Cele două ROMBAC-uri 1-11 au fost vândute la licitație pentru 285 de mii de euro

Cele două ROMBAC-uri 1-11 care au fost folosite ca avioane prezidențiale de Nicolae Ceaușescu și Ion Iliescu au fost vândute joi la licitație.

Prețul pentru care a fost vândut ROMBAC-ul 1-11 “Super one-eleven” (YR-BRE), folosit pentru zborurile oficiale ale președintelui Nicolae Ceaușescu, a fost de 120 de mii de euro plus taxele de adjudecare.

Advertisements

Avionul prezidențial botezat “Negrești” (YR-BRI), folosit pentru zborurile oficiale ale președintelui Ion Iliescu, a fost vândut pentru o sumă puțin mai mare, 165 de mii de euro plus taxele de adjudecare.

Prețul de pornire a licitației organizată de Artmark a fost de 25 de mii de euro/bucată.

În acest moment nu există informații cu privire la câștigătorii licitațiilor și care va fi soarta acestor avioane.

ROMBAC 1-11 (sau Rombac One-Eleven) este primul avion de pasageri cu reacție produs în România. A fost construit la Întreprinderea de Avioane București, după licența avionului englez mediu curier BAC 1-11⁠, avion proiectat la începutul anilor ’60 și produs între anii 1963-1982 de compania British Aircraft Corporation.

Citește și  flyDubai va inaugura ruta Dubai - Cluj Napoca în noiembrie 2021

Primul avion (YR-BRA) a fost terminat în luna august 1982 și a fost prezentat presei și oficialităților române la 27 august 1982. Primul zbor oficial de prezentare al acestui avion în fața conducerii statului a fost executat la 20 septembrie 1982, pe aeroportul Băneasa.

Zborul inaugural cu pasageri al avionului ROMBAC 1-11 a avut loc la 28 ianuarie 1983, pe ruta București-Timișoara, iar prima cursă externă a acestui aparat fiind efectuată la 23 martie 1983 pe ruta București-Londra.

Înainte de 1989, Întreprinderea de Avioane București, actuala Romaero Băneasa, a construit 9 aparate de acest tip, fiind singurul avion comercial cu reacție din Europa comunistă, cu excepția URSS.

Datorită extremei sale rarități și însemnătății pentru istoria tehnică a României, cele două avioane au fost clasate în patrimoniul cultural național mobil, categoria tezaur, prin Ordinul Ministrului Culturii nr. 2609/11.02.2021, beneficiind de regimul legal special prevăzut de Legea nr. 182/2000 pentru protejarea patrimoniului cultural național mobil.

Galerie foto cu cele două avioane

Advertisements
Total
15
distribuiri
Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Articole similare
Total
15
Share