Aeroportul Otopeni: un șantier e abandonat în timp ce avioanele așteaptă eliberarea pozițiilor de parcare (audio)

Un proiect demarat de Aeroportul Henri Coandă de la începutul anului 2018, care avea termen de execuție doar câteva luni și urma să crească, cu încă patru locuri, numărul de poziții de parcare a avioanelor pe platforma 1 a celui mai mare aeroport din țară este abandonat de doi ani de zile.

În tot acest timp, în special în sezonul de vară, o parte din avioanele care sosesc la București sunt nevoite să parcheze pe locuri improvizate pe căile de rulare. În unele cazuri avioanele trebuie să aștepte tot pe căile de rulare, cu pasagerii la bord, eliberarea unor locuri de parcare (audio mai jos).

Advertisements

Mai mult decât atât, șantierul abandonat la nord de terminal provoacă întârzieri și avioanelor care folosesc pozițiile de parcare existente. Din cauza gardului de delimitare a șantierului, avioanele sunt obligate să oprească motoarele pe calea de rulare. Ulterior ele sunt remorcate la pozițiile de parcare cu un utilaj.

Același lucru se întâmplă și la plecarea lor de la pozițiile de parcare respective.

Atenție: Lucrări în curs pe partea nordică a platformei 1, linia centrală a căii de rulare L a fost mutată spre sud cu 11,6 metri din cauza lucrărilor de pe platforma 1, rularea pe calea de rulare L este permisă doar însoțit de autovehiculul “Follow me”. Pentru pozițiile de parcare 101-106, 107A, avioanele trebuie să oprească motoarele pe calea de rulare L și așteaptă remorcarea, cu excepția avioanelor cu motoare turbopropulsoare. Așteptați-vă la întârzieri, anunță ROMATSA în NOTAM-uri care se tot prelungesc de mai bine de doi ani, primul dintre ele fiind emis în primăvara anului 2019.

Un Embraer E170 LOT parcat pe calea de rulare L / Foto: BoardingPass

Proiectul prin care Compania Națională Aeroporturi București (CNAB) anunța că platforma aeroportului va fi mărită cu încă patru locuri de parcare a fost scos la licitație în martie 2018 și până în 15 iunie 2018 companiile interesate și-au putut depune ofertele.

Lucrările au început câteva luni mai târziu și aveau termen de finalizare șase luni, însă acest lucru nu s-a mai întâmplat.

Licitația a fost câștigată de asocierea dintre Societatea de Construcții Napoca SA și UTI Grup SA. Până la urmă contractul a fost reziliat din cauza „nerespectării repetate a clauzelor contractuale și depășirii cu mult a termenului de executare a lucrărilor”, a precizat CNAB într-un răspuns transmis BoardingPass.

Au trecut mai bine de doi ani de când lucrările au fost abandonate. CNAB afirmă că în decursul acestei veri compania Aduro Impex SRL a fost însărcinată cu efectuarea unei analize a șantierului.

Până la mijlocul lunii august 2021 această companie trebuia să finalizeze analiza, iar apoi CNAB ar urma să pregătească documentația necesară și să lanseze o nouă licitație pentru a contracta o firmă care să execute restul lucrărilor necesare pentru finalizarea proiectului.

În concluzie, noile locuri de parcare, atât de necesare aeroportului, ar urma să fie disponibile cel mai devreme la jumătatea anului 2022.

Schiță: BoardingPass

Până când vor fi date în folosință cele patru noi locuri de parcare, Romatsa va publica cel mai probabil NOTAM-uri similare celui de mai jos prin care aduc la cunoștință piloților și companiilor aeriene faptul că avioanele care aterizează la București OTP pe timpul nopții ar putea aștepta pe căile de rulare eliberarea unui loc de parcare din cauza aglomerației.

Citește și  Lista țărilor cu risc epidemiologic a fost actualizată (16 septembrie)

Exact cum s-a întâmplat și cu zborul Blue Air din înregistrarea de mai sus care a aterizat la Otopeni într-o zi de vară a anului 2021 în jurul orei 5:30.

Cazul acesta nu ar fi singular, însă astfel de scenarii ar putea fi tot mai dese în sezonul de iarnă când numărul zborurile scade și tot mai puține avioane operează pe timp de noapte. În consecință avioanele rămân la sol până dimineața și ocupă pozițiile de parcare de pe platforma aeroportului.

Avioanele care sosesc la LROP (n.r. aeroportul Otopeni) în intervalul 17:00-05:00UTC ar putea să fie nevoite să aștepte pe căile de rulare până la eliberarea unei poziții de parcare din cauza deficitului de poziții de parcare în timpul nopții. În această perioadă charterele ad-hoc nu pot fi deservite la LROP (n.r. aeroportul Otopeni)”, se arată într-un NOTAM publicat de Romatsa.

Șantierul abandonat la nord de terminalul aeroportului Otopeni / Foto: BoardingPass

Toate aceste întârzieri cauzate de lipsa locurilor de parcare creează în continuare un disconfort și probleme și pentru pasagerii care se află în tranzit pe aeroportul din București.

Atât TAROM cât și Blue Air, Turkish Airlines, KLM, Air France și alte companii aeriene vând bilete cu conexiunea prin București și cu escale relativ scurte. Întârzierile cauzate de lipsa locurilor de parcare pot duce la pierderea zborurilor de conexiune rezervate de pasageri.

De asemenea, tot din cauza aglomerației, există cel puțin un precedent în care Aeroportul Henri Coandă nu a mai acceptat zboruri charter și/sau neprogramate pe timpul nopții.

Aterizările de urgență, fie ele din motive tehnice sau medicale, chiar dacă nu sunt specificate ca excepție în NOTAM-urile publicate duminică, 12 septembrie, și luni, 13 septembrie, pot ateriza la Otopeni, însă cel mai probabil acestea vor fi deservite direct pe căile de rulare, nu în poziții de parcare normale.

De menționat însă, NOTAM-ul publicat duminică, disponibil mai jos, este valabil doar pentru intervalul 12 septembrie ora 20:55 – 13 septembrie ora 21:15 și face referire doar la aterizările din intervalul 20:00 – 05:00. Însă, un NOTAM identic a fost emis luni seara și pentru intervalul 13 septembrie ora 20:55 – 14 septembrie ora 21:15, iar astfel de notificări pot fi emise ori de câte ori este nevoie.

Avioanele care sosesc la LROP (n.r. aeroportul Otopeni) în intervalul 17:00-05:00UTC ar putea să fie nevoite să aștepte pe căile de rulare până la eliberarea unei poziții de parcare din cauza deficitului de poziții de parcare în timpul nopții. În această perioadă charterele ad-hoc nu pot fi deservite la LROP (n.r. aeroportul Otopeni)”.

În continuare regăsiți câteva NOTAM-uri active la ora publicării acestui articol care evidențiază aglomerația și restricțiile de la aeroportul Henri Coandă:
– avioanele care trebuie să stea mai mult de 24 de ore la sol pe aeroportul Otopeni au nevoie de aprobare în prealabil (NOTAM A2350/21);
– nu există locuri pentru parcare pe termen lung a avioanelor la Otopeni (NOTAM A2351/21).

Advertisements
Total
1
distribuiri
Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Articole similare
Total
1
Share