Urmărește-ne

Ce sunt sloturile de aterizare și decolare și cum sunt ele alocate

  1. BoardingPass.ro
  2. Curiozități
  3. Ce sunt sloturile de aterizare și decolare și cum sunt ele alocate
Foto: BoardingPass

Curiozități

Ce sunt sloturile de aterizare și decolare și cum sunt ele alocate

Sloturile orare sunt un element cheie în cadrul operațiunilor fiecărei companii aeriene. Acestea permit unei companii să decoleze și să aterizeze pe un anumit aeroport într-un interval orar bine determinat.

Sloturile orare sunt alocate liniilor aeriene în fiecare sezon în cadrul conferințelor IATA. Vom arunca o privire asupra modului prin care companiile aeriene obțin sloturile, de ce sunt uneori imposibil de obținut, și totodată, de ce sunt atât de scumpe.

👋🏻 BoardingPass.ro e pe LinkedIn, ne poți urmări și acolo.

Nu toate aeroporturile folosesc sloturi, în esență acestea sunt concepute pentru a ajuta la funcționarea în siguranță a aeroporturilor și nu neapărat pentru a îngrădi dreptul unei companii aeriene de-a efectua zboruri pe un anumit aeroport. Toate aeroporturile sunt clasificate de către IATA (International Air Transport Association) după cum urmează:

  • nivel 1 (aeroport necoordonat): aeroport care este considerat a fi capabil să îndeplinească toate cerințele de operare fără probleme;
  • nivel 2 (aeroport facilitat pentru/cu sloturi): sunt aeroporturile în care există un risc de congestie, dar zborurile pot fi gestionate prin colaborarea companiilor aeriene. Acestea pot fi aeroporturile din zonele turistice care au un număr ridicat de zboruri în sezonul de vârf;
  • nivel 3 (aeroport coordonat, doar cu sloturi): decolările și aterizările sunt posibile doar în urma obținerii sloturilor orare;

La ora actuală sunt peste 175 de aeroporturi în întreaga lume care sunt clasificate ca nivel 3. Printre cele mai cunoscute sunt: toate aeroporturile din Londra, New York JFK, Tokyo Narita și Haneda, Hong Kong, Singapore, Dubai International, Tel Aviv și Paris Charles de Gaulle.

Dacă o companie aeriană dorește să opereze zboruri pe un aeroport de nivel 3, aceasta va trebui să aplice pentru un slot pe acel aeroport. Dacă există sloturi disponibile, aeroportul va permite companiei să efectueze decolări și aterizări, problemele apar atunci când aeroportul operează la capacitate maximă.

Le folosești, sau le pierzi

Odată obținut, un slot trebuie utilizat pentru a fi păstrat. Companiile aeriene vor pierde dreptul de folosire dacă slotul în cauză n-a fost utilizat în proporție de 80% pe parcursul unui an.

Sloturile disponibile pe un aeroport sunt împărțite între companiile aeriene în funcție de sloturile deja alocate. În Uniunea Europeană există o decizie suplimentară care permite distribuirea de sloturi către companiile aeriene noi. Totodată, companiile aviatice pot schimba sloturi între ele, iar o astfel de conferință este organizată de IATA de două ori pe an.

Valoarea sloturilor

Pe aeroporturile foarte aglomerate există o adevărată bătălie pe sloturi. Acestea se vând și se cumpără la prețuri foarte mari.

Regulile de vânzare a sloturilor variază de la o regiune la alta. În SUA, sunt interzise vânzările directe de sloturi între companii.

Cu toate acestea, liniile aeriene au găsit alte portițe de tranzacționare, acestea fac schimb de sloturi ca parte a tranzacțiilor operaționale sau își închiriază sloturi între ele. Pe aeroportul LaGuardia din New York, Delta și WestJet au un astfel de parteneriat de utilizare a sloturilor.

Cea mai mare bătălie pentru sloturi se dă în Marea Britanie, unde aeroportul Heathrow din Londra este epicentrul acestor tranzacții. Oman Air a achiziționat în 2016 o pereche de sloturi pe acest aeroport pentru suma de 75 de milioane de dolari.

Air France – KLM a vândut acest slot pentru o sumă record la vremea respectivă. Cu un an înainte, American Airlines a plătit celor de la SAS suma de 60 de milioane de dolari pentru un astfel de slot.

Companiile aeriene recurg la diverse artificii pentru a-și păstra sloturile pe aeroporturile aglomerate. Acestea efectuează zboruri goale, sau „fantomă”, doar pentru a menține slotul orar pentru ruta respectivă.

Un caz concret, tocmai pe aeroportul Heathrow din Londra, unde Air Serbia a operat zboruri fantomă pentru compania Etihad cu scopul clar de a păstra sloturile Etihadului pe aeroportul londonez.

Zborurile au fost operate cu aeronave și echipaj aparținând companiei Etihad, dar cu numere de zbor Air Serbia. Per total, un astfel de zbor are un singur scop, de-a menține active sloturile Etihad cu toate că valoarea, sau profitul, atât pentru Air Serbia cât și pentru Etihad sunt zero.

Nu puține au fost zborurile Air Serbia, din Londra spre Belgrad, cu doar 20 de pasageri la bord. „Norocoșii” pot spune că au avut ocazia să zboare cu un avion privat.

Un alt exemplu, tot vizând aeroportul londonez, are ca actor principal compania TAROM. TAROM-ul a zburat în trecut de la Iași la Heathrow, ce-i drept, doar pentru o vară. Atunci, TAROM a închiriat sloturile de decolare și aterizare pe cel mai mare aeroport londonez de la Air France, probabil în urma unui acord SkyTeam. Când contractul s-a încheiat, TAROM și-a mutat zborurile de la Iași pe aeroportul Luton, iar după câțiva ani a suspendat și această cursă.

Compania TAROM a avut în portofoliul său sloturi foarte bune și pe aeroportul JFK din New York. Compania națională a zburat timp de 29 de ani pe această rută, din 1974 până în 2003. Voci din piață spun că odată cu aderarea la SkyTeam, TAROM a donat aceste sloturi către grupul Air France–KLM.

Se schimbă regulile?

Majoritatea regulilor care reglementează alocarea și utilizarea sloturilor sunt în vigoare din anii 70, perioadă când s-a format IATA.

Multe voci din aviație susțin că regulile sunt depășite și sistemul are nevoie urgentă de îmbunătățiri. S-a susținut ideea introducerii unui sistem nou, bazat pe licitații unde companiile aeriene ar putea licita în mod regulat pentru sloturile lor pe aeroporturile cu trafic aglomerat.

Click pentru a comenta

Vrei să zici ceva?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Mergi sus