Urmărește-ne

Cele două ROMBAC-uri 1-11 au fost vândute la licitație pentru 285 de mii de euro

  1. BoardingPass.ro
  2. Știri
  3. Cele două ROMBAC-uri 1-11 au fost vândute la licitație pentru 285 de mii de euro

Știri

Cele două ROMBAC-uri 1-11 au fost vândute la licitație pentru 285 de mii de euro

Cele două ROMBAC-uri 1-11 care au fost folosite ca avioane prezidențiale de Nicolae Ceaușescu și Ion Iliescu au fost vândute joi la licitație.

Prețul pentru care a fost vândut ROMBAC-ul 1-11 “Super one-eleven” (YR-BRE), folosit pentru zborurile oficiale ale președintelui Nicolae Ceaușescu, a fost de 120 de mii de euro plus taxele de adjudecare.

Avionul prezidențial botezat “Negrești” (YR-BRI), folosit pentru zborurile oficiale ale președintelui Ion Iliescu, a fost vândut pentru o sumă puțin mai mare, 165 de mii de euro plus taxele de adjudecare.

Prețul de pornire a licitației organizată de Artmark a fost de 25 de mii de euro/bucată.

În acest moment nu există informații cu privire la câștigătorii licitațiilor și care va fi soarta acestor avioane.

ROMBAC 1-11 (sau Rombac One-Eleven) este primul avion de pasageri cu reacție produs în România. A fost construit la Întreprinderea de Avioane București, după licența avionului englez mediu curier BAC 1-11⁠, avion proiectat la începutul anilor ’60 și produs între anii 1963-1982 de compania British Aircraft Corporation.

Citește și  Ruta zborului Air France de miercuri spre Moscova nu a fost aprobată de Rusia

Primul avion (YR-BRA) a fost terminat în luna august 1982 și a fost prezentat presei și oficialităților române la 27 august 1982. Primul zbor oficial de prezentare al acestui avion în fața conducerii statului a fost executat la 20 septembrie 1982, pe aeroportul Băneasa.

Zborul inaugural cu pasageri al avionului ROMBAC 1-11 a avut loc la 28 ianuarie 1983, pe ruta București-Timișoara, iar prima cursă externă a acestui aparat fiind efectuată la 23 martie 1983 pe ruta București-Londra.

Înainte de 1989, Întreprinderea de Avioane București, actuala Romaero Băneasa, a construit 9 aparate de acest tip, fiind singurul avion comercial cu reacție din Europa comunistă, cu excepția URSS.

Datorită extremei sale rarități și însemnătății pentru istoria tehnică a României, cele două avioane au fost clasate în patrimoniul cultural național mobil, categoria tezaur, prin Ordinul Ministrului Culturii nr. 2609/11.02.2021, beneficiind de regimul legal special prevăzut de Legea nr. 182/2000 pentru protejarea patrimoniului cultural național mobil.

Galerie foto cu cele două avioane

Click pentru a comenta

Vrei să zici ceva?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Mergi sus