Asociația Internațională de Transport Aerian (IATA) a anunțat perspectivele financiare pentru companiile aeriene globale în 2025, iar estimările indică un profit mediu de 7 dolari/pasager în anul 2025.
IATA prognozează că profitul net total al companiilor aeriene va fi de aproximativ 36,6 miliarde de dolari pentru anul 2025, iar marja de profit net a acestora va fi de 3,6%.
Această estimare indică o ușoară creștere comparativ cu profitul net estimat de Asociație pentru 2024, de 31,5 miliarde de dolari, și o marjă de profit net de 3,3%.
Profitul net mediu per pasager este așteptat să ajungă la 7,0 dolari în 2025, fiind sub nivelul maxim de 7,9 dolari înregistrat în 2023, dar reprezintă o creștere față de valoarea de 6,4 dolari din 2024.
Veniturile totale ale industriei aeriene sunt estimate la 1,007 trilioane de dolari în 2025, marcând o creștere de 4,4% față de 2024 și depășirea pentru prima dată a pragului de 1 trilion de dolari.
Concomitent, cheltuielile companiilor aeriene sunt așteptate să crească cu 4,0%, atingând 940 de miliarde de dolari.
IATA preconizează că numărul total al pasagerilor ar putea ajunge la 5,2 miliarde în 2025, ceea ce reprezintă o creștere de 6,7% comparativ cu 2024, iar 2025 ar fi primul an în care industria aeriană ar depăși pragul de cinci miliarde de pasageri.
Profitabilitatea regională
Companiile aeriene din Orientul Mijlociu sunt prognozate să obțină cel mai mare profit mediu per pasager în 2025, și anume 23,9 dolari, cu o creștere de 0,8 dolari față de anul precedent.
America de Nord va ocupa locul al doilea, cu o profitabilitate medie per pasager de 11,8 dolari în 2025, față de 10,3 dolari în 2024.
Europa este estimată să înregistreze o creștere moderată a profitului mediu per pasager, de la 8,2 dolari în 2024 la 9,2 dolari în 2025.
America Latină va vedea o creștere de la 3,2 dolari per pasager în 2024 la 3,8 dolari în 2025, conform estimărilor făcute de IATA.
Pentru Africa, se prognozează o creștere minoră, de la 0,9 dolari profit mediu per pasager în 2024 la numai 1 dolar în anul 2025.
Pe de altă parte, companiile aeriene din regiunea Asia Pacific nu sunt așteptate să înregistreze creșteri ale profitului mediu per pasager, acesta rămânând la nivelul de 1,8 dolari, similar anului 2024.
Creșterea cererii și a capacității
În 2025, cererea și capacitatea vor înregistra creșteri variate în toate cele șase regiuni, potrivit Asociației Internaționale de Transport Aerian (IATA).
În America de Nord, cererea este estimată să crească cu 3%, în timp ce capacitatea de transport va înregistra o creștere de 2,8%. Această regiune continuă să aibă o expansiune moderată, menținând un echilibru între cerere și ofertă.
Europa va înregistra o creștere a cererii cu 7%, în timp ce capacitatea este prognozată să crească cu 6,5%, iar în regiunea Asia Pacific cererea este prognozată să crească cu 11,7%, iar capacitatea cu 10,8%.
Aceste valori subliniază dinamismul regiunii din Asia Pacific, care rămâne lider global în ceea ce privește ritmul de creștere, datorită urbanizării rapide și a cererii crescute pentru transport aerian.
America Latină va înregistra o creștere a cererii de 8%, iar capacitatea va crește cu 7,9%, în timp ce în Orientul Mijlociu cererea este estimată să crească cu 9,5%, iar capacitatea va crește cu 9,2%.
Africa este prognozată să înregistreze o creștere a cererii de 8%, în timp ce capacitatea de transport va crește cu circa 7,7%, ducând la îmbunătățirea conectivității aeriene și a accesului la transport aerian pentru o populație în expansiune.
Aceste prognoze subliniază o redresare continuă a industriei aeriene globale după pandemie, cu creșteri semnificative în venituri, profituri și numărul de pasageri.
Totuși, variațiile regionale evidențiază diferențe notabile în performanța financiară a companiilor aeriene în funcție de contextul economic și operațional specific fiecărei zone.
Abonează-te la BoardingPass Plus
Deții deja un abonament BoardingPass Plus?
⚠️ Acest articol este proprietatea Aviation Geek SRL (www.boardingpass.ro) și este protejat de Legea dreptului de autor și drepturilor conexe (8/1996). În lipsa unui acord scris din partea Aviation Geek SRL, preluarea informațiilor din acest articol se poate face, potrivit reglementarilor în vigoare, doar în limita a maximum 200 de caractere și precizarea sursei cu link activ! Încălcarea acestor prevederi va fi supusă procedurilor pentru intrarea în legalitate și recuperarea daunelor.