Urmărește-ne

Două avioane ROMBAC 1-11 folosite de Ceaușescu și Iliescu se vând la licitație

  1. BoardingPass.ro
  2. Curiozități
  3. Două avioane ROMBAC 1-11 folosite de Ceaușescu și Iliescu se vând la licitație
Foto: Artmark

Curiozități

Două avioane ROMBAC 1-11 folosite de Ceaușescu și Iliescu se vând la licitație

Două avioane ROMBAC 1-11 folosite în trecut de președinții Nicolae Ceaușescu și Ion Iliescu sunt scoase la vânzare de casa de licitații Artmark.

ROMBAC-urile 1-11 înmatriculate YR-BRE și YR-BRI scoase la vânzare de Artmark sunt printre puținele avioane 1-11 produse în România sub licență britanică.

Două dintre acestea, înmatriculate YR-BRE și YR-BRI au fost folosite ca avioane prezidențiale și i-au transportat ani la rând pe președinții Nicolae Ceaușescu și Ion Iliescu.

Avionul înmatriculat YR-BRE a fost folosit ca avion prezidențial între 1986 și 1989 pentru Nicolae Ceaușescu. Acesta a fost botezat „Super one-eleven” iar YR-BRI a fost folosit ca avion prezidențial în perioada 2002 – 2008.

Propulsia ROMBAC-urilor 1-11 a fost asigurată de două motoare Rolls-Royce Spey Mk 512-14DW și puteau transporta 119 pasageri.

Prețul de pornire a celor două avioane este de 25 de mii de euro/bucată.

Datorită extremei sale rarități și însemnătății pentru istoria tehnică a României, cele două avioane au fost clasate în patrimoniul cultural național mobil, categoria tezaur, prin Ordinul Ministrului Culturii nr. 2609/11.02.2021, beneficiind de regimul legal special prevăzut de Legea nr. 182/2000 pentru protejarea patrimoniului cultural național mobil.

Vânzarea acestora are caracter de lichidare, avioanele fiind puse în licitație în cadrul lichidării patrimoniale a fostei întreprinderi de stat Romavia.

Citește și  Video: 17 persoane arestate după o bătaie în aeroportul Luton din Londra

Licitația All-Star Game organizată de Artmark la care se vor vinde cele două avioane va avea loc joi, 27 mai 2021, 18:30.

Despre ROMBAC 1-11

ROMBAC 1-11 (sau Rombac One-Eleven) este primul avion de pasageri cu reacție produs în România. A fost construit la Întreprinderea de Avioane București, după licența avionului englez mediu curier BAC 1-11⁠, avion proiectat la începutul anilor 1960 și produs între anii 1963-1982 de compania British Aircraft Corporation.

Primul avion (YR-BRA) a fost terminat în luna august 1982 și a fost prezentat presei și oficialităților române la 27 august 1982. Primul zbor oficial de prezentare al acestui avion în fața conducerii statului a fost executat la 20 septembrie 1982, pe aeroportul Băneasa.

Zborul inaugural cu pasageri al avionului ROMBAC 1-11 a avut loc la 28 ianuarie 1983, pe ruta București-Timișoara, iar prima cursă externă a acestui aparat fiind efectuată la 23 martie 1983 pe ruta București-Londra.

Din anul 1982 și până în 1992 Întreprinderea de Avioane București, actuala Romaero Băneasa, a construit 9 aparate de tip ROMBAC 1-11.

Alte două avioane de acest tip, dintre care unul în versiune cargo, au fost planificate pentru producție însă nu au mai fost construite.

Galerie foto cu cele două avioane

Click pentru a comenta

Vrei să zici ceva?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Mergi sus