Actualizarea obligatorie a software-ului sistemelor de control ale avioanelor din familia Airbus A320 ar putea provoca perturbări majore la nivel global, inclusiv în România.
Actualizare, 28 noiembrie 2025, ora 22:40:
Air France a anulat în seara zilei de vineri, 28 noiembrie 2025, mai multe zboruri programate să fie operate cu avioane Airbus A319, A320 și A321. Cauza este neconfirmată oficial.
Printre anulări de numără și zborul AF1088 pe ruta Paris (Franța) – București. Din acest motiv, a fost anulat și zborul AF1089 București – Paris (Franța) din dimineața zilei de sâmbătă, 29 noiembrie 2025.
O nouă serie de informații legate de problema semnalată de Airbus, detalii aici, arată amploarea fenomenului și potențialul impact asupra operațiunilor aeriene de pe întreg globul.
Potrivit estimărilor, aproximativ 6.500 de avioane din familia Airbus A320, inclusiv versiunile neo, au nevoie de o actualizare obligatorie a programului informatic ce asigură funcționarea sistemelor de control.
Avioanele afectate, conform Agenției Uniunii Europene pentru Siguranță a Aviației (EASA), pot zbura doar după implementarea măsurilor corective, lucru care va duce la perturbări severe ale programelor de zbor.
România: peste 60% dintre zboruri operate cu avioane afectate
Potrivit estimărilor BoardingPass, peste 60% dintre zborurile spre și dinspre România sunt operate cu avioane A319, A320, A321, A320neo sau A321neo, toate fiind incluse în categoria modelelor afectate de potențialul risc identificat.
În prezent, nouă companii aeriene din țara noastră au înmatriculate în România aproape 30 de avioane din familia Airbus A320:
- Animawings: două A320
- Carpatair: două A319, un A320
- Dan Air: un A319, două A320
- Fly Lili: un A319, două A320
- FLYONE Airlines: un A320, două A321
- Flyyo: trei A320
- HiSky: patru A320, două A321neo
- HelloJets: trei A320
- Star East Airline: două A320
Cu toate acestea, niciuna dintre companiile aeriene românești sau care operează în România nu a anunțat încă oficial, concret, câte avioane sunt afectate sau câte zboruri ar putea avea întârzieri ori anulări din cauza acestei probleme.
Wizz Air anunță deja posibile perturbări
Una dintre cele mai importante companii aeriene cu operațiuni în România, Wizz Air, deține o flotă formată în totalitate din avioane din familia A320 și controlează peste 50% din piață.
Compania aeriană maghiară a transmis că „unele zboruri din acest weekend pot fi afectate”, iar pasagerii ale căror zboruri vor fi anulate și/sau întârziate vor fi notificați individual.
Ce cere EASA: înlocuirea sau modificarea ELAC înainte de următorul zbor
Problema ține de un risc identificat la unitățile ELAC (Elevator Aileron Computer), calculatoarele de comandă care controlează elevatoarele, aleronele și alte suprafețe mobile esențiale pentru controlul zborului.
Pe scurt, ELAC este unul dintre cele trei calculatoare de comandă de zbor ale avioanelor din familia Airbus A320, responsabile pentru interpretarea comenzilor piloților și transmiterea lor către suprafețele de control.
Radiațiile solare intense pot afecta integritatea unor date procesate de aceste unități, motiv pentru care autoritățile europene impun măsuri imediate.
Agenția Uniunii Europene pentru Siguranță a Aviației (AESA) solicită ca, înainte de următorul zbor, fiecare unitate ELAC afectată să fie înlocuită sau modificată în conformitate cu instrucțiunile transmise de Airbus.
Măsura este obligatorie și va fi implementată printr-o Directivă de Navigabilitate de Urgență emisă de Agenția Uniunii Europene pentru Siguranță a Aviației (AESA).
Acțiunile necesare pentru a implementa cerințele Directivei durează circa trei ore pentru fiecare avion, potrivit documentelor oficiale analizate de BoardingPass.
Pentru a permite companiilor să efectueze intervențiile tehnice, EASA permite realizarea unor zboruri pentru repoziționarea avioanelor afectate către un aeroport unde poate fi efectuată modificarea:
Impactul global: posibil „efect de domino”
Cele peste 6.500 de avioane afectate constituie cea mai numeroasă familie de avioane comerciale din lume, iar obligativitatea intervenției tehnice într-un timp scurt poate afecta sever operațiunile aeriene.
Situația este în continuă evoluție, iar companiile aeriene care zboară spre și dinspre țara noastră vor oferi informații suplimentare în perioada imediat următoare, pe măsură ce finalizează evaluările tehnice impuse de Airbus și de EASA.
Revenind la posibilul impact în țara noastră, Lufthansa, British Airways, Austrian Airlines și Air France sunt doar câteva dintre companiile aeriene care au un număr mare de Airbusuri din familia A320 în flotă și zboară în România.
Abonează-te la BoardingPass Plus
Deții deja un abonament BoardingPass Plus?
⚠️ Acest articol este proprietatea Aviation Geek SRL (www.boardingpass.ro) și este protejat de Legea dreptului de autor și drepturilor conexe (8/1996). În lipsa unui acord scris din partea Aviation Geek SRL, preluarea informațiilor din acest articol se poate face, potrivit reglementarilor în vigoare, doar în limita a maximum 200 de caractere și precizarea sursei cu link activ! Încălcarea acestor prevederi va fi supusă procedurilor pentru intrarea în legalitate și recuperarea daunelor.









