Urmărește-ne

100 de ani de catering „la înălțime”: atunci și acum

  1. BoardingPass.ro
  2. Curiozități
  3. 100 de ani de catering „la înălțime”: atunci și acum

Curiozități

100 de ani de catering „la înălțime”: atunci și acum

Cum vă place: mai dulce, puțin sărat, un pic acrișor sau ușor amărui? Poate toate la un loc. Cum ar trebui să fie mâncarea pe care o consumați în timpul unui zbor? Umami, ar spune un veritabil „connaisseur”, sau mai bine zis cu un gust plăcut savuros.

Umami – este un cuvânt preluat din limba japoneză și se traduce ca “gust plăcut savuros”. Umami nu este propriu-zis un gust de bază, ca cele menționate anterior, umami s-ar putea defini ca termenul care ar trebui să caracterizeze mâncarea servită în timpul zborurilor. De foarte multe ori, din păcate, lucrurile nu stau chiar așa.

👋🏻 BoardingPass.ro e pe LinkedIn, ne poți urmări și acolo.

Dar cum ar trebui să fie mâncarea pe care o consumați în timpul unui zbor?

Detestată sau adorată, mâncarea din avion naște controverse oricât de mult s-ar strădui companiile aeriene. Și chiar o fac. Transportatorii aerieni investesc timp, bani și efort să ofere pasagerilor o experiență plăcută atunci când vine vorba de „cuisine”. Există, la ora actuală, câțiva jucători importanți pe această piață de nișă: Do&Co, Flying Food Group, Gate Gourmet, LSG Sky Chefs, DNATA sau Emirates Flight Catering.

Foto: T.J. Van Haag

Cateringul a devenit o industrie globală de miliarde de dolari. La nivel mondial, se estimează ca în 2021 această piața să crească până la 18 miliarde de dolari anual.

Preistoria gustărilor din timpul zborului


Prima gustare în timpul unui zbor a fost servită în urmă cu peste 100 de ani, mai exact în 1919. Era un zbor Handley Page de la Londra la Paris, iar prânzul a constat într-un pui prăjit, sandwich și salată de fructe.

Pe măsură ce timpul a trecut și tehnologia a evoluat, au apărut și avioanele dotate cu mici bucătării. Erau anii ’30 ai secolului trecut, iar prima companie care a introdus conceptul de catering la bord a fost United Airlines din Statele Unite.

A fost odată ca niciodată, Golden Age!

După cel de-al Doilea Război Mondial, numărul zborurilor de pasageri începe să crească, piața se dezvoltă, iar anii ’50 deschid era „Golden Age” în America, în ceea ce privește aviația.

Pionieratul aparține companiei Pan Am care la vremea respectivă investește masiv în avioane produse de Boeing și McDonnell Douglas. Confortul și luxul definesc Golden Age-ul american.

În zilele noastre, pare un basm care ar putea începe cu: „A fost odată ca niciodată”, dar acum 50 de ani călătoria cu avionul era o experiență elegantă și luxoasă care trebuia să încânte pasagerul de la început până la final.

Pan Am le oferea pasagerilor săi mâncare preparată chiar la bordul avionului. Servită în porțelanuri fine cu tacâmuri placate cu argint, masa în timpul zborului era un răsfăț pentru pasageri. Totodată, Pan Am începe colaborarea cu celebrul restaurant parizian Maxim’s. O lungă perioadă, bucătarii restaurantului Maxim’s se ocupă de prepararea mâncării pentru zborurile transatlantice ale companiei Pan Am.

Un alt reper important în istoria cateringului la bordul avioanelor este introducerea în serviciul comercial al avionului Concorde. Șampanie, caviar, trufe, foie gras, toate acestea făceau parte din meniurile servite la bordul supersonicului Concorde. La un preț pe măsură, bineînțeles.

Glamourul sau extravaganța devin factori prea costisitori pentru companiile aviatice. Opulența îi costă bani pe transportatorii aerieni, iar pasagerii nu prea sunt dispuși să plătească prețul.

