Tensiunile geopolitice din Orientul Mijlociu s-au intensificat la începutul lunii octombrie 2024, și au impact asupra zborurilor către și dinspre România.
Situația tensionată din Orientul Mijlociu, care a escaladat în seara zilei de 1 octombrie 2024, afectează direct unul dintre cele mai intens utilizate culoare de zbor la nivel global.
Traficul aerian dintre Europa și Orientul Mijlociu și Asia traversează în mare parte spațiul aerian iranian, iar orice escaladare a tensiunilor dintre Iran și rivalii săi regionali are repercusiuni asupra acestor zboruri.
În seara zilei de 1 octombrie, spațiile aeriene ale Iranului, Iordaniei și Israelului au fost închise timp de câteva ore, obligând avioanele aflate în zbor între Europa și destinații din Orientul Mijlociu și Asia să aterizeze pe aeroporturi din estul și sud-estul Europei pentru realimentare.
Unele avioane s-au întors la aeroporturile de origine sau au făcut opriri pentru realimentare pe aeroporturi din nordul Africii, reluând apoi zborul spre Orient și Asia pe rute sudice.
Alternativele de rute care evită spațiul aerian iranian și irakian trec prin Arabia Saudită și Egipt, fiind în majoritatea cazurilor mai lungi.
Aceste rute de zbor vor fi folosite, temporar, de mai multe companii aeriene chiar și după redeschiderea spațiilor aeriene ale celor trei țări, ca măsură preventivă.
Astfel, zborurile companiilor flyDubai, Wizz Air și Qatar Airways dintre București și Dubai (Emiratele Arabe Unite) și Doha (Qatar) au avut o durată de zbor mai mare cu aproximativ o oră.
Începând cu 2 octombrie, Wizz Air va relua zborurile regulate pe ruta Cluj -Napoca – Abu Dhabi (Emiratele Arabe), iar ocolirea spațiului aerian iranian ar putea prelungi semnificativ durata acestora.
Din cauza distanței mai mari parcurse prin Arabia Saudită și Egipt, este probabil ca avioanele companiei low-cost să fie nevoite să efectueze o oprire pentru realimentare.
Cu toate acestea, la momentul redactării articolului, site-ul companiei Wizz Air indică faptul că zborul Abu Dhabi – Cluj Napoca va fi operat fără escală.
Totuși, decizia de a efectua o oprire intermediară pentru realimentare poate fi luată de piloți chiar în timpul zborului, în funcție de condițiile meteo și alte aspecte relevante calcului autonomiei de zbor.
Adițional, zborurile regulate dintre România și Liban, operate de TAROM între București și Beirut, rămân suspendate, iar zborurile TAROM RO187 București – Amman (Iordania) și RO188 Amman (Iordania) – București din 2 octombrie 2024 au fost anulate.
În concluzie, deși tensiunile din Orientul Mijlociu au un impact temporar asupra zborurilor din și către România, acesta este, pentru moment, unul limitat.
Abonează-te la BoardingPass Plus
Deții deja un abonament BoardingPass Plus?
⚠️ Acest articol este proprietatea Aviation Geek SRL (www.boardingpass.ro) și este protejat de Legea dreptului de autor și drepturilor conexe (8/1996). În lipsa unui acord scris din partea Aviation Geek SRL, preluarea informațiilor din acest articol se poate face, potrivit reglementarilor în vigoare, doar în limita a maximum 200 de caractere și precizarea sursei cu link activ! Încălcarea acestor prevederi va fi supusă procedurilor pentru intrarea în legalitate și recuperarea daunelor.