile interne și regionale. Astfel, în 1998 vin primele avioane ATR 42-500 în flota TAROM, precum și câteva Boeinguri 737.

ATR, Boeing și Airbus

Aceste ATR-uri sunt cele care vor părăsi treptat flota TAROM în perioada care urmează, fiind înlocuite de cele nouă ATR-uri 72-600.

Odată cu această schimbare va crește numărul de locuri disponibile pe rutele interne și regionale. Folosite cu cap ar putea reduce din pierderile pe care TAROM le înregistrează an de an.

Foarte multe voci din online blamează acestă achiziție, considerând-o greșită, menționând că TAROM ar fi trebuit să aducă în flotă Airbus A380, Boeing 747, Dreamliner, Airbus A350 și exemplele pot continua.

Primele două sunt din start excluse, A380 nici nu poate ateriza la Otopeni, ca o comparație “forțată”, este ca și cum ai pune un tren Shinkansen japonez pe liniile CFR-ului, uite-l ce frumos arată, și atât; iar Boeingul 747 nu se mai produce în variantă pentru pasageri, doar cargo.

Să ne amintim că operatori mari precum Air France renunță treptat la modelul A380 iar KLM la B747.

Regional sau transatlantic

Revenind la alte widebody-uri (A330, A350, B777, B787), TAROM nu are unde zbura cu aceste avioane. Rutele intercontinentale ar fi din start o gaură și mai mare în bugetul șubrezit al TAROM-ului.

Compania națională a pierdut demult cursa de-a transforma Otopeniul într-un hub regional care să permită operarea de zboruri intercontinentale.

Nici mult doritele rute spre New York, Beijing sau Chicago n-ar fi profitabile pentru TAROM. Deschiderea unei astfel de rute costă, și nu puțin, iar operarea sa presupune costuri la fel de mari, bani pe care TAROM nu i-ar recupera din biletele vândute, asta pentru că avioanele n-ar zbura pline.

Numărul de pasageri din România spre SUA, Canada sau China nu este suficient de mare pentru a susține financiar aceste rute.

Am putea explica și mai simplu acest lucru întrebându-ne: de ce nu vine Delta, United sau American Airlines la București cu zboruri directe între New York și Otopeni, iar răspunsul este simplu, pentru că nu este profitabil.

O excepție, în ceea ce privește zborurile non stop, o reprezintă Air Canada Rouge care operează în perioada verii zboruri directe între Canada și România.

Revenind la TAROM, ultimele curse pe care TAROM le avea spre New York în anii 2000, erau pe jumătate goale, iar compania acumula astfel pierderi după pierderi.

Despre strategie

Strategia TAROM s-a dovedit a fi haotică în toți acești ani după Revoluție. Odată ce clasa politică a început căpușarea companiei, era clar că strategia sa de dezvoltare se duce într-o direcție greșită.

TAROM, în anii de după Revoluție, a ajuns un loc foarte călduț pentru cei din clientela politică, indiferent că a fost vorba de PSD sau alt partid aflat la guvernare.

Nici angajații TAROM nu fac excepție, clanuri întregi de neamuri există în compania TAROM. Schimbarea conducerii la un interval foarte scurt a devenit o practică uzuală la TAROM, mai ales în ultimii ani.

Atunci când se numea un nou director general, care venea cu o nouă „strategie”, renegocieri de contracte, șamd, începea scandalul, apăreau tot felul de documente interne, note și notițe care incriminau conducerea.

Când clanurile de interese din TAROM sunt deranjate, rotițele influenței în politic se activează iar conducerea este schimbată. Nimic bun pentru companie, totul, doar pentru clientela politică.

În 2019, TAROM a înregistrat al 12-lea an de pierderi

TAROM ar fi trebuit să construiască, mai ales după falimentul MALEV, un hub regional puternic la Otopeni care în viitor i-ar fi asigurat deschiderea spre zboruri lung-curier.

Nu au făcut-o TAROM, a făcut-o LOT. Cu eforturi și sacrificii, dar cu o viziune clară și o strategie care n-a fost schimbată de la o conducere la alta.

În principal, de aceea polonezii au zboruri intercontinentale, iar noi, românii, nu avem.

Ca fapt divers, TAROM avea în 1989 o flotă compusă din peste 60 de avioane. Câteva dintre ele au zburat inclusiv pentru Ryanair.

În ceea ce privește flota, ATR 72-600 rămâne un avion fiabil și foarte bun pentru nevoile din prezent ale TAROM-ului. În alte circumstanțe, Airbus A220 ar fi fost probabil un avion perfect pentru TAROM.

Ajutorul de la guvern pe care TAROM îl va primi dacă va fi aprobat de Comisia Europeană îi mai asigură o gură de oxigen pentru următoarea perioadă.

Între timp, forțată de situația financiară, TAROM a și început o curățenie în rutele neprofitabile, mai multe rute au fost scoase din sistemul de rezervări.

La final, rămâne de văzut dacă reîmprospătarea flotei cu aceste avioane va aduce și schimbarea, mult dorită, în strategia pe termen lung a companiei.

Ai avut un zbor anulat sau întârziat?
SOLICITĂ ACUM DESPĂGUBIRI DE PÂNĂ LA 600 DE EURO!
AirHelp get compensation
17 comentarii

17 Comments

Vrei să zici ceva?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Suntem și pe…

Urmărește BoardingPass.ro pe Facebook     Urmărește BoardingPass.ro pe Instagram     Urmărește BoardingPass.ro pe Twitter     Urmărește BoardingPass.ro pe LinkedIn     Urmărește BoardingPass.ro pe RSS
Publicitate

Articole populare

Publicitate
Mergi sus