Comisia Europeană a publicat miercuri orientări pentru a se asigura că drepturile pasagerilor din UE sunt aplicate în mod coerent în întreaga UE.
Guvernele naționale au introdus diferite măsuri, inclusiv restricții privind călătoriile și controale la frontiere. Scopul acestor orientări este de a-i asigura pe pasageri că drepturile lor sunt protejate.
Comisarul pentru transporturi, Adina Vălean, a declarat: „Având în vedere extrem de numeroasele anulări și întârzieri cu care se confruntă pasagerii și operatorii de transport din cauza pandemiei de COVID-19, Comisia dorește să ofere securitate juridică în privința modalităților de aplicare a drepturilor pasagerilor din UE. În cazul anulărilor, furnizorul de servicii de transport trebuie să ramburseze sau să redirecționeze pasagerii. Dacă pasagerii înșiși decid să își anuleze călătoriile, rambursarea prețurilor biletelor depinde de tipurile de bilete, iar societățile de transport pot oferi bonuri menite a fi utilizate ulterior. Orientările de astăzi vor oferi securitatea juridică necesară pentru aplicarea în mod coordonat în Uniune a drepturilor pasagerilor din UE. Monitorizăm în continuare această situație care se schimbă rapid și, dacă va fi necesar, vor fi luate măsuri suplimentare.”
Aceste orientări vor ajuta pasagerii, industria și autoritățile naționale în această situație fără precedent, cu restricții semnificative pe care le-au impus guvernele naționale în privința călătoriilor pasagerilor și cu efecte de domino asupra serviciilor de transport din întreaga UE.
Se preconizează că, datorită clarității oferite, orientările vor contribui la reducerea costurilor suportate de sectorul transporturilor, care este grav afectat de pandemie.
Orientările se referă la drepturile pasagerilor care călătoresc cu avionul, cu trenul, cu autobuzul/autocarul sau cu vaporul, pe mare și pe căi navigabile interioare, precum și la obligațiile corespunzătoare care le revin operatorilor de transport.
De exemplu, pasagerii ale căror călătorii sunt anulate pot alege între rambursarea prețurilor biletelor și redirecționarea pentru a ajunge mai târziu la destinația finală.
De asemenea, în documentul publicat de Comisia Europeană, disponibil integral în continuare, se menționează clar faptul că dacă operatorul aerian îi propune pasagerului opțiunea de a primi un voucher valoric pasagerul are în continuare dreptul de a-l refuza și solicita returnarea sumei achitate pentru achiziționarea biletului de avion.
Totodată, orientările precizează că circumstanțele actuale sunt „extraordinare”, consecința fiind că nu pot fi invocate anumite drepturi, cum ar fi despăgubirea în cazul anulării unui zbor cu mai puțin de două săptămâni înaintea datei plecării.
Abonează-te la BoardingPass Plus
Deții deja un abonament BoardingPass Plus?
⚠️ Acest articol este proprietatea Aviation Geek SRL (www.boardingpass.ro) și este protejat de Legea dreptului de autor și drepturilor conexe (8/1996). În lipsa unui acord scris din partea Aviation Geek SRL, preluarea informațiilor din acest articol se poate face, potrivit reglementarilor în vigoare, doar în limita a maximum 200 de caractere și precizarea sursei cu link activ! Încălcarea acestor prevederi va fi supusă procedurilor pentru intrarea în legalitate și recuperarea daunelor.