Aproape 850 mii de pasageri dintre cei peste 26 de milioane înregistrați în 2024 de aeroporturile românești au călătorit pe zborurile comerciale regulate operate pe rute interne în România.
În perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2024, 26.035.396 de pasageri au folosit aeroporturile din România, iar dintre aceștia 845.792 au călătorit pe zboruri regulate operate pe rute interne din țara noastră.
În anul 2022, traficul intern de pasageri a fost de 974.658, iar în 2023 numărul pasagerilor înregistrați pe zborurile interne era 905.058, cu 7,1% mai mic decât în anul precedent.
Anul trecut, numărul pasagerilor care au zburat pe rutele interne a continuat să scadă, numărul acestor fiind în 2024 cu 6,5% mai mic decât în anul 2023 și cu 35,9% mai mic decât în 2019.
Motivul scăderii a traficului de pasageri poate fi găsit, în principal, în reducerea numărului zborurilor TAROM pe rutele interne.
De asemenea, o contribuție negativă a avut-o și în dispariția companiei aeriene AirConnect, care operase în 2023 mai multe zboruri între aeroporturile regionale românești.
Companiile aeriene TAROM și HiSky au operat în anul 2024 un total de 11.958 de zboruri regulate pe șapte rute aeriene interne, conform datelor INS.
Toate destinațiile interne pe care au fost operate zboruri regulate în anul 2024 au avut legătură cu aeroportul „Henri Coandă” (Otopeni) din București.
Cea mai aglomerată rută internă a fost ruta București – Cluj Napoca – București, operată de companiile aeriene TAROM și HiSky, cu 299.366 de pasageri care au călătorit între cele două orașe în anul precedent.
A doua rută ca trafic a fost București – Timișoara – București, operată de aceleași două companii aeriene, în timp ce a treia cea mai aglomerată rută a fost București – Iași – București, operată exclusiv de TAROM.
Diferența dintre a doua și a treia rută, ca număr total de pasageri, a fost de 100.752 de pasageri și 607 zboruri, conform datelor oficiale centralizate de BoardingPass.
Rută aeriană | Nr. zboruri | Nr. pasageri | Medie pasageri/zbor |
🥇 București – Cluj Napoca – București operată de HiSky și TAROM | 3.625 | 299.366 | 83 |
🥈 București – Timișoara – București operată de HiSky și TAROM | 3.069 | 244.313 | 80 |
🥉 București – Iași – București operată de TAROM | 2.462 | 143.561 | 58 |
4. București – Oradea – București operată de HiSky și TAROM | 1.334 | 82.045 | 62 |
5. București – Suceava – București operată de TAROM | 872 | 44.265 | 51 |
6. București – Baia Mare – București operată de TAROM | 432 | 24.612 | 57 |
7. București – Satu Mare – București operată de TAROM | 164 | 7.630 | 47 |
Total | 11.958 | 845.792 | 71 |
Dacă analizăm gradul de încărcare a zborurilor, putem observa că ruta București – Cluj Napoca – București a avut cel mai mare succes, cu o medie de 83 de pasageri pe zbor.
Această e urmată de ruta București – Timișoara – București, cu o medie de 80 de pasageri pe zbor.
Cel mai mic raport pasageri/zbor a fost înregistrat pe rutele București – Satu Mare – București și București – Suceava – București, cu o medie de 47, respectiv de 51 pasageri pe zbor.
Ambele rute au fost operat exclusiv de compania națională, care a scăzut drastic numărul de zboruri față de anul trecut pe aceste rute.
Ruta București – Satu Mare – București a avut în anul 2024 un număr de pasageri cu 28,5% mai mic față de 2023, iar pe ruta București – Suceava – București numărul acestora a fost cu cu 16,8% mai mic.
Traficul rutei București – Oradea – București a crescut în anul 2024 cu 4,5% datorită apariției companiei HiSky pe această rută, pe lângă compania TAROM.
Cel mai aglomerat aeroport pentru trafic intern de pasageri a fost în anul 2024, deloc surprinzător, aeroportul „Henri Coandă“ (Otopeni) din București.
Acesta a procesat 49,8% dintre pasagerii care au zburat pe rute interne și e urmat de aeroportul „Avram Iancu” din Cluj Napoca, cu 17,6% dintre pasageri.
În 2024 nu a fost lansată nicio rută internă nouă, însă nu au fost operate patru rute aeriene care au fost disponibile în 2023: București – Sibiu – București, București – Târgu Mureș – București, Cluj Napoca – Constanța – Cluj Napoca și Timișoara – Constanța – Timișoara
În ceea ce privește transportul intern de marfă, cel mai mare trafic a fost înregistrat la Cluj Napoca (45,4%), în timp ce aeroportul „Henri Coandă” (Otopeni) din București a avut o cotă de piață de doar 23,9% în transportul intern de marfă în anul precedent.
Abonează-te la BoardingPass Plus
Deții deja un abonament BoardingPass Plus?
⚠️ Acest articol este proprietatea Aviation Geek SRL (www.boardingpass.ro) și este protejat de Legea dreptului de autor și drepturilor conexe (8/1996). În lipsa unui acord scris din partea Aviation Geek SRL, preluarea informațiilor din acest articol se poate face, potrivit reglementarilor în vigoare, doar în limita a maximum 200 de caractere și precizarea sursei cu link activ! Încălcarea acestor prevederi va fi supusă procedurilor pentru intrarea în legalitate și recuperarea daunelor.