ℹ️ Articolele marcate cu eticheta CONTEXT au scopul de a combate știrile false și clarifică informațiile eronate sau lipsă apărute în presă.
Publicarea unor informații eronate ori scoase din context despre evenimente din aviație și/sau relatarea acestora în moduri exagerate și alarmiste poate afecta grav încrederea publicului călător și percepția asupra siguranței zborurilor.
În acest context, o imagine creată de un site indian a devenit virală în România, prezentând top 10 cele mai proaste companii aeriene.
Ce a atras atenția publicului român? Faptul că TAROM, compania aeriană de stat, figurează în această listă controversată.
O metodologie ignorată în imaginea virală
Imaginea distribuită pe rețelele sociale nu oferă detalii despre metodologia utilizată pentru realizarea acestui clasament. Aceste informații, disponibile doar pe site-ul oficial al companiei care l-a creat, arată că analiza s-a bazat doar pe câțiva factori:
- Punctualitatea zborurilor
- Opiniile clienților privind echipajul de cabină, confortul și curățenia avioanelor, precum și oferta de catering și divertismentul la bord
- Capacitatea companiilor aeriene de a procesa cererile pentru compensații
Limitările clasamentului
Clasamentul include doar 109 companii aeriene, un număr redus în comparație cu miile de companii aeriene active la nivel mondial. Acest fapt limitează relevanța clasamentului, deși contribuie semnificativ la promovarea companiei care asistă pasagerii să obțină compensații.
De asemenea, există companii clasate modest care, în practică, gestionează eficient cererile de compensații transmise de pasageri direct, fără a apela la intermediari. De exemplu:
- Ryanair: Locul 54, cu un scor de 5,3/10 pentru procesarea compensațiilor
- SAS – Scandinavian Airlines: Locul 18, cu un scor de 6,1/10
TAROM: un paradox în clasament
Compania aeriană de stat se află pe locul 102 din 109, fiind penalizată cu un scor de 0/10 pentru procesarea cererilor de compensații. Totuși, compania care a creat clasamentul evită să accepte astfel de solicitări pentru zborurile TAROM, invocând presupusul „faliment” al companiei.
În realitate, din punct de vedere legal, compania aeriană de stat nu este nici în insolvență, nici în faliment.
Această situație generează o contradicție: dacă această companie nu procesează cereri de compensații pentru TAROM, includerea acestui criteriu, care contribuie cu o treime la punctajul final, devine lipsită de sens.
În plus, nu există procese în instanță între această companie care asistă pasagerii și TAROM, din cauza faptului că aceasta nu este interesată de solicitările pentru compensații care vizează TAROM și alte companii aeriene românești.
Desigur, compania aeriană de stat nu stă grozav la capitolul privind plata compensațiilor pentru zborurile întârziate și anulate, fiind dată în judecată de mii de pasageri pentru plata acestora, însă punctualitatea acesteia a fost și în anul 2024 foarte bună.
Dincolo de compensații: alte aspecte analizate
Clasamentul ia în calcul și alte criterii relevante, precum punctualitatea și experiența pasagerilor. În funcție de aceste aspecte, TAROM ar fi mai degrabă plasată în zona de mijloc a clasamentului decât aproape de coada acestuia.
Concluzie
Clasamentele de acest tip, deși spectaculoase, trebuie interpretate cu precauție. Limitările metodologice și contradicțiile evidente, precum cazul TAROM, subliniază nevoia unei analize mai riguroase înainte de a trage concluzii despre performanța unei companii aeriene.
În ciuda problemelor sale, pe care le criticăm des, TAROM este departe de a fi o companie aeriană de top, la fel cum este departe de a fi una dintre cele mai proaste companii aeriene din lume.
În final, aceste topuri par să servească mai degrabă intereselor comerciale ale entităților pe care le realizează decât să ofere o imagine obiectivă asupra industriei aviatice.
Abonează-te la BoardingPass Plus
Deții deja un abonament BoardingPass Plus?
⚠️ Acest articol este proprietatea Aviation Geek SRL (www.boardingpass.ro) și este protejat de Legea dreptului de autor și drepturilor conexe (8/1996). În lipsa unui acord scris din partea Aviation Geek SRL, preluarea informațiilor din acest articol se poate face, potrivit reglementarilor în vigoare, doar în limita a maximum 200 de caractere și precizarea sursei cu link activ! Încălcarea acestor prevederi va fi supusă procedurilor pentru intrarea în legalitate și recuperarea daunelor.