Un Boeing 737 din flota TAROM a fost avariat după ce bucăți de asfalt s-au desprins de pe o cale de rulare de la aeroportul „Henri Coandă” (Otopeni) și au lovit fuzelajul avionului.
În data de 18 ianuarie 2025, avionul de tip Boeing B737-700 din flota TAROM, înmatriculat YR-BGG, a fost planificată să execute zborurile comerciale TAROM RO607, pe ruta București – Timișoara, respectiv zborul TAROM RO608 pe ruta Timișoara – București.
La finalul zborului RO608 Timișoara – București, avionul companiei aeriene de stat a aterizat la ora locală 19:18, pe pista 26L, și a rulat după degajarea pistei pe traseul căilor de rulare G-N-S-L până la poziția de parcare 106, unde pasagerii au fost debarcați.
În jurul orei locale 20:10, personalul de întreținere al companiei TAROM a raportat faptul că, în urma efectuării unor verificări la avion, au fost identificate zgârieturi și perforări ale fuzelajului acesteia.
Aceste avarii au fost cauzate de un material asfaltic, la partea inferioară, în zona încastrării dintre aripă și fuzelaj, iar părți de material asfaltic au deteriorat un panou din fuzelaj, două bucăți rămânând în acesta.
De asemenea, a fost avariată și o antenă radio poziționată în partea inferioară a fuzelajului avionului în cauză, iar avionul a revenit la zbor la aproape 18 ore după incident.
Autoritatea de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (AIAS) a clasificat acest eveniment ca incident grav și a făcut publice detaliile abia în data de 26 februarie 2025.
Totuși, o comisie de investigație a fost trimisă la locul producerii incidentului grav pentru investigația inițială, aceasta a înregistrat video și a făcut fotografii ale locului evenimentului și a colectat informațiilor preliminare.
De asemenea, au fost prelevate probe din materialul asfaltic rămas în fuzelajul avionului precum și din stratul de uzură al aeroportului „Henri Coandă” (Otopeni) din București și al aeroportului „Traian Vuia” din Timișoara.
Aceste probe au fost transmise pentru analiză la un laborator specializat, în vederea stabilirii provenienței corpului străin.
În urma acestui incident grav, au fost emise următoarele recomandări de siguranță imediate:
- se recomandă CN Aeroporturi București (CNAB) să întreprindă măsurile necesare pentru evitarea apariției de FOD-uri (Obiecte Străine) pe suprafață de manevră (căi de rulare), în special pe calea de rulare ”N” a aeroportului „Henri Coandă” (Otopeni) din București;
- se recomandă CN Aeroporturi București (CNAB) să întreprindă măsurile necesare pentru notificarea echipajelor privind pericolul apariției FOD în zonele afectate de exfolieri ale stratului de uzură de pe căile de rulare.
Drept urmare, CNAB a emis un NOTAM (Notice to Airmen) în acest sens la aproape patru zile după eveniment, în data de 22 ianuarie 2025.
Investigația acestui incident grav este în curs de desfășurare. La finalizarea acesteia, concluziile și cauza probabilă a producerii evenimentului vor fi publicate în raportul final.
Abonează-te la BoardingPass Plus
Deții deja un abonament BoardingPass Plus?
⚠️ Acest articol este proprietatea Aviation Geek SRL (www.boardingpass.ro) și este protejat de Legea dreptului de autor și drepturilor conexe (8/1996). În lipsa unui acord scris din partea Aviation Geek SRL, preluarea informațiilor din acest articol se poate face, potrivit reglementarilor în vigoare, doar în limita a maximum 200 de caractere și precizarea sursei cu link activ! Încălcarea acestor prevederi va fi supusă procedurilor pentru intrarea în legalitate și recuperarea daunelor.