Două avioane ROMBAC 1-11 folosite în trecut de președinții Nicolae Ceaușescu și Ion Iliescu sunt scoase la vânzare de casa de licitații Artmark.
ROMBAC-urile 1-11 înmatriculate YR-BRE și YR-BRI scoase la vânzare de Artmark sunt printre puținele avioane 1-11 produse în România sub licență britanică.
Două dintre acestea, înmatriculate YR-BRE și YR-BRI au fost folosite ca avioane prezidențiale și i-au transportat ani la rând pe președinții Nicolae Ceaușescu și Ion Iliescu.
Avionul înmatriculat YR-BRE a fost folosit ca avion prezidențial între 1986 și 1989 pentru Nicolae Ceaușescu. Acesta a fost botezat „Super one-eleven” iar YR-BRI a fost folosit ca avion prezidențial în perioada 2002 – 2008.
Propulsia ROMBAC-urilor 1-11 a fost asigurată de două motoare Rolls-Royce Spey Mk 512-14DW și puteau transporta 119 pasageri.
Prețul de pornire a celor două avioane este de 25 de mii de euro/bucată.
Datorită extremei sale rarități și însemnătății pentru istoria tehnică a României, cele două avioane au fost clasate în patrimoniul cultural național mobil, categoria tezaur, prin Ordinul Ministrului Culturii nr. 2609/11.02.2021, beneficiind de regimul legal special prevăzut de Legea nr. 182/2000 pentru protejarea patrimoniului cultural național mobil.
Vânzarea acestora are caracter de lichidare, avioanele fiind puse în licitație în cadrul lichidării patrimoniale a fostei întreprinderi de stat Romavia.
Licitația All-Star Game organizată de Artmark la care se vor vinde cele două avioane va avea loc joi, 27 mai 2021, 18:30.
Despre ROMBAC 1-11
ROMBAC 1-11 (sau Rombac One-Eleven) este primul avion de pasageri cu reacție produs în România. A fost construit la Întreprinderea de Avioane București, după licența avionului englez mediu curier BAC 1-11, avion proiectat la începutul anilor 1960 și produs între anii 1963-1982 de compania British Aircraft Corporation.
Primul avion (YR-BRA) a fost terminat în luna august 1982 și a fost prezentat presei și oficialităților române la 27 august 1982. Primul zbor oficial de prezentare al acestui avion în fața conducerii statului a fost executat la 20 septembrie 1982, pe aeroportul Băneasa.
Zborul inaugural cu pasageri al avionului ROMBAC 1-11 a avut loc la 28 ianuarie 1983, pe ruta București-Timișoara, iar prima cursă externă a acestui aparat fiind efectuată la 23 martie 1983 pe ruta București-Londra.
Din anul 1982 și până în 1992 Întreprinderea de Avioane București, actuala Romaero Băneasa, a construit 9 aparate de tip ROMBAC 1-11.
Alte două avioane de acest tip, dintre care unul în versiune cargo, au fost planificate pentru producție însă nu au mai fost construite.
Galerie foto cu cele două avioane
Abonează-te la BoardingPass Plus
Deții deja un abonament BoardingPass Plus?
⚠️ Acest articol este proprietatea Aviation Geek SRL (www.boardingpass.ro) și este protejat de Legea dreptului de autor și drepturilor conexe (8/1996). În lipsa unui acord scris din partea Aviation Geek SRL, preluarea informațiilor din acest articol se poate face, potrivit reglementarilor în vigoare, doar în limita a maximum 200 de caractere și precizarea sursei cu link activ! Încălcarea acestor prevederi va fi supusă procedurilor pentru intrarea în legalitate și recuperarea daunelor.