În 1987, American Airlines renunță la o măslină din salata pe care o oferea pasagerilor în timpul zborului, rezultă o economie de 40.000 de dolari anual în bugetul companiei.

Un alt exemplu, compania Delta taie 28 de grame din friptura servită și face o economie de 250.000 de dolari anual. Delta insistă și renunță și la una dintre căpșunile din salata parte a meniului first class pe rutele interne, economisește astfel 210.000 de dolari anual.

În prezent

Punctul de cotitură, atacurile teroriste din 11 septembrie 2001. Companiile aeriene schimbă radical modul de servire a mesei la bordul aeronavelor în clasa economic. Se introduc tacâmurile de plastic, ceea ce duce la un cost suplimentar pentru transportatorii aerieni. Acesta este unul dintre motivele pentru care multe companii renunță la masa caldă oferind în schimb doar alune, covrigei și sucuri răcoritoare.

Majoritatea companiilor aeriene au echipe dedicate acestui segment de „masă” de tip snack. Acestea se ocupă cu selecția gustărilor pe baza unor factori precum aroma/gustul, cererea consumatorilor, valoarea nutrițională și valabilitatea din punct de vedere al transportului.

Bineînțeles, vorbim de clasa economic. Serviciile de catering la business class și first class rămân în continuare fastuoase sau generoase, chiar dacă pe alocuri porțiile au fost micșorate.

În ceea ce privește companiile low-cost, acestea nu oferă de obicei nimic gratuit la bordul aeronavelor iar trendul a fost adoptat ușor și de companiile de linie.

British Airways este un exemplu elocvent în acest caz, cel puțin pe rutele europene. Ca un contra-exemplu, TAROM. Pe anumite rute (în funcție de avion), TAROM mai oferă mâncare caldă la bordul aeronavelor în clasa economic.

Un clasament făcut de cei de la The Daily Meal arată că meniurile cele mai bune le veți găsi la: Air France, Austrian Airlines, Cathay Pacific, Emirates, Qatar, Singapore Airlines, Thai Airways și Turkish Airlines. Ordinea este alfabetică însă aici există un punct comun: majoritatea acestor companii au cateringul asigurat de Do&Co și alte companii de catering de top enumerate anterior.

Misterul sucului de roșii

Sucul de roșii are un gust mai bun la 10.000 metri altitudine. N-o spunem noi, o spun anumite studii.

Majoritatea oamenilor care au consumat un suc de roșii la bordul aeronavelor, au spus că n-ar comanda suc de roșii în alte circumstanțe. Sucul de roșii are un gust mai rafinat și fructat, au spus unii, la bordul avionului comparativ cu un gust mai pământiu la sol. United Airlines s-a confruntat cu un mic scandal pe Twitter în 2018 când a renunțat la sucul de roșii pe zborurile interne. Au revenit asupra deciziei printr-un tweet amuzant:

Chicken or beef? Salty or sweet?

Pui sau vită? Dulce sau sărat? Sunt întrebări scurte și la obiect pe care le veți auzi din partea însoțitorilor de zbor. Depinde, bineînțeles, de companiile cu care veți zbura. Nu vă jenați să mai cereți încă o porție dacă nu v-ați săturat. Vor zâmbi politicos și vă vor mai aduce una.

Poftă bună, la 10.000 metri altitudine.

Ai avut un zbor anulat sau întârziat?
SOLICITĂ ACUM DESPĂGUBIRI DE PÂNĂ LA 600 DE EURO!
AirHelp get compensation
Click pentru a comenta

Vrei să zici ceva?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Ai avut un zbor anulat sau întârziat? SOLICITĂ ACUM DESPĂGUBIRI DE PÂNĂ LA 600 DE EURO! AirHelp get compensation

Suntem și pe…

Urmărește BoardingPass.ro pe Facebook     Urmărește BoardingPass.ro pe Instagram     Urmărește BoardingPass.ro pe Twitter     Urmărește BoardingPass.ro pe LinkedIn     Urmărește BoardingPass.ro pe RSS
Publicitate

Articole populare

Publicitate
Mergi sus