Consiliul Județean Bihor are în plan subvenționarea unei rute regulate operată între aeroportul din Oradea și aeroportul din capitala Poloniei.
După licitația pentru a găsi o companie aeriană care să devină parteneră a Air Oradea și să opereze zboruri comerciale regulate spre și dinspre aeroportul din Oradea, autoritățile locale au un nou proiect pentru a atrage companii aeriene la Oradea.
Potrivit unui proiect care urmează să fie votat miercuri, 6 decembrie 2023, de consilierii județeni, Consiliul Județean Bihor dorește să subvenționeze zboruri regulate operate între aeroportul din Oradea și aeroportul din Varșovia (Polonia).
Documentele analizate de BoardingPass indică faptul că această rută aeriană ar trebui să fie operată ca „obligație de serviciu public (OSP)”, iar programul se va întinde pe o perioadă de patru ani.
Regulamentul european privind obligațiile de serviciu public (OSP) stabilește condițiile în care operatorii de transport pot beneficia de compensații sau de drepturi exclusive din partea autorităților publice pentru a presta servicii publice de transport care sunt de interes general, dar nu ar fi viabile altfel din punct de vedere comercial.
În ceea ce privește cerințele, CJ Bihor a setat următoarele standarde minime de operare:
- capacitatea avioanelor utilizate pentru operare trebuie să fie de cel puțin 75 de locuri;
- să aibă la dispoziție o flotă de minim 50 de avioane propulsate de motoare cu jet;
- să aibă cel puțin 15 ani de experiență în servicii aeriene regulate pentru pasageri;
- să fi transportat minim zece milioane de pasageri în ultimii 15 ani de funcționare (cumulat);
- programul de zbor săptămânal să includă cel puțin patru zboruri dus-întors între Oradea și Varșovia.
Compania aeriană care ar fi canditată ideală la acest program este LOT Polish Airlines, companie al cărui cel mai mic tip de avion din flotă, Embraer E170, are o capacitate de transport de 76 de locuri, are peste 70 de avioane în flotă și o istorie de aproape 100 de ani.
De asemenea, operarea de către compania aeriană poloneză, deținută de guvernul de la Varșovia, ar putea oferi pasagerilor opțiuni de zbor cu escală în capitala Poloniei spre zeci de destinații din Europa, Orientul Mijlociu și Asia.
Ofertele pentru contractare trebuie depuse de companiile aeriene interesate în termen de 61 de zile de la publicarea anunțului de participare în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE).
Valoarea compensației nu a fost stabilită de CJ Bihor, ci va fi calculată în funcție de evaluarea costurilor și veniturilor preconizate și va lua în considerare cerințele minime minime ale OSP șo cerinețele invitației de participare.
Adițional, CJ Bihor precizează că compensația plătită nu poate depăși suma necesară pentru acoperirea costurilor nete suportate pentru operarea rutei, ținând cont de veniturile aferente acestora, care îi revin companiei aeriene, precum și de un profit rezonabil, care nu va depăși 5%.
În cazul în care HiSky va fi desemnată câștigătoarea licitației cu Air Oradea, detalii aici, operarea de către compania aeriană românească a rutei Oradea – Varșovia nu ar avea prea mare sens din punct de vedere comercial, în lipsa unei colaborări solide și bine integrată dintre HiSky și LOT Polish Airlines.
În plus, HiSky ar trebui să obțină sloturi de aterizare și decolare pe aeroportul din capitala Poloniei, lucru care ar putea să nu se întâmple prea ușor, în timp ce LOT Polish Airlines are deja asigurate sloturi pe cel mai mare aeroport din Polonia.
Totuși, conform CJ Bihor, ofertantul pentru operarea rutei Oradea – Varșovia poate utiliza un subcontractant pentru operarea acestei rute.
LOT Polish Airlines operează, în prezent, zboruri comerciale regulate de la hubul său din capitala Poloniei spre două destinații din România: București și Cluj Napoca. Aceasta are în plan și lansarea unei rute spre Iași, detalii aici.
Abonează-te la BoardingPass Plus
Deții deja un abonament BoardingPass Plus?
⚠️ Acest articol este proprietatea Aviation Geek SRL (www.boardingpass.ro) și este protejat de Legea dreptului de autor și drepturilor conexe (8/1996). În lipsa unui acord scris din partea Aviation Geek SRL, preluarea informațiilor din acest articol se poate face, potrivit reglementarilor în vigoare, doar în limita a maximum 200 de caractere și precizarea sursei cu link activ! Încălcarea acestor prevederi va fi supusă procedurilor pentru intrarea în legalitate și recuperarea daunelor.
Varșovia – Oradea să fi bine!