Recursul Wizz Air referitor la ajutorul pentru salvare acordat companiei aeriene TAROM în pandemie a fost respins de Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE).
În luna februarie 2020, România a notificat Comisia Europeană referitor la un ajutor pentru salvare, constând într-un împrumut de aproximativ 36,7 milioane de euro, pe care intenționa să îl acorde companiei aeriene române TAROM.
Prin decizia din 24 februarie 2020, Comisia Europeană a calificat această subvenție drept ajutor de stat compatibil cu piața internă.
Ulterior, compania aeriană low-cost Wizz Air a atacat această decizie la Tribunalul Uniunii Europene, dar Tribunalul a respins acțiunea companiei maghiare prin hotărârea din 4 mai 2022.
Potrivit Tribunalului, ajutorul în discuție este compatibil cu piața internă, întrucât urmărește să prevină o dificultate socială sau o disfuncționalitate a pieței pe care ar putea să o cauzeze o întrerupere a serviciilor TAROM pentru conectivitatea regiunilor României.
Wizz Air a declarat recurs împotriva hotărârii Tribunalului în fața Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), recurs pe care CJUE l-a respins joi, 11 ianuarie 2024, în totalitate și confirmă astfel hotărârea Tribunalului.
Curtea reafirmă că dimensiunea relativ limitată a pieței aviatice din România și nu se opune ca un serviciu furnizat pe această piață să poată fi calificat drept important, astfel încât întreruperea sa ar risca să genereze o dificultate socială gravă sau să constituie o disfuncționalitate a pieței.
Această situație se regăsește în cazul unei încetări a activității TAROM: ar aduce prejudicii conectivității regiunilor României deservite exclusiv de această companie, precum și situației lor economice.
În consecință, Comisia nu era obligată să țină seama de dimensiunea pieței pe care operează TAROM sau de cota pe care o deține pentru a aprecia dacă există un risc de întrerupere a unui serviciu important pentru societatea română.
Curtea respinge, de asemenea, argumentele Wizz Air privind ipoteza înlocuirii TAROM de către concurenții săi pe rutele interne operate exclusiv de această companie, dar și cea referitoare la punerea la dispoziție repetată a unor subvenții de stat în favoarea TAROM, precum și toate celelalte motive de drept invocate de Wizz Air.
Abonează-te la BoardingPass Plus
Deții deja un abonament BoardingPass Plus?
⚠️ Acest articol este proprietatea Aviation Geek SRL (www.boardingpass.ro) și este protejat de Legea dreptului de autor și drepturilor conexe (8/1996). În lipsa unui acord scris din partea Aviation Geek SRL, preluarea informațiilor din acest articol se poate face, potrivit reglementarilor în vigoare, doar în limita a maximum 200 de caractere și precizarea sursei cu link activ! Încălcarea acestor prevederi va fi supusă procedurilor pentru intrarea în legalitate și recuperarea daunelor.