Capacitatea Liniilor Aeriene Poloneze – LOT a crescut cu 20% in 2016 dar este inca in urma concurentilor de la Ryanair in Polonia. Cheia succesului pare a sta in destinatiile catre Statele Unite, in 2017, cand flota va ajunge la 50 de aeronave.
Acest an a fost unul semnificativ pentru LOT, reusind sa iasa din spirala scaderii numarului de pasageri, si trecand la o crestere anuala estimativa de 23%.
Pentru cea mai mare parte a deceniului trecut, compania nationala poloneza a oferit aproximativ 6-7 milioane de locuri per an in toata reteaua operata, dar anul acesta, conform datelor furnizate de OAG, cifra a crescut la peste 7.5 milioane. Acest lucru s-a datorat in mare parte faptului ca liniei aeriene i s-a permis sa redeschida cateva rute, care fusesera inchise din cauza sanctiunilor UE datorate ajutorului guvernamental oferit de statul polonez liniei aeriene. Totusi, aceste restrictii au fost ridicate la inceputul anului 2016, LOT redeschizand imediat 6 rute. Astfel, per ansamblu, membrul Star Alliance a lansat sau relansat 14 rute pe orarul de vara al anului viitor. Saptamana aceasta, pe 17 Octombrie, LOT a deschis inca o rura lung-curier catre Seul Incheon, ruta care va fi operata cu aeronave Boeing 787.
Piata poloneza in scadere dar cu o usoara revenire in 2016
Acum 10 ani, LOT detinea o cota de 40% din totalul pasagerilor plecati de pe aeroportuile poloneze, cu inca 6% detinuti de cate subsidiara low-cost Centralwings. Intre timp, Centalwings s-a inchis in 2008, iar compania fanion a polonezilor a inceput sa resimta drastic concurenta altor operatori low-cost, in speta Ryanair si WizzAir. Intre 2011 si 2015 cota de piata a LOT a scazut de la 33% la 23%, inainte de a-si reveni usor anul acesta. Din punct de vedere al capacitatii oferite, in 2015 Ryanair a depasit LOT, devenit compania cu cel mai mare numar de pasageri, iar WizzAir a atins o cota de piata de 20%, oarecum stationara.
Rutele catre America de nord, calea spre profit.
Analizele referitoare la ASK (Available Seat Kilometres – profitul generat de un loc per kilometru zburat), facute in aceasta vara in functie de rutele operate, arata ca destinatiile Nord Americane sunt cele mai rentabile pentru operatorul polonez. Fiecare dintre destinatiile Chicago O’Hare, New York JFK si Toronto Pearson genereaza de doua ori mai multe ASK-uri decat urmatoarea cea mai importanta destinatie, Tokyo Narita.
Cele mai profitabile rute Europene din punctul de vedere al analizei ASK, luand in considerare tipul de aeronava si distanta per segment, sunt London Heathrow si Paris CDG, desi, luand in calcul numarul de zboruri operate de pe aeroportul Chopin din Varsovia in aceasta vara, Praga si Budapesta au avut parte de cele mai multe curse.
Destinatiile noi, sau care nu au fost operate in ultimii 10 ani, precum Cluj Napoca in Romania, Kharkiv in Ucraina, Kosice in Slovacia, Luxemburg, Palanga in Lituania, Tokyo sau Zagreb in Croatia, nu au fost incluse in aceste rapoarte.
Germania este leaderul international ca numar de locuri
Reteaua domestica a LOT este compusa din 8 rute cu plecare din Varsovia. Destinatiile sunt Gdansk, Krakow, Katowice, Olsztyn-Mazury (deschisa in 2016), Poznan, Rzeszów si Szczecin. De asemenea mai exista o ruta intre Gdansk si Krakow. Destinatiile externe acopera 39 tari, Coreea de Sud fiind ultima adaugata. Din punct de vedere al numarului de locuri Germania este in frunte, cu peste 11% din totalul capacitatii oferite la nivel mondial. LOT opereaza mai multe zboruri zilnice catre Düsseldorf, Frankfurt, Hamburg si Munchen. Merita mentionat faptul ca, spre deosebire de TAROM care opereaza zboruri internationale si de pe alte aeroporturi din Romania, LOT opereaza exclusiv din Varsovia.
Mai multe destinatii catre Statele Unite in 2017
Privind cu incredere spre viitor, LOT a dezvaluit planurile sale de a redeschide ruta catre New York Newark in vara viitoare (ultima oara operata in 2012) ca si deschiderea operatiunilore catre Los Angeles in Aprilie 2017. Este interesant de mentionat faptul ca destinatii deservite in trecut de catre LOT nu mai sunt deservite astazi, ca de exemplu Berlin, Cairo, Dublin, Helsinki, Lyon, Manchester, Oslo si Rome. Datele furnizate de catre OAG pentru august 2017 sugereaza ca LOT nu va mai deservi Palanga si Split.
Anul urmator compania va receptiona cateva aeronave B737-800 NextGen si primul sau B737-800 MAX. LOT a mai anuntat recent ca va creste numarul aeronavelor lung curier de la sase la opt Boeing-uri 787-8 Dreamliner. Cele doua avioane noi vor fi utilizate pentru viitoarele rute catre Newark si LAX. Pana la sfarsitul anului 2017, flota companiei va ajunge la peste 50 aeronave, incluzand 10 x Bombardier Dash Q400, 24 x Embraer (E170, E175 si E190) precum si cateva B737-400 mai vechi.
Editorial preluat de pe anna.aero.
Abonează-te la BoardingPass Plus
Deții deja un abonament BoardingPass Plus?
⚠️ Acest articol este proprietatea Aviation Geek SRL (www.boardingpass.ro) și este protejat de Legea dreptului de autor și drepturilor conexe (8/1996). În lipsa unui acord scris din partea Aviation Geek SRL, preluarea informațiilor din acest articol se poate face, potrivit reglementarilor în vigoare, doar în limita a maximum 200 de caractere și precizarea sursei cu link activ! Încălcarea acestor prevederi va fi supusă procedurilor pentru intrarea în legalitate și recuperarea daunelor.