Aplicațiile de urmărire a zborurilor în timp real au devenit tot mai populare, mai ales în contextul războiului din Ucraina, când utilizatorii au început să monitorizeze inclusiv avioane militare.
Acest interes crescut a dus la descoperirea unor zboruri neobișnuite, printre care și cele efectuate între cele două aeroporturi din București: „Henri Coandă” (Otopeni) și „Aurel Vlaicu” (Băneasa).
Da, astfel de zboruri există și sunt operate câteva zeci în fiecare an. Totuși, trebuie subliniat că nu pot fi rezervate bilete pentru aceste zboruri, ele fiind dedicate strict unor necesități operaționale.
Durata acestor zboruri variază între 10 și 20 de minute, în funcție de ruta pe care avionul o urmează, însă pot fi și mai lungi dacă un avion este supus, cu ocazia mutării sale de pe un aeroport pe altul, unor teste post-mentenanță.
Aceste operațiuni au stârnit nu doar glume pe internet, ci și întrebări legitime: de ce sunt necesare astfel de zboruri?
Trei motive principale pentru zborurile între aeroporturile Otopeni și Băneasa
1. Mentenanța avioanelor
Unul dintre motivele principale pentru care aceste zboruri sunt operate este legat de întreținerea și reparațiile avioanelor. Aeroportul „Aurel Vlaicu” (Băneasa) găzduiește mai multe hangare destinate mentenanței, unde companii specializate efectuează lucrări pentru avioane.
În unele cazuri, avioanele companiilor aeriene sunt transferate de la aeroportul Otopeni la Băneasa pentru a beneficia de astfel de servicii. După finalizarea reparațiilor, avioanele fie revin la Otopeni, fie sunt redirecționate către alte aeroporturi.
2. Obligații contractuale pentru zboruri charter cu avioane private
Un alt motiv important este reprezentat de zborurile neregulate (charter), în principal cele operate cu avioane private.
În anumite situații, companiile aeriene sau de avioane private trebuie să organizeze astfel de zboruri de pe aeroportul secundar al capitalei, „Aurel Vlaicu” (Băneasa).
Dacă avionul este staționat la Otopeni, acesta trebuie transferat la Băneasa pentru a onora contractele respective.
Deși ar părea mai simplu să schimbe aeroportul de plecare al pasagerilor, unele restricții de operare pot face acest lucru imposibil.
Costurile pentru transferul avioanelor sunt, de regulă, incluse în prețul zborurilor charter, astfel încât companiile aeriene sau operatorii de avioane private nu suportă pierderi suplimentare.
3. Probleme operaționale și locuri de parcare
Lipsa locurilor de parcare pentru avioane sau închiderea temporară a unuia dintre cele două aeroporturi reprezintă al treilea motiv pentru operarea acestor zboruri.
De exemplu, au existat situații în care aeroportul Băneasa a fost închis temporar, iar avioanele au fost mutate la Otopeni. Alteori, avioanele cu destinația Otopeni au fost deviate la Băneasa din cauza unor condiții meteo sau a necesității deszăpezirii pistelor de la Otopeni.
Deși aceste cazuri sunt rare, ele demonstrează că zborurile între cele două aeroporturi din București sunt justificate de nevoi operaționale clare.
Video cu un exemplu de zbor între Băneasa și Otopeni
Mai jos poate fi urmărit un exemplu concret: un zbor operat de compania Dan Air cu un Airbus A320. Avionul a zburat de la aeroportul „Aurel Vlaicu” (Băneasa) la aeroportul „Henri Coandă” (Otopeni) după ce a efectuat un zbor neregulat de la Băneasa.
Durata efectivă a acestui zbor, de la decolare până la aterizare, a fost de numai zece minute, însă clipul video include și procedurile de deplasare de la poziția de parcare până la pistă și de la pistă până la poziția de parcare, după aterizare.
Concluzie
Zborurile între aeroportul „Henri Coandă” (Otopeni) și aeroportul „Aurel Vlaicu” (Băneasa) nu sunt deschise publicului pentru rezervări și nu sunt motivate de transportul de pasageri.
Ele răspund unor cerințe logistice, tehnice și contractuale bine definite. Deși pot părea neobișnuite pentru cei mai puțin familiarizați cu industria aviatică, astfel de zboruri joacă un rol important în menținerea operațiunilor aeriene eficiente.
Abonează-te la BoardingPass Plus
Deții deja un abonament BoardingPass Plus?
⚠️ Acest articol este proprietatea Aviation Geek SRL (www.boardingpass.ro) și este protejat de Legea dreptului de autor și drepturilor conexe (8/1996). În lipsa unui acord scris din partea Aviation Geek SRL, preluarea informațiilor din acest articol se poate face, potrivit reglementarilor în vigoare, doar în limita a maximum 200 de caractere și precizarea sursei cu link activ! Încălcarea acestor prevederi va fi supusă procedurilor pentru intrarea în legalitate și recuperarea daunelor.