Administratorul special al Blue Air solicită refacerea raportului privind cauzele intrării în insolvență a companiei, apreciind că ar trebui formulată atragerea răspunderii patrimoniale a foștilor administratori/persoane care au condus Blue Air.
Începând cu luna martie 2020, compania aeriană românească low-cost Blue Air s-a confruntat cu o situație de dificultate financiară rezultată, în principal, ca urmare a măsurii de suspendare totală a activității de zboruri regulate de pasageri, ca urmare a pandemiei de COVID-19.
În perioada 20 martie–30 iunie 2020, Blue Air a avut un deficit de încasări de peste 100 milioane euro,ajungând în imposibilitatea de a onora angajamentele de plată curente și reeșalonate existente la data de 31 martie 2020, conform datelor analizate de Profit.ro.
Comisia Europeană a concluzionat preliminar că prelungirea duratei garanției de stat precum și executarea garanțiilor oferite în schimbul garanției de stat și trecerea în proprietatea statutului a 75% din acțiunile Blue Air ar putea constitui ajutor de stat care a fost acordat înaintea adoptării de către Comisia Europeană a unei decizii de autorizare a unui astfel de ajutor.
Faptul este imputat statului român, care ulterior a respins oferta venită din partea unui investitor, care asigura o finanțare de 30 milioane dolari pentru Blue Air.
„Starea de insolvență a Blue Air a fost determinată în principal de efectele pe care starea de pandemie și măsurile întreprinse la nivel global și național pentru limitarea răspândirii virusului SARS-CoV-2 le-au avut asupra Societății. Așa cum rezultă din cele prezentate anterior, Societatea se afla anterior debutului pandemiei într-o situație de dificultate financiară cauzată de politica de expansiune în vederea creșterii cotei de piață și demarase un proces de restructurare a activității pentru îmbunătățirea situației financiare”, se arată în raport.
Întârzierea punerii la dispoziție a ajutorului de stat și condiționarea primei trageri din credit de plata integrală a tuturor obligațiilor către statul român a fost o altă cauză, potrivit sursei citate.
„Deoarece punerea la dispoziție a ajutorului de stat a întârziat aproape 3 luni, Societatea a fost în imposibilitatea de a respecta angajamentele de plată eșalonată a datoriilor fiind expusă permanent riscului de sechestrare a aeronavelor, poprire a conturilor și încetare a operațiunilor. Prin decizia unilaterală a MFP, prima tragere din credit a fost condiționată de plata integrală a tuturor obligațiilor către statul român, indiferent de data scadenței pentru achitarea respectivelor sume. Ca urmare, disponibilitățile rămase la dispoziția Societății au fost considerabil mai mici decât cele estimate inițial și luate în considerare pentru planul de plăți prezentat în oferta inițială de concordat”, se mai arată în raport.
Conflictul armat din Ucraina și amenzile primite din partea ANPM și ANPC sunt amintite printre cauze.
Citește articolul integral pe Profit.ro!
Abonează-te la BoardingPass Plus
Deții deja un abonament BoardingPass Plus?
⚠️ Acest articol este proprietatea Aviation Geek SRL (www.boardingpass.ro) și este protejat de Legea dreptului de autor și drepturilor conexe (8/1996). În lipsa unui acord scris din partea Aviation Geek SRL, preluarea informațiilor din acest articol se poate face, potrivit reglementarilor în vigoare, doar în limita a maximum 200 de caractere și precizarea sursei cu link activ! Încălcarea acestor prevederi va fi supusă procedurilor pentru intrarea în legalitate și recuperarea daunelor.