LOT Polish Airlines aniversează 94 de ani de la primul său zbor regulat operat din Varșovia (Polonia) spre capitala României în anul 2024.
La începutul lunii iunie 1930, la doar un an și jumătate de la debutul operațiunilor aeriene, compania aeriană deținută de statul polonez inaugura ruta sa regulată dintre Varșovia și aeroportul „Aurel Vlaicu” (Băneasa) din București.
Capitala României a fost a treia destinație internațională, după orașele Brno (Cehia) și Viena (Austria), deservită de compania aeriană poloneză.
Ruta a fost lansată „ca urmare imediată a convenției aeriene încheiată la 1 februarie 1930, între România și Polonia”, potrivit înscrierilor din mai multe ziare românești apărute în prima jumătate a anului 1930.
Cu câteva săptămâni înainte de debutul zborurilor, la finalul lunii martie 1930, LOT a efectuat un zbor de recunoaștere a rutei pe care urma să zboare între capitala Poloniei și București.
De asemenea, după sosirea la București, compania a efectuat mai multe zboruri demonstrative la aeroportul „Aurel Vlaicu” (Băneasa), așa cum apare relatat în numărul 14193 al ziarului Adevěrul din 1 aprilie 1930.
La zborurile demonstrative, care au avut loc în 31 martie 1930 în jurul orei 16:30, au participat mai multe personalități, invitați și presa, potrivit aceleiași surse.
Ulterior, la inaugurarea rutei, în după-amiaza zilei de 1 iunie 1930, a participat și Regele Mihai I, conform însemnărilor din numărul 850 al ziarului Curentul, publicat în 6 iunie 1930.
După decolarea de la Galați, avionul companiei LOT a fost escortat „de o escadrilă sub comanda căpitanului Fătulescu”, se precizează în aceeași sursă.
Inițial, ruta dintre capitala Poloniei și capitala României a fost operată de trei ori pe săptămână, cu opriri pe aerodromurile din Liov și Cernăuți (Ucraina) și Galați.
Aceste zboruri erau efectuate doar vara cu avioane de tip Fokker F.VIIB-3m, avioane care aveau capacitate de transport de maximum opt pasageri.
Ziarul Dimineața scria la începutul lunii august 1930 că LOT a operat 27 de zboruri între Varșovia și București în luna iulie 1930 și a transportat 120 de pasageri. Date despre performanța rutei în iunie 1930 nu au fost găsite.
Un an mai târziu, din iunie 1931 compania aeriană poloneză a prelungit ruta de la București cu zboruri spre Sofia (Bulgaria) și Salonic (Grecia). În anii următori ruta operată de LOT a fost prelungită și spre Palestina și Atena (Grecia).
Cu aproximativ un an înainte de izbucnirea celui de-al Doilea Război Mondial, LOT Polish Airlines începuse să zboare la București cu avioane de tip Lockheed 14H Super Electra (14 locuri).
Datorită performanței acestui model avion, compania poloneză operate zborurile dintre Varșovia și București fără escalele pe care ruta le avuse anterior.
În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, LOT Polish Airlines a suspendat toate zborurile, iar 13 avioane din flota sa at fi fost evacuate din Polonia în România.
Câțiva ani mai târziu, LOT a reluat zborurile dintre Varșovia și București în anul 1947, la un an de la reluarea operațiunilor cu avioane de producție sovietică.
În prezent, compania aeriană poloneză, care a aniversat 95 de ani de operațiuni în 1 ianuarie 2024, operează zboruri regulate din capitala Poloniei spre două orașe românești: București și Cluj Napoca.
Ruta Varșovia – București este operată cu o frecvență de trei zboruri pe zi, iar cea dintre capitala Poloniei și Cluj Napoca LOT operează până la șase zboruri pe săptămână.
De asemenea, compania aeriană poloneză, membră a alianței Star Alliance, ia în calcul și lansare unei rute între capitala Poloniei și Iași, detalii aici.
Abonează-te la BoardingPass Plus
Deții deja un abonament BoardingPass Plus?
⚠️ Acest articol este proprietatea Aviation Geek SRL (www.boardingpass.ro) și este protejat de Legea dreptului de autor și drepturilor conexe (8/1996). În lipsa unui acord scris din partea Aviation Geek SRL, preluarea informațiilor din acest articol se poate face, potrivit reglementarilor în vigoare, doar în limita a maximum 200 de caractere și precizarea sursei cu link activ! Încălcarea acestor prevederi va fi supusă procedurilor pentru intrarea în legalitate și recuperarea daunelor.