Doi senatori propun o lege care stabilește dimensiuni standard pentru bagajul de cabină și obligă companiile aeriene să includă acest bagaj în prețul biletului, pentru mai multă transparență și protecția pasagerilor.
Un proiect de lege inițiat de către doi senatori din Parlamentul României urmărește reglementarea unitară a dimensiunilor bagajului de cabină pentru toate companiile aeriene care operează zboruri în România.
Propunerea legislativă prevede stabilirea unor dimensiuni standard de 55x40x20 cm și o greutate minimă admisă de 10 kg, valabile indiferent de compania aeriană.
Totodată, inițiatorii propun ca bagajul de cabină să fie inclus în mod obligatoriu în prețul de achiziție al biletului de avion, pentru a evita situațiile în care pasagerii sunt nevoiți să plătească taxe suplimentare neanunțate sau greu de anticipat.
În expunerea de motive, cei doi senatori arată că, în prezent, lipsa unor reglementări clare la nivel național permite companiilor aeriene să stabilească politici diferite privind bagajele de mână.
Acest lucru generează confuzii în rândul pasagerilor, dificultăți în compararea reală a ofertelor și costuri ascunse care afectează drepturile consumatorilor.
Diferențele dintre dimensiunile și greutatea admisă pentru bagajele de cabină, stabilite unilateral de fiecare companie aeriană, afectează în mod direct experiența pasagerilor și pot constitui forme de concurență neloială.
Mai mult, în cazul în care pasagerii călătoresc cu animale de companie de mici dimensiuni, lipsa unui cadru unitar generează probleme similare.
În prezent, taxarea suplimentară pentru bagajul de cabină a devenit o sursă importantă de venit pentru companiile aeriene low-cost.
Acestea sunt, de regulă, cele care impun pasagerilor plata unor sume suplimentare pentru a putea transporta în cabină un bagaj de mână de dimensiuni normale.
Astfel, un preț inițial atractiv al biletului poate fi înșelător, odată ce se adaugă costuri pentru servicii de bază precum transportul bagajului de mână.
Totuși, dacă o asemenea lege va fi implementată, este posibil ca aceasta să conducă la creșterea generală a prețului biletelor de avion. În prezent, doar pasagerii care au nevoie de un bagaj de cabină plătesc pentru acest serviciu.
Prin includerea obligatorie a bagajului în tariful standard, companiile aeriene, în special cele low-cost, ar putea decide să transfere acest cost către toți pasagerii, indiferent dacă au sau nu bagaj de mână.
Astfel, deși măsura vizează protejarea consumatorilor și creșterea transparenței, ea ar putea avea ca efect o uniformizare a tarifelor la un nivel mai ridicat, penalizând indirect pasagerii care călătoresc doar cu un bagaj foarte mic sau fără bagaj deloc.
Curtea de Justiție a Uniunii Europene a stabilit, într-un caz precedent (C-487/12), că bagajul de mână reprezintă un „element indispensabil” al transportului aerian de pasageri și nu ar trebui tarifat separat, atâta timp cât se încadrează în limite rezonabile.
De asemenea, instanța europeană a subliniat necesitatea unor norme clare și transparente în acest domeniu.
Proiectul legislativ se aliniază recomandărilor Asociației Internaționale a Transportului Aerian (IATA) și urmărește alinierea României la practicile existente în multe alte state europene.
Abonează-te la BoardingPass Plus
Deții deja un abonament BoardingPass Plus?
⚠️ Acest articol este proprietatea Aviation Geek SRL (www.boardingpass.ro) și este protejat de Legea dreptului de autor și drepturilor conexe (8/1996). În lipsa unui acord scris din partea Aviation Geek SRL, preluarea informațiilor din acest articol se poate face, potrivit reglementarilor în vigoare, doar în limita a maximum 200 de caractere și precizarea sursei cu link activ! Încălcarea acestor prevederi va fi supusă procedurilor pentru intrarea în legalitate și recuperarea daunelor.