Începutul anului 2025 este momentul ideal pentru a analiza flotele de avioane ale companiilor aeriene care sunt înregistrate și certificate în România.
Așadar, astăzi ne uităm la cât de noi sunt avioanele pe care companiile românești le operează și cât de multe are în flotă fiecare dintre ele.
La data de 31 decembrie 2023, în țara noastră erau certificate să efectueze transport aerian de pasageri și marfă un număr de 19 companii aeriene, potrivit datelor de la Autoritatea Aeronautică Civilă Română (AACR) și de la Ministerul Transporturilor analizate de BoardingPass.
În total, acestea aveau înmatriculate în România un număr de 66 de avioane produse de Airbus, ATR, Boeing, Bombardier, Cirrus, Cessna, Embraer, Gulfstream și Honda, iar vârsta medie a acestora este de 14 ani.
Dokia Air, Animawings sunt, în ordine crescătoare, companiile aeriene din țara noastră care au cele mai noi avioane, potrivit datelor de la finalul anului 2024 centralizate de Boardingpass.
La finalul topului se află, în ordine descrescătoare, companiile aeriene Romcargo Airlines, Star East Airline și Bees Airlines.
De asemenea, flotele companiilor aeriene Romcargo Airlines și Star East Airline sunt singurele din România care au o vârstă medie de peste 30 de ani.
La polul opus, HiSky, Animawings și Dokia Air sunt singurele companii aeriene din România care operează avioane a căror vârstă medie este de sau sub 10 ani.
Cele mai noi avioane înmatriculate în România au fost produse în anul 2024. Acestea sunt Dassault Falconul 2000LXS al Dokia Air și cele două Airbusuri A220-300 Animawings.
Loc | Companie aeriană | Număr avioane | Vârsta medie |
🥇 | Dokia Air (zboruri de pasageri private) | 1 avion | 1 an |
🥈 | Animawings (zboruri de pasageri regulate și neregulate) | 3 avioane | 7 ani |
🥉 | HiSky (zboruri de pasageri regulate și neregulate) | 7 avioane | 10 ani |
4. | Toyo Aviation (zboruri de pasageri private) | 6 avioane | 11 ani |
5. | MyJet (zboruri de pasageri private) | 7 avioane | 12 ani |
6. | TAROM (zboruri de pasageri regulate și neregulate) | 14 avioane | 13 ani |
7. | FLYONE Airlines (zboruri de pasageri neregulate și ACMI*) | 4 avioane | 14 ani |
8. | Carpatair (zboruri de pasageri neregulate și ACMI*) | 3 avioane | 17 ani |
9. | Dan Air (zboruri de pasageri regulate, neregulate și ACMI*) | 4 avioane | 17 ani |
10. | Aerro Direkt (zboruri de pasageri neregulate și ACMI*) | 2 avioane | 18 ani |
11. | HelloJets (zboruri de pasageri neregulate și ACMI*) | 3 avioane | 18 ani |
12. | Legend Airlines (zboruri de pasageri neregulate și ACMI*) | 4 avioane | 18 ani |
13. | Țiriac Air (zboruri de pasageri private) | 1 avion | 18 ani |
14. | Fly Lili (zboruri de pasageri regulate, neregulate și ACMI*) | 3 avioane | 19 ani |
15. | Bees Airlines (zboruri de pasageri regulate și neregulate) | 1 avion | 23 ani |
16. | Star East Airline (zboruri de pasageri neregulate) | 1 avion | 33 ani |
17. | Romcargo Airlines (zboruri cargo neregulate) | 2 avioane | 34 ani |
18. | Air Bucharest (zboruri de pasageri neregulate) | 0 avioane | – ani |
19. | AirConnect/AeroItalia Regional (zboruri ACMI*) | 0 avioane | – ani |
Total | 66 de avioane | 14 ani |
TAROM, HiSky și My Jet sunt, în ordine, companiile aeriene românești care au cele mai multe avioane în flotă. Compania aeriană de stat are 14 avioane, iar HiSky și My Jet au în flotă câte șapte avioane fiecare.
Companiile aeriene Air Bucharest și AirConnect/AeroItalia Regional au Certificatul de Operator Aerian suspendat de către Autoritatea Aeronautică Civilă Română (AACR), iar flotele acestora numărau la finalul anului trecut zero avioane.
Elicopterele și avioanele mici înregistrate sub Certificatul de Operator Aerian al Țiriac Air au fost excluse din calculele care au stat la baza acestei statistici.
Au fost excluse și avioanele care urmează să fie preluate de către mai multe companii aeriene ori a căror înmatriculare nu era finalizată și care încă nu au fost autorizate de Autoritatea Aeronautică la finele anului trecut.
De asemenea, avioanele care au părăsit flota mai multor companii aeriene în decursul anului 2024 nu au fost luate în considerare, iar Airbusul A319 din flota HiSky Moldova nu a fost inclus în analiză.
Însă, în calcule au fost incluse și avioanele inactive din flotele companiilor aeriene românești care figurau la data de 31 decembrie 2023 în registrul AACR.
În anul 2024 mai multe companii aeriene din acest clasament ar urma să recepționeze alte avioane. Așadar, la finalul acestui an clasamentul se va modifica, probabil.
Abonează-te la BoardingPass Plus
Deții deja un abonament BoardingPass Plus?
⚠️ Acest articol este proprietatea Aviation Geek SRL (www.boardingpass.ro) și este protejat de Legea dreptului de autor și drepturilor conexe (8/1996). În lipsa unui acord scris din partea Aviation Geek SRL, preluarea informațiilor din acest articol se poate face, potrivit reglementarilor în vigoare, doar în limita a maximum 200 de caractere și precizarea sursei cu link activ! Încălcarea acestor prevederi va fi supusă procedurilor pentru intrarea în legalitate și recuperarea daunelor.