În ultimii ani au avut loc în aviația românească mai multe eșecuri, iar fiecare dintre ele a contribuit negativ la zdruncinarea încrederii pe care românii o au în companiile aeriene din România.
Eșecul Blue Air a fost unul dintre cele mai critice momente pentru piața locală de aviație din ultimii 20 de ani, dominată de ani de zile de companii aeriene low-cost pentru care clientul e doar o cifră.
După acest moment au apărut alte companii aeriene în țara noastră, de fapt au apărut foarte multe companii aeriene într-un interval de timp foarte scurt.
Totuși, surprinzător sau nu, la doar câțiva ani distanță de la eșecul Blue Air, unele dintre companiile aeriene apărute recent mai există doar pe hârtie.
Însă important e modul în care acestea au dispărut și ce au lăsat în urma lor: multă neîncredere în proiectele aviatice românești și scepticism în a zbura cu acestea.
Dar, să fim sinceri, acest lucru e cât se poate de justificat și românii sunt total îndreptățiți să nu mai aibă încredere în companii românești, cât timp proiectele românești sunt destul de fragile.
Rute noi, multe, planuri mărețe și comunicate de presă pompoase au fost ceva regulat în aviația românească, dar au fost urmate de operațiuni instabile și impredictibile.
Și aici pot fi incluse și acțiuni precum amânarea debutului rutelor și anularea unora dintre ele înainte de debut. Deseori întâmplându-se în plin sezon, dând peste cap vacanțele oamenilor.
De asemenea, unele rute anunțate nu aveau niciun fundament economic, iar noile companii aeriene pur și simplu nu au puterea de a crea piață, așa cum o fac marile companii aeriene.
Altele intră direct în gura lupului, din naivitate sau necunoștință, iar apoi se retrag pentru că nu au puterea de a atrage pasageri din avionul altora în avionul lor.
Așadar, coroborat cu orgolii uriașe și lipsa tonelor de bani necesari pentru a susține astfel de aventuri într-o piață dominată de companii low-cost și fragmentată, rutele au dispărut. Au dispărut și companiile aeriene.
Și odată cu ele s-a dus și o mare parte din încrederea românilor în orice companie aeriană nouă va apărea în țara noastră, lucru care e simplu de observat, trebuie doar să iei „pulsul” de pe rețelele de socializare.
În tot acest timp, încrederea acestora în companiile aeriene low-cost mari a crescut. Și pentru moment suntem puțin norocoși că acestea nu au avioane disponibile pentru o expansiune și mai mare în țară.
Însă, oricum, acestea profită din plin de situație, mărind prețurile când cererea crește și capacitatea de transport nu – comportament legal, de altfel.
Se va schimba, totuși, ceva în bine? E puțin probabil, dar întotdeauna pot apărea surprize.
Iar la final e important să realizăm că aviația e grea, costă și succesul nu apare peste noapte, dar o companie aeriană poate dispărea de pe o zi pe alta.
Abonează-te la BoardingPass Plus
Deții deja un abonament BoardingPass Plus?
⚠️ Acest articol este proprietatea Aviation Geek SRL (www.boardingpass.ro) și este protejat de Legea dreptului de autor și drepturilor conexe (8/1996). În lipsa unui acord scris din partea Aviation Geek SRL, preluarea informațiilor din acest articol se poate face, potrivit reglementarilor în vigoare, doar în limita a maximum 200 de caractere și precizarea sursei cu link activ! Încălcarea acestor prevederi va fi supusă procedurilor pentru intrarea în legalitate și recuperarea daunelor.