Din lipsa avioanelor disponibile, debutul rutelor regulate ale Fly Lili a fost dat peste cap, iar Autoritatea Aeronautică Civilă Română (AACR) clarifică starea avioanelor companiei aeriene.
Compania aeriană Fly Lili (România) a inaugurat în 28 iunie 2024 primele sale două rute regulate, de la Brașov spre aeroporturile din Munchen și Stuttgart (Germania).
Ulterior, cu excepția zborurilor dintre Brașov și Munchen din 1 iulie 2024, compania românească a anulat toate zborurile spre și dinspre Brașov, inițial, până în 14 iulie 2024.
Fly Lili a revenit asupra deciziei în 10 iulie 2024, iar acum reluarea zborurilor de la aeroportul din Brașov spre cele două orașe germane și inaugurarea alto rute ar urma să aibă loc la începutul lunii august 2024, detalii aici.
De asemenea, compania aeriană românească a amânat până în luna septembrie 2024 debutul rutelor regulate spre și dinspre aeroportul din Sibiu, așa cum am anunțat deja aici.
Potrivit comunicărilor oficiale, Fly Lili afirmă că aceste decizii au fost luate deoarece „industria aviatică se confruntă cu o criză globală, cea mai importantă fiind lipsa forței de muncă calificate pentru companiile aeriene și furnizorii de servicii”.
Astfel, adaugă compania aeriană, „din acest motiv, introducerea în AOC (Certificatul de Operator Aerian, n.r.) a avioanelor durează mai mult decât am estimat”.
Ținând cont de faptul că Fly Lili a achiziționat în ultimul an mai multe avioane, BoardingPass a solicitat Autorității Aeronautice Civile Române (AACR) o poziție oficială cu privire la flota companiei aeriene.
În răspunsul transmis BoardingPass, AACR afirmă că Fly Lili are înmatriculate în România doar trei avioane, două de tip Airbus A320 (înmatriculate YR-LIA și YR-LIB) și un Airbus A319 (YR-LIC).
Cele două Airbusuri A320 ale Fly Lili sunt deja active, însă compania românească operează cu unul dintre acestea zboruri neregulate din Bulgaria, iar cu altul operează zboruri pentru compania aeriană Air Cairo, din Egipt.
În ceea ce privește Airbusul A319, care este înmatriculat ca YR-LIC din prima jumătate a lunii august 2023, avionul se află la Craiova, unde există un centru pentru mentenanță, dar AACR susține că acesta nu este în stare de navigabilitate.
„În vederea emiterii certificatului de navigabilitate pentru avionul YR-LIC (înmatriculată încă din 10 august 2023), operatorul aerian a solicitat, la data de 21 iunie 2024, conform RACR IA, efectuarea unei inspecții fizice la avion”, susține AACR.
„Deși în acea perioadă inspectorii Autorității Aeronautice Civile Române aveau programate alte activități, pentru a veni în sprijinul Fly Lili, inspecția necesară emiterii certificatului de înmatriculare a fost efectuată în două zile, 24 și 25 iunie 2024, în ciuda faptului că una dintre aceste zile, respectiv 24 iunie (a doua zi de Rusalii), a fost zi liberă legală”, continuă Autoritatea.
„În urma inspecției efectuate au fost constatate 61 de neconformitati grave ce țin de siguranța zborului. În consecință, Autoritatea Aeronautică Civilă Română a notificat compania aeriană la data de 28 iunie 2024 cu privire la cele constatate. Pentru ca AACR să poată emite certificatul de navigabilitate, Fly Lili trebuie să trimită documente care să demonstreze faptul că toate neconformitățile constate au fost remediate, lucru care nu s-a intamplat până la data prezentei (15 iulie 2024, n.r.),” se mai arată în răspunsul AACR.
Recent, compania aeriană românească a inițiat demersurile pentru a înmatricula un alt Airbus A319 în țara noastră ca YR-LID. Acesta face parte dintr-un lot de patru avioane de acest tip preluate de la ITA Airways.
AACR afirmă că acest avion „nu este în stare de navigabilitate în prezent, iar cererea de emitere a certificatului de înmatriculare temporară a fost înregistrată la AACR la data de 27.06.2024”.
Mai mult decât atât, „documentele suport cererii transmise nu respectă cerințele RACR IA, respectiv art. 3.1 din Cap. 3 Înmatricularea temporară, dat fiind faptul că solicitarea organizației a fost efectuată în scopul derulării unor zboruri test necesare repunerii în disponibilitate și emiterii certificatului de navigabilitate”.
În plus, transmite AACR, „în urma evaluărilor efectuate, Autoritatea Aeronautică Civilă Română a identificat o serie de neconformități care necesită remedieri, fapt pentru care compania aeriană indicată în solicitare a fost notificată în acest sens”.
Emiterea certificatului de navigabilitate pentru un avion este unul dintre pașii obligatorii pentru obținerea certificatului de înmatriculare, potrivit unui expert din industrie consultat de BoardingPass pe marginea acestui subiect.
Airbusul A319 care ar urma să fie înmatriculat YR-LID este parcat de câteva luni pe aeroportul Ataturk din Istanbul (Turcia).
Adițional acestor patru avioane, Fly Lili a mai rezervat înmatriculări pentru alte trei avioane de tip Airbus A319, însă pentru acestea „nu au fost făcute demersuri în vederea obținerii certificatului de înmatriculare”.
Informații detaliate despre numărul de serie (MSN) și anul fabricației pentru fiecare avion deținut de Fly Lili sunt disponibile în secțiunea Flotă de pe profilul companiei aeriene, aici.
Autoritatea Aeronautică afirmă că „termenul de înmatriculare al unui avion este 30 de zile de la data depunerii documentației complete și corecte, în conformitate cu prevederile RACR IA”.
„Nici nu poate fi vorba despre întârzieri ale Autorității Aeronautice Civile Române în procesul de înmatriculare al avioanelor având în vedere faptul că operatorul aerian la care faceți referire nu a solicitat obținerea acestora, în cazul a trei dintre avioane,” conclude AACR.
» 🏢 Detalii complete despre compania aeriană Fly Lilinou
Abonează-te la BoardingPass Plus
Deții deja un abonament BoardingPass Plus?
⚠️ Acest articol este proprietatea Aviation Geek SRL (www.boardingpass.ro) și este protejat de Legea dreptului de autor și drepturilor conexe (8/1996). În lipsa unui acord scris din partea Aviation Geek SRL, preluarea informațiilor din acest articol se poate face, potrivit reglementarilor în vigoare, doar în limita a maximum 200 de caractere și precizarea sursei cu link activ! Încălcarea acestor prevederi va fi supusă procedurilor pentru intrarea în legalitate și recuperarea daunelor.