Decizia CE de validare a ajutoarelor acordate Wizz Air de aeroportul Timișoara anulată

Aeroportul „Traian Vuia” Timișoara / Foto: BoardingPass

Tribunalul anulează decizia Comisiei Europene de validare a ajutoarelor românești către aeroportul internațional Timișoara în favoarea Wizz Air.

Tribunalul General al Uniunii Europene a anulat miercuri o decizie anterioară a Comisiei Europene care a validat ajutoarele acordate de către aeroportul internațional Timișoara în favoarea companiei aeriene Wizz Air, informează un comunicat de presă al Curții de Justiție a UE.

Potrivit Tribunalului, Comisia a săvârșit mai multe erori de drept cu ocazia examinării caracterului selectiv şi a caracterului avantajos al măsurilor menționate.

În cadrul unei strategii prin care se urmărea atragerea companiilor aeriene low-cost şi creșterea rentabilității globale a aeroportului, Societatea Națională “Aeroportul Internațional Timișoara – Traian Vuia” SA a semnat în anul 2008 cu Wizz Air Hungary, o companie aeriană maghiară low-cost, acorduri care definesc principiile cooperării lor, precum şi condițiile generale de utilizare a infrastructurilor şi a serviciilor aeroportuare de către Wizz Air. Două dintre aceste acorduri au fost modificate în anul 2010 printr-o nouă schemă de reduceri convenită între Wizz Air şi AITTV.

În conformitate cu publicațiile de informare aeronautică, Wizz Air a beneficiat de asemenea de reduceri şi de rabaturi la tarifele de aeroport.

În anul 2010, compania aeriană regională română Carpatair SA a depus la Comisia Europeană o plângere prin care a pus în discuție ajutoare acordate de autoritățile române aeroportului internațional Timișoara în favoarea Wizz Air.

Prin decizia din 24 februarie 2020, Comisia a considerat, pe de o parte, că finanțarea publică acordată AITTV între anii 2007 şi 2009 pentru dezvoltarea terminalului pentru zborurile în afara Schengen, îmbunătățirea căii de rulare, extinderea platformei şi echipamentele de iluminat constituie un ajutor de stat compatibil cu piața internă în temeiul articolului 107 alineatul (3) litera (c) TFUE1.

Pe de altă parte, Comisia a constatat că finanțarea publică pentru drumul de acces şi dezvoltarea zonei de parcare în 2007 şi pentru echipamentele de securitate în 2008, tarifele de aeroport din AIP 2007, AIP 2008 şi AIP 2010 şi acordurile din 2008 încheiate cu Wizz Air (inclusiv acordurile de modificare din 2010) nu constituie ajutor de stat în sensul articolului 107.

Tribunalul respinge argumentația Comisiei potrivit căreia acțiunea introdusă de Carpatair SA ar fi inadmisibilă pentru motivul că aceasta din urmă nu dispune nici de calitatea procesuală activă în anularea deciziei în litigiu, nici de un interes născut şi actual în anularea acestei decizii”, se precizează în decizia comunicată miercuri.

Tribunalul consideră, în plus, că Carpatair SA este direct afectată de decizia în litigiu în măsura în care, pe de o parte, aceasta afectează în mod direct dreptul său de a nu suferi pe piața relevantă o concurență denaturată prin măsurile în litigiu şi, pe de altă parte, lasă intacte efectele măsurilor în litigiu în mod pur automat numai în temeiul reglementării Uniunii şi fără aplicarea altor norme intermediare”, se mai arată în decizia instanței.

🗞️Abonează-te la buletinul informativ săptămânal Din aviație

După ce a confirmat admisibilitatea acțiunii introduse de Carpatair SA, „Tribunalul constată, pe fond, că decizia în litigiu este viciată de mai multe erori de drept care afectează concluzia că nici reducerile şi rabaturile privind tarifele de aeroport care figurează în AIP din 2010, nici acordurile încheiate cu Wizz Air în anul 2008, astfel cum au fost modificate în anul 2010, nu constituie ajutoare de stat în sensul articolul 107 alineatul (1) TFUE”.

În consecință, „Tribunalul consideră că Comisia nu şi-a justificat din punct de vedere juridic concluzia potrivit căreia acordurile din 2008 şi acordurile de modificare din 2010 nu conferiseră Wizz Air un avantaj economic pe care aceasta nu l-ar fi obținut în condiții normale de piață şi, prin urmare, nu constituiau ajutor de stat”.

În lumina acestor consideraţii, „Tribunalul admite acțiunea şi anulează decizia în litigiu în măsura în care concluzionează că tarifele de aeroport care figurează în AIP din 2010 şi acordurile din 2008, inclusiv acordurile de modificare din 2010, nu constituie ajutoare de stat”.

Hotărârea Tribunalului în cauza T-522/20 completă este disponibilă aici.

Abonează-te la BoardingPass Plus
Abonamentul BoardingPass Plus îți oferă acum acces la versiunea fără reclame a site-ului nostru și acces la articolele care conțin informații obținute în exclusivitate de BoardingPass.

Deții deja un abonament BoardingPass Plus?

⚠️ Acest articol este proprietatea Aviation Geek SRL (www.boardingpass.ro) și este protejat de Legea dreptului de autor și drepturilor conexe (8/1996). În lipsa unui acord scris din partea Aviation Geek SRL, preluarea informațiilor din acest articol se poate face, potrivit reglementarilor în vigoare, doar în limita a maximum 200 de caractere și precizarea sursei cu link activ! Încălcarea acestor prevederi va fi supusă procedurilor pentru intrarea în legalitate și recuperarea daunelor.





Total
0
distribuiri
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Articolul anterior

Romcargo Airlines a operat primul său zbor spre SUA

Articolul următor

Wizz Air e vizată de o investigație care analizează practicile de vânzare a biletelor

Articole similare

Abonează-te la BoardingPass Plus pentru:

  • ai acces la articolele și analizele publicate în exclusivitate pe site;
  • poți accesa un număr nelimitat de articole publicate pe site;
  • ai acces la profilurile complete ale companiilor aeriene din România;
  • ai acces la versiunea fără reclame a site-ului nostru;
  • vei fi printre primii care află cele mai importante știri din industrie.
Abonează-te acum nou
Profilul complet al acestei companii aeriene va fi disponibil în curând.

Abonament BoardingPass Plus

Dacă ești deja abonat la BoardingPass Plus, te rugăm să te conectezi pe site folosind numele de utilizator și parola contului tău.

În cazul în care nu ești abonat dar dorești să o faci, poți să te abonezi acum la BoardingPass Plus rapid și simplu.

De ce să cumperi un abonament BoardingPass Plus? Află aici.

Abonează-te la buletinul informativ Din aviație

Abonează-te gratuit la buletinul nostru informativ și îți trimitem în fiecare dimineață de vineri pe e-mail cele mai noi și importante știri din industria aviatică locală și globală.

Abonament BoardingPass Plus

Dacă ești deja abonat la BoardingPass Plus, te rugăm să te conectezi pe site folosind numele de utilizator și parola contului tău.

În cazul în care nu ești abonat dar dorești să o faci, poți să te abonezi acum la BoardingPass Plus rapid și simplu.

De ce să cumperi un abonament BoardingPass Plus? Află aici.

Abonează-te la buletinul informativ Din aviație

Abonează-te gratuit la buletinul nostru informativ și îți trimitem în fiecare dimineață de vineri pe e-mail cele mai noi și importante știri din industria aviatică locală și globală.

Total
0
Share