În seara zilei de 21 noiembrie 2024, zborul TAROM RO708 Iași – București a marcat un moment istoric pentru compania națională de transport aerian.
Acesta a fost ultimul zbor pe care l-a operat cu un avion Airbus, un A318 înmatriculat YR-ASA, iar acest zbor simbolizează încheierea a peste trei decenii de utilizare a avioanelor Airbus în flota TAROM.
Povestea Airbusurilor în flota TAROM
TAROM a introdus primele avioane Airbus în flota sa în decembrie 1992. Era vorba despre două Airbusuri A310, înmatriculate YR-LCA și YR-LCB, iar în aprilie 1994 a fost recepționat al treilea avion de același tip, YR-LCC.
Acestea au fost folosite preponderent pe rute lung-curier, inclusiv zboruri transatlantice, și au reprezentat o modernizare semnificativă a flotei companiei aeriene de stat.
Tragedia a lovit însă în martie 1995, când Airbusul A310 înmatriculat YR-LCC s-a prăbușit la scurt timp după decolarea de la București, marcând un moment dureros în istoria TAROM.
Celelalte două A310 au fost retrase din serviciul comercial în septembrie, respectiv octombrie 2016 și vândute unei companii din Armenia. În prezent, ele sunt active în Iran, continuând să zboare sub alte culori.

Intrarea și retragerea Airbusurilor A318
Airbusurile din seria A318 au fost recepționate de TAROM în două etape, primele două avioane fiind livrate în noiembrie și decembrie 2006, iar celelalte două un an mai târziu, în noiembrie și decembrie 2007.
Aceste avioane erau destinate rutelor regionale și europene, oferind confort și eficiență operațională la vremea respectivă.
Procesul de retragere a acestora a început în 2022, când avionul înmatriculat YR-ASC a fost scos din serviciul comercial. Acesta a fost urmat de retragerea Airbusurilor A318 înmatriculate YR-ASB, în noiembrie 2023, și YR-ASD în iulie 2024.
Ultimul Airbus A318, înmatriculat YR-ASA, a efectuat zborul final în seara zilei de 21 noiembrie 2024, pe ruta Iași – București.
Aceste avioane au fost vândute unei companii britanice, care le-a achiziționat pentru piese de schimb, iar fuzelajele lor au fost reciclate la jumătatea lunii noiembrie 2024.
Celelalte două Airbusuri A318 vor fi relocate din București în Spania, dar viitorul lor este incert.
Semnificația retragerii
Pentru TAROM, retragerea Airbusurilor reprezintă nu doar finalul unei ere, ci și un nou început, întrucât compania își concentrează resursele asupra unei flote mai moderne, bazate pe avioane Boeing și ATR.
Închiderea acestui capitol istoric reflectă schimbările din aviația comercială și provocările economice cu care TAROM s-a confruntat de-a lungul anilor.
Ultimul zbor al YR-ASA a fost o ocazie emoționantă pentru pasionații de aviație, care au urmărit cu interes acest moment, iar Airbusurile vor rămâne un simbol al tranziției și modernizării TAROM, o amintire a zborurilor lung-curier din anii ‘90 și începutul anilor 2000.
Astfel, istoria Airbusurilor în flota TAROM se încheie, lăsând loc pentru noi capitole în povestea celei mai vechi companii aeriene din România.
» 🏢 Detalii complete despre compania aeriană TAROMnou
Abonează-te la BoardingPass Plus
Deții deja un abonament BoardingPass Plus?
⚠️ Acest articol este proprietatea Aviation Geek SRL (www.boardingpass.ro) și este protejat de Legea dreptului de autor și drepturilor conexe (8/1996). În lipsa unui acord scris din partea Aviation Geek SRL, preluarea informațiilor din acest articol se poate face, potrivit reglementarilor în vigoare, doar în limita a maximum 200 de caractere și precizarea sursei cu link activ! Încălcarea acestor prevederi va fi supusă procedurilor pentru intrarea în legalitate și recuperarea daunelor.