Cele două ROMBAC-uri 1-11 care au fost folosite ca avioane prezidențiale de Nicolae Ceaușescu și Ion Iliescu au fost vândute joi la licitație.
Prețul pentru care a fost vândut ROMBAC-ul 1-11 „Super one-eleven” (YR-BRE), folosit pentru zborurile oficiale ale președintelui Nicolae Ceaușescu, a fost de 120 de mii de euro plus taxele de adjudecare.
Avionul prezidențial botezat „Negrești” (YR-BRI), folosit pentru zborurile oficiale ale președintelui Ion Iliescu, a fost vândut pentru o sumă puțin mai mare, 165 de mii de euro plus taxele de adjudecare.
Prețul de pornire a licitației organizată de Artmark a fost de 25 de mii de euro/bucată.
În acest moment nu există informații cu privire la câștigătorii licitațiilor și care va fi soarta acestor avioane.
ROMBAC 1-11 (sau Rombac One-Eleven) este primul avion de pasageri cu reacție produs în România. A fost construit la Întreprinderea de Avioane București, după licența avionului englez mediu curier BAC 1-11, avion proiectat la începutul anilor ’60 și produs între anii 1963-1982 de compania British Aircraft Corporation.
Primul avion (YR-BRA) a fost terminat în luna august 1982 și a fost prezentat presei și oficialităților române la 27 august 1982. Primul zbor oficial de prezentare al acestui avion în fața conducerii statului a fost executat la 20 septembrie 1982, pe aeroportul Băneasa.
Zborul inaugural cu pasageri al avionului ROMBAC 1-11 a avut loc la 28 ianuarie 1983, pe ruta București-Timișoara, iar prima cursă externă a acestui aparat fiind efectuată la 23 martie 1983 pe ruta București-Londra.
Înainte de 1989, Întreprinderea de Avioane București, actuala Romaero Băneasa, a construit 9 aparate de acest tip, fiind singurul avion comercial cu reacție din Europa comunistă, cu excepția URSS.
Datorită extremei sale rarități și însemnătății pentru istoria tehnică a României, cele două avioane au fost clasate în patrimoniul cultural național mobil, categoria tezaur, prin Ordinul Ministrului Culturii nr. 2609/11.02.2021, beneficiind de regimul legal special prevăzut de Legea nr. 182/2000 pentru protejarea patrimoniului cultural național mobil.
Galerie foto cu cele două avioane
Abonează-te la BoardingPass Plus
Deții deja un abonament BoardingPass Plus?
⚠️ Acest articol este proprietatea Aviation Geek SRL (www.boardingpass.ro) și este protejat de Legea dreptului de autor și drepturilor conexe (8/1996). În lipsa unui acord scris din partea Aviation Geek SRL, preluarea informațiilor din acest articol se poate face, potrivit reglementarilor în vigoare, doar în limita a maximum 200 de caractere și precizarea sursei cu link activ! Încălcarea acestor prevederi va fi supusă procedurilor pentru intrarea în legalitate și recuperarea daunelor